Praktische zaken bij 2 kinderen redelijk kort na elkaar

Omdat ik 5 weken zwanger ben van nr 3 (mei 2007 uitgerekend) en nr 2 afgelopen maart is geboren loop ik alvast wat na te denken over praktische zaken straks.

Wie heeft er ervaring met 2 kindjes kort op elkaar? En wat is handig qua wandelwagens enzo?
Tweelingwagen, of enkele wagen en draagzak, of enkele wagen en meerijdplankje? Of iets anders?

(de oudste is al 3,5 dus toen nr 2 kwam speelde deze zaken niet zo, omdat nr 1 al goed mobiel was).

Ik hoop dat jullie goeie tips voor me hebben.

Gr cc
 
Gefeliciteerd met de tweede zwangerschap.

Ik heb nu een baby van 4 maand en een ouder zoontje van 2,5 jaar oud. Bij ons zat er dus een stukje meer leeftijdsverschil in. Ik wilde je alleen meegeven dat een meeloopplankje aan de kinderwagen pas handig is als het kindje goed kan staan/lopen. Je kunt beter een draagzak of duowagen gebruiken. Die duowagens dan kun je een kind helemaal laten liggen als in een kinderwagen en het oudere kind kun je de wagen zo verstellen dat hij/zij kan zitten. Ik heb dit niet zelf gebruikt, maar zie veel ouders dit gebruiken bij een tweede als de oudste niet veel ouder is. Een draagzak kan natuurlijk ook, maar als de oudste dan bv in een buggy gaat, is het niet echt handig lopen denk ik met een baby in een draagzak voor je buik.

groeten en een fijne zwangerschap gewenst
 
Gefeliciteerd met je zwangerschap. Vorig jaar zaten wij in hetzelfde schuitje. Mijn kinderen zijn van juni 2002, april 2004 en augustus 2005. Dat lijkt er wel redelijk op, denk ik. Het lastigste is dat je bijna alles dubbel nodig hebt. Twee babybedjes en zo. Want als je een wieg gebruikt dan is de jongste al uit de wieg voordat de middelste naar een groter bed kan. of je middelste moet wel heel makkelijk zijn. Wij hebben voor onze jongste bij de gardo een heel goedkoop kinderkamertje gekocht. Die tweede commode was uiteindelijk toch wel een uitkomst. Dan de kinderwagen. Een draagzak klinkt leuk maar is wel erg zwaar en niet altijd even handig. Wij hebben drie wagens. Een kiwi explorer. Een echt ideale dubbele wagen. Deze wagen is speciaal bedoeld voor twee kinderen in verschillende leeftijden. Kijk maar op marktplaats daar worden ze tweedehands aangeboden. Die wagen gebruik ik als ik alleen met onze drie kinderen op stap ga. Dan hebben wij nog onze gewone wagen (een bugaboo). Heerlijk voor de baby om in te slapen en om te wandelen als je maar een kindje meeneemt of met meer mensen bent. Daarbij hebben wij een quinny zapp gekregen. Een goede buggy voor onze middelste. Wij gebruiken altijd twee wagens als wij met zijn tweeen zijn. Een plankje achter de wagen heb ik echt nog nooit gebruikt. Het is of lopen of in een wagentje. Onze oudste doet ook nooit moeilijk en loopt gewoon en als de afstand wat verder is, hebben wij hem eraan gewend om dan te fietsen. Dus als ik zelf op stap gaat gaat hij op de fiets en twee kleintjes in de kiwi explorer. Dan de drukte waar iedereen het over heeft. Het valt me mee. O.k. het eerste jaar was even afzien maar dat komt voornamelijk omdat er altijd wel iemand schreeuwt, ziek is, huilt of zeurt. Maar nu mijn jongste een jaar is, merk ik dat het snel makkelijker wordt. Nou dit was het. Als je nog specifieke vragen hebt, vraag het gerust. En succes ermee.
 
Hoi, van harte gefeliciteerd. Leuk!!!!
Ook ik ben een mama van 3 jongens, waarvan nr 2 en nr 3 kort op elkaar kwamen. Net geen 17 maanden leeftijdsverschil.  Resp nov 2000, maart 2003 en sept 2004. Ik herken helemaal wat Ingrid boven me schreef. Na wat expirimenteren was haar aanpak ook mijn aanpak (alleen andere merken kinderwagens)
Verder was het even goochelen met 3 kinderzitjes op de achterbank. In de meeste auto's valt het niet mee om en een maxi-cosi en een priori en een rodi naast elkaar te plaatsen. En om ook nog de kinderwagens mee te nemen als je gezellig op pad gaat.
Wij zijn bij een peugeot 307 SW uitgekomen en die kan de 3 zitjes makkelijk aan.
Sommige duurdere auto's, zoals de volvo V70 die we hiervoor hadden, kunnen dit niet. Zijn wel groot van buiten, maar de achterbank is te krap.
Met de bedjes heb ik een metalen bedbank van IKEA voor de 2e gekocht en die met de lage uitstapkant naar de muur gezet. Kon hij er toch niet uit en het scheelde een extra ledikantje.
Verder had ik een "stoeltje"met zuignappen voor in bad. Daar ging de middelste in, de oudste erbij en de jongste in de tummietub ook in hetzelfde bad. Aankleedkussen in de badkamer en allemaal tegelijk in bad, terwijl ik de badkamer niet uit hoefde.
ik heb zo snel als ging de slaaptijden van de middelste en de jongste gelijk laten lopen, anders slaapt de een 's morgens en 's middags en de ander tussen de middag en kun je nergens heen. Nu, net 2 en bijna 3 1/2, is het echt super leuk. het zijn echt maatjes en spelen heerlijk samen. En ja het eerste jaar is even verstand op nul en proberen om te genieten van alle leuke momenten die er ook dagelijks te vinden zijn. Mijn overlevingstechniek was om elke 2 weken een ochtend voor mezelf alleen te hebben en dan heerlijk zonder kinderen gewoon boodschappen ofzo te kunnen gaan doen ( helaas wel altijd iets nuttigs, maar ook daar kon ik al van bijkomen, haf dat vroeger niet verwacht van mezelf)

Heb je meer vragen dan mail ze gerust.
Groeten Sandra
 
Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie tips. Jullie komen met zaken waar ik zelf nog niet eens aan had gedacht (zoals de auto en kinderstoel enzo).  Er komt dus echt nog heel veel  bij kijken qua praktische zaken.  
Qua  duowagen weet ik nog even niet zo goed wat handiger is: zitjes achter elkaar of naast elkaar???
Ik dacht eerst naast elkaar, maar kom je daarmee bij de supermarkt langs de kassa?

De tip van de bedbank vind ik ook wel een goede, ga ik ook eens voor op onderzoek uit.

Ingrid en Sandra: jullie hebben inderdaad een zeer vergelijkbare situatie als de onze straks. Ik was ook nog even benieuwd, werken jullie of was dat echt niet meer te doen? Ik werk nu 3 dagen, maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat ik volgend jaar een tijdje stop met alle drukte. Of is een werkdag soms even een rustpuntje in alle hectiek (eindelijk eens een keer rustig een kopje koffie drinken zonder dat er weer iets nununu van je verlangd wordt!)

Gr cc
 
Dat je twijfelt over werken kan ik mij goed voorstellen. Maar ik werk nog. Vier dagen zelfs. Ik heb wel mijn uren aangepast. Ik werk 4 dagen van kwart voor 9 tot kwart voor 3. Ideaal omdat ik dan mijn oudste zoontje van school kan halen want die gaat sinds augustus naar school. Ik zou er niet aan moeten denken om te stoppen met werken. Volgens mij ben je dan echt de hele dag met kinderen bezig. Nu is het voor mij ideaal. Ik kom thuis. Kook het eten voor 's avonds en haal daarna de twee (of drie) kindjes op. Dan hoef ik alleen nog maar 's avonds op te warmen. En om iedereen in bed te krijgen. Wij eten altijd om 5 uur. Daarna in bad en pyama's aan. En om 7 uur naar bed. Inmiddels ben ik wel makkelijker geworden. Om de dag in bad vind ik ook wel goed. En als ik moe ben, eten wij gewoon 's avonds brood, poffertjes of pizza. Oja, en ik bestel elke week de boodschappen bij Albert want boodschappen doen met drie kinderen vind ik zelf niet zo'n succes. Ook ideaal als je zwanger bent. Ze brengen zo in de keuken en je hoeft alleen nog de kistjes uit te pakken. Wij hebben trouwens een graco kinderwagen gehad met twee kindjes naast elkaar. Staat namelijk zo lief en ik vond het leuk als mijn kindjes elkaar konden zien. Maar die wagen liep echt voor geen meter. Zwaar en zo breed. Het pas overigens wel in winkels maar er kan daarna niemand meer langs. Wij hebben hem na een paar maanden ingewisseld voor een tweedehand kiwi explorer. Als auto hebben wij een opel Meriva. Een kleinere auto, niet zo duur en ook in die auto passen drie stoeltjes. Goed, je hebt wel een opleiding HBO logistiek nodig maar dan lukt het ook. Voor onze vakanties boeken wij huisjes of een sta caravan met drie slaapkamers. Mijn twee oudste kinderen hebben helaas zo'n ander slaapritme dat zij elkaar anders wakker houden en dan worden ze na een paar dagen stikchagrijnig. Tja, dat hadden wij nou nooit verwacht. Ik dacht echt dat kinderen altijd wel bij elkaar op de kamer op vakantie konden slapen. Maar nee hoor. De een is een hele goed, diepe slaper en de andere een kletsende, rollende, springende flierefluiter. Nou voordat je denkt dat drie kinderen niks wordt. Het is echt leuk. Zo dicht op elkaar is niet zo handig en is duurder dan een groter leeftijdsverschil maar het heeft ook zoveel voordelen. Je zit nog in de flesjes, het consultatiebureau. Zij gaan vlak na elkaar naar school. Ze kunnen met elkaars speelgoed spelen. Gebroken nachten zijn ook niet onbekend.
 
Hoi CC,

Wat komt er een hoop op je af he? Allemaal dingen waaraan je pas denkt als je niet meer terug kunt. Ging er ook zo in destijds en dacht pas toen ik eenmaal zwanger was, oh en nu ?
Ik werk ook nog, 20 uur per week, in de zorg. Dus met onregelmatige diensten, zowel overdag, 's avonds als 's nachts en eens in de maand het weekend.
Ben daardoor relatief veel overdag thuis bij de jongens. Na de geboorte van de oudste ben ik vanaf zijn 1 gestopt met werken. Dacht dat ik wel een thuisblijfmoeder wilde worden, maar al na 3 maanden was ik om. Werd gek bij de gedachte dat ik mijn dagen moest vullen met babypraat en koffiedrinken. ( wie dat wel kan en wil prima hoor alleen niks voor mij) Ben toen wel 20 uur gaan werken, daarvoor had ik een eigen praktijk en werkte ik 40-60 uur per week.
Vind mijn werk ook wel een stuk ontspanning en ben dan even niet mama, maar gewoon Sandra.
Qua duowagen, ik heb enkel ervaring met achter elkaar. Ging goed, maar vond hem wel zwaar duwen. Ging met boodschappen doen vaak met de maxicosi in de boodschappenkar, de middelste in het zitje en de oudste gewoon lopen en dan een mandje op de plek van het bierkratje.
Deed de grote boodschappen overigens altijd zonder kinderen. Heerlijk dat de supermarkt tot  22 uur open is.
Verder wordt je inderdaad makkelijker. Niet elke dag in bad, grote voorraad pastasaus in de diepvries, hydrofiele luiers hoeven helemaal niet gestreken te worden, evenmin als handdoeken, beddengoed, hemden, etc..... Deed ik bij de eerste allemaal wel.
heb me ook wel eens gerealiseerd dat ik bij de derde eindelijk tijd maakte om overdag met een kop koffie de krant door te nemen. (Jongens om 9.30 met fruit naar de teletubbies kijkend)
Wat ik wel moeilijk vond en vind is het wegbrengen, oa naar school, van de oudste terwijl de jongste slaapt. Moet met de auto 15 min rijden. Daarom blijft hij 2 keer per week over en mijn man komt eens per week lunchen.
Verder zitten ze 2 dagen per week op het KDV, vaak werk ik op die dagen, maar eens in de 2-3 weken ben ik geheel of gedeeltelijk vrij. Zalig! Voelde me daar in het begin schuldig over maar dat was snel over. Zij gaan ook dan met plezier en ik kan op mijn gemak eens wat nuttige klussen doen die noe eenmaal handiger zijn zonder hulptroepen.
Heb je nog meer vragen stel gerust!!!

Groeten sandra

ps Even uit belangstelling ben je altijd goed zwanger geweest? Vond dat wel anders bij de 3e dan bij de 2e.( meer tillen etc...)
 
Terug
Bovenaan