Praten dreumes

Mijn zoon zei ook tot hij 2 jaar was nagenoeg niets.  Met 2 zussen die al heel jong hele zinnen spraken dacht ik ook dat er iets niet klopte, maar na zijn verjaardag sprak hij ineens hele zinnen.  Hij is nu een verbaal zeer sterke 10 jarige, die volgend schooljaar naar het vwo gaat (om maar even aan te geven dat dit nu op deze leeftijd niets hoeft te voorspellen qua minder goede ontwikkeling ofzo)
 
Heej heej, mijn zoontje sprak toen ook nog maar een paar woordjes ( ik denk op 1 hand te tellen). Ik keek in die periode heel vaak naar pretlettertjes met hem (check maar eens op YouTube). Is echt heel educatief en leerzaam. Rond de 21 maanden begon hij steeds meer woordjes te zeggen, waaronder de dieren van pretlettertjes. Vanaf dat moment ging het steeds beter en heel snel. Nu is hij bijna 2,5 en praat echt veel en best al goed. Ik denk dat mijn zoontje gewoon even de tijd nodig had en zeker moest weten dat hij het kon. Eenmaal het vertrouwen in zijn eigen kunnen, kwamen er dagelijks flink wat woordjes bij!
 
Ooh..ik herken hier zo mijn zoontje in. :)
Hij is nu 21 maanden en praat vrijwel niet.
Hij wijst heel veel aan, of neemt ons mee naar wat hij wilt. Zo af en toe gebruikt hij "jeh" (ja) en schudt zijn hoofd. "Mama" en "bal" kan hij zeggen, maar weigert hij als je ernaar vraagt.

Verder snapt hij vrijwel alles wat we zeggen, kan hij verschillende soorten opdrachten uitvoeren, wijst hij veel plaatjes en lichaamsdelen al aan. Passief is zijn woordenschat dus dik in orde.
Alleen actief nog niet. Ik vermoed dat hij op enig moment zelf gaat praten, maar dan niet met losse woordjes, maar meteen halve zinnen e.d.

Voor nu maak ik me nog totaal geen zorgen. We praten en zingen veel met hem en blijven hem stimuleren.
 
Terug
Bovenaan