Praten dreumes

<p>Dag moeders,</p><p> </p><p>Mijn dreumes is nu bijna 20 maanden. Hij begrijpt heel veel (praktisch alles) van wat regelmatig wordt gezegd, zoals trek je jas maar aan, waar zijn papa's schoenen, trek je eigen schoenen maar aan, we gaan eten etc. etc.  Hij reageert ook altijd adequaat op wat er wordt gevraagd (tenzij hij niet luistert, maar dat is iets anders dan niet horen).</p><p>Hij kan daarentegen nog weinig woorden echt zeggen. Wel maakt hij hele brabbelende zinnen, met dezelfde intonatie als wij (echt heel schattig). Maar ik kan er weinig woorden of zinnen uithalen. Veel is "deze" en "die" en daarnaast kent hij enkele woordjes, op 1 hand te tellen. <br />Hij begint ons nu aan de hand mee te nemen om iets laten zien, en lijkt er soms echt last van te hebben dat hij zich nog niet kan uiten. Raakt dan gefrusteerd en verliest het geduld. </p><p>Moet ik mij hier zorgen over maken, of is dit heel normaal?</p><p>Benieuwd naar ervaringen van andere moeders; misschien zit hier wel een logopedist of andere professional? </p>
 
Ik lees mee, hier echt precies hetzelfde! Lijkt net of je ons kind omschrijft! 
Dreumes van 19 maanden met een vocabulaire van "dees" en "die" ? ook het brabbelen met intonatie wat je zegt doet hij ook!
Met lopen wachtte hij ook tot hij het goed kon (liep zijn eerste stapjes meteen de hele kamer door) dus ik verwacht met praten een beetje hetzelfde. 
 
Wij hebben diverse boekjes met plaatjes om woorden te leren. Oefenen oefenen oefenen... Maar het zal zeker per kind verschillen.
Zoontje van 19 maanden kan intussen best wat woordjes zeggen, ookal zijn het soms echt woorden die alleen ik begrijp, mn man nog niet zo goed maar na een paar keer horen herkent hij het ook.
Zo kan je met dieren, fruit, lichaamsdelen, van alles in huis oefenen. Komt vanzelf
 
Komt vanzelf. Sommige kinderen praten de eerste 2 jaar niet en spreken dan ineens volledige zinnen. Mijn dreumes van 18 maand praat net als haar broer al veel, maar het kindje van een vriendin die even oud is nog niet. Vaak zijn ze bezig met 1 ding te ontwikkelen en dan komt later het andere. Lekker veel tegen hem praten, boekjes lezen en dingen benoemen. Ik zou me pas zorgen maken als ze met 2.5 nog niets zeggen. 
 
He Minnie, wat leuk om te lezen!
Hier ging bij lopen het inderdaad ook zo! Maandenlang, wel een half jaar bijna, aan de hand gelopen en wel langslopen. Heel vaak gedacht dat hij vast volgende week gaat lopen, maar nee.. En toen opeens, in een week tijd is het heel vlot gegaan. Ik denk inderdaad ook dat hij met praten hetzelfde gaat doen. Grappig he. 
Hopelijk nog meer ervaringen / inzichten.
 
 
Hi,
hier een logopedist! Fijn dat hij al zo veel begrijpt en lekker brabbelt, hij is in ieder geval druk aan het oefenen!
Hij zegt ook een aantal woorden, maar nog niet veel geef je aan. Tussen de 1,5 en 2 jaar vindt de woordenschatexplosie plaats. Daarna praten kinderen ineens veel meer. Dus even geduld nog, het komt (meestal) vanzelf:)
Wat altijd goed is, is om zelf te praten en te benoemen wat je ziet of wat je zoontje lijkt te zeggen/aan te wijzen. 
 
Hoi, hier ook een dreumes van 20 maanden. Zegt enkel een paar woordjes en toch die ik heeel langzaam een ontwikkeling. Ik heb het los gelaten en heb vertrouwen. Ik hoor het overigens veel om mij heen. Velen hebben geen haast voor mijn gevoel. ;) 
 
Terug
Bovenaan