Praat veel, begrijpt veel.

<p>Hi allemaal, </p><p>Sorry misschien ben ik wel een zeur.... <br />Onze dochter van 18 maanden kent zo'n 250 woorden en plaatst ze ook in de goede context. Ze onthoud ook alles heel goed en weet relaties te leggen. <br />Verder speelt ze graag met iedereen (jong en oud), is ze vrolijk, nieuwsgierig enzovoort. We zijn ook super trots en geweldig hoe ze zichzelf al kan uitdrukken. Krijgt ze het bonnetje bij de kassa dan is het: dankje! Bij de hond zegt ze hondje aaien. Papa gaat melk maken. Kindje, handje vasthouden. Mama, kopje thee. Allemaal leuke dingen! Heerlijk!</p><p>Ik lees nu vanal ook over hoogbegaafdheid in de toekomst. Nu spreek je nog van ontwikkelingsvoorsprong, maar later blijkt dan toch hoogbegaafdheid. Andere zaken zoals puzzels heel goed kunnen maken, boekjes al kunnen lezen, heel gefocust op bepaalde zaken zijn (heelal, dino's) enzovoort herken ik dan weer totaal niet. </p><p>Heeft iemand ervaringen? Begaafd zijn is fijn, maar hoogbegaafd hoeft echt niet ;) <br />Bedankt alvast!</p><p> </p>
 
Grote kans dat je gewoon een kindje hebt dat heeft ontdekt hoe handig praten is, en haar ontwikkeling daar in volop benut. Een verbaal sterk kind is niet direct een teken van hoogbegaafdheid. Ook gaat de ontwikkeling op die leeftijd nog zo snel, dat er nog vanalles kan gebeuren. Maak je niet te veel zorgen en geniet vooral van je meisje ?
 
Je doet er weinig aan lijkt mij. Volg haar in haar tempo en blijf haar uitdagen. Je ziet de aankomende jaren wel hoe het zich ontwikkeld. Ik weet niet of ze naar de opvang gaat. Anders kan je daar vragen hoe ze naar haar ontwikkeling kijken.  Je kindje heeft voor een dreumes van 1.5 wel echt een giga voorsprong. Dat zij interesses heeft in het heelal en boekjes lezen (woorden lezen bedoel je dan?) is opmerkelijk en vrij uitzonderlijk voor die leeftijd.  Hoe ontwikkelt ze zich op andere gebieden?
Wat ook wel zo is, is dat jonge kinderen sowieso vaak al meer dingen begrijpen dan wij denken alleen omdat de taal nog niet goed is ontwikkeld kunnen ze zich daar op dat gebied niet goed uiten.
 
Oh dat doet mijn dochter ook hoor. Ik zou daar niet direct labeltjes als hoogbegaafdheid aan hangen. Zeker niet als ze zo jong zijn. Ze geeft nu waarschijnlijk gewoon prioriteit aan haar taalontwikkeling. De ene is daar sneller mee dan de ander. 
Mijn dochter is inmiddels 20 maanden en van de week kwam het eerste 5 woorden zinnertje alweer voorbij en we zijn de tel kwijt met welke woorden ze allemaal gebruikt. Ze begrijpt ook veel. Ook wat complexere woorden die niet bij een ding horen. Ze weet al wat kleuren en vormen, weet wat huilen en lachen is, ook de emotie, dingen als iets samen doen, speelt ook veel rollenspelletjes met haar knuffels die ze dan verzorgt zoals dingen die ze zelf mee maakt. Ze kan navertellen wat ze op de opvang deed, bijvoorbeeld met wie ze speelde en wat ze at. Sommige boekjes weet ze bepaalde zinnen op te zeggen, heeft ze onthouden van vaker lezen. Ze begint liedjes te zingen. Veel van dat soort dingen. Haar nieuwste interesse is meisje/jongen benoemen. Pappa is een jongen, mamma is een meisje, dat jongetje huilen. Ze doet het bijna foutloos. Oh en ze is erg bezig met alles dat met plassen en poepen te maken heeft haha!
Maar ze liep "pas" met 17 maanden los en is met al die mijlpalen wat trager geweest. Ze kan ook niet alles super goed en snel. Ze heeft gewoon een missie om pratend het leven door te gaan denk ik ? als ik om me heen kijk is het ook heel wisselend. Mijn buurjongetje is 2 jaar en praat nog nauwelijks. Maar die klom wel met 1 jaar al uit zn ledikant. Dochter van een vriendin sprak ook al veel rond 1,5. Het is denk ik niet heel bijzonder ofzo. Die lijstjes op internet zeggen ook meer wat ze ongeveer zouden moeten kunnen en niet wat gemiddeld is. 
 
Eerlijk gezegd vind ik het niet perse heel opvallend. Op deze leeftijd zeggen sommige kindjes nog geen woord, anderen idd al hele zinnen (vooral meisjes). Dat is redelijk rap, maar niet direct mega begaafd ofzo eerlijk gezegd. Mijn beide dochters praatten ook al met 18 maanden heel goed. Zijn nu 4 en 2.5 en nog altijd wel pienter, maar absoluut niet mega begaafd ofzo hoor :)

Ik werk in de kinderopvang en zie ook echt dat elk kind zich op z'n eigen tempo ontwikkeld, maar voordat ze 3 a 4 jaar zijn worden er echt nog geen 'stempeltjes' als superlim of erg begaafd aan gegeven. We zeggen hooguit: de één is lekker rap met praten, de ander neemt wat meer tijd. Allebei goed. Er zijn ook kindjes die pas met ruim 2 praten en dan direct mega goede zinnen zeggen. Dan denk je eerst dat een kind wat achterloopt, maar ineens trekt dat verschil helemaal gelijk met een kind wat al vroeg praatte.

Geniet er maar lekker van dat je kindje al zoveel kan zeggen, dat maakt alles veel makkelijker. Maar ik zou er echt nog niet teveel over nadenken of ze (hoog)begaafd is.
 
En als je kindje al hoogbegaafd is, komen die extreme interesses zoals dino's en het heelal pas met 3 jaar hoor, een kindje van 18 maanden heeft natuurlijk nog helemaal geen idee wat het 'heelal' is :)

 
Eens met wat hierboven al een aantal keer genoemd is. Ik zou het lekker loslaten, ze ontwikkelt haar op haar eigen manier en tempo. Lekker van genieten! En mocht ze hoogbegaafd blijken te zijn, dan kom je daar uiteindelijk wel achter en deal je daar ook mee. Mijn dochtertje is ruim 1,5 en praat ook heel goed. Heb nooit woorden geteld, maar ze is er wel vroeg mee, maakt al zinnen van 4 of 5 woorden enzo. Met het ene is ze vlot, maar met bv doorslapen is ze nu pas net begonnen ;) m'n schoonmoeder is vaak helemaal lyrisch over hoeveel ze al snapt en zegt en hoe 'slim ze wel niet is'. Ik denk dan: volgens mij heeft dat niks met slimheid te maken. Idd met interessegebied om te ontwikkelen. Anders zou het betekenen dat kindjes die laat praten dommer zijn? Lijkt me niet. Lekker genieten van je kindje en je nog niet al te veel bezig houden met de toekomst.
 
Ik denk ook niet dat het perse heel uitzonderlijk is. Wel super knap natuurlijk! Ik heb 2 dochters en die zijn ook heel talig. Hadden al jong een grote woordenschat en maken al vroeg zinnen. Maar wat hierboven ook gezegd wordt, betekent dat niet altijd dat ze op alle ontwikkelingsgebieden voorlopen. Ik zou me niet teveel zorgen maken. Geniet vooral van je dochter. En mocht ze in de toekomst hoogbegaafd blijken, dan vinden jullie daar vast ook weer je weg in.
 
Terug
Bovenaan