Praten

Hallo allemaal!

Ik ben erg nieuwsgierig naar wanneer jullie kindjes zijn begonnen met praten! Onze zoon begon met wat woordjes toen hij ongeveer 20 maanden was (is nu 28 maanden) en zegt sinds 1 maand echt goed papa en mama. Zie uit naar jullie reacties!

Groetjes, Miran

hoi hoi

Onze dochter is nu ook 28 maanden en kletst de oren van mijn hoofd. Ik noem haar   papegaai of echoput want ik hoor constant mezelf praten. Ze is overigens voor ons verstaanbaar, maar voor vreemden niet altijd. Ze spreekt nl de eerste letter van een woord niet uit (schoenen zijn 'hoenen') en ook met de 's' heeft ze moeite.
Ze was wel heel traag met kruipen en lopen en volgens mij heeft dat er ook wel mee te maken. Je kan tenslotte niet alles tegelijk leren.
Mijn neefje van 18 maanden heb ik nog nooit papa of mama horen zeggen, hij maakt alleen een soort oerwoud-geluiden en gilt de halve dag.
Met jouw zoontje komt het ook vast helemaal goed, ieder   op zijn eigen tempo.

groetjes
Melanie

Hé Melanie!
Bedankt voor je reactie.Leuk dat jullie kindje al zo'n lekkere kletserd is!
Ik maak me geen zorgen (meer) hoor! We merken dat er steeds meer woordjes bij komen, er zit dus vooruitgang in en dat is het belangerijkste. Onze zoon was vrij snel met zitten, kruipen en lopen en ik hoor idd vaker dat dat er mee te maken heeft! De een doet nu eenmaal bepaalde dingen sneller dan de ander en andersom. Het is erg moeilijk kinderen (En volwassene ) met elkaar te vergelijken zeker als dat bepaalde verwachtingen tegenover je kind schept.....dat doen we dus niet! Maar het is wel leuk om te kijken wie wanneer wat al doet en kan. Dat vroeg ik me dus af....
Miran

Hoi,
Hou je vast ons dochtertje kon met 10 maanden al papa en mama zeggen met 11 was dat bewust.
Daarna ging het ontzettend snel. Nu is ze 19 maanden en word gek van het geklets de meeste worden zijn duidelijk ook voor andere sommige nog niet omdat ze ze op haar manier uit spreekt (voor ons echter wel begrijpbaar) Vooral lange woorden als limonade gaat wat onduidelijk.
Wel zegt ze nu ook zinnen met 3 woorden soms verkeerde volgorde ipv kijk papa auto is het dan kijk auto, papa.
Op heb cb geloofde ze ook niet dat ze met 16 maanden de dieren geluiden na kon doen Daar was ik erg kwaad over ik lieg toch niet.

Hmm lekker opscheppen zo he.
Maar daarin tegen kon ze pas met ruim 16 maanden lopen was laat met optrekken, tijgeren en kruipen deed ze niet.
Ik ben er van overtuigd dat ze zelf een weg kiezen in de ontwikkeling de een loopt al vroeg de ander praat eerder een derde kan heel goed puzzelen.

Dus maak je geen zorgen lekker laten gaat komt goed!

Hoi Miran,

Mijn zoontje is nu 17 maanden en ik geloof dat hij redelijk snel is met praten. Het zijn alleen losse woordjes en net zoals bij anderen: niet voor iedereen te verstaan...

papa, mama, opa, oma zijn heel duidelijk. ópen (als hij naar buiten wil en voor een dichte deur staat), óp (als z'n eten op is) en 'die' begrijpen we ook nog wel allemaal, net als auto, mhee (schaap) en woew (hond). Iets minder verstaanbaar voor de buitenwereld, maar voor mij wel duidelijk: ogee (nog een), boe (bloem), bu (bus) boo (boom) en  trktrr (traktor)

Overigens liep hij met 15 maanden en dat is redelijk gemiddeld, maar niet bepaald snel.
Lekker genieten!
Groetjes
Susan

Hallo,

Mijn zoontje Milan is nu 2,5 jaar. Zijn eerste woordjes waren pappa en mamma, daarmee begon hij ongeveer met 1,5 jaar. Daarna bleef het daarbij. Toen hij 2 jaar werd begon hij wat meer woorden te zeggen. Op dit moment praat hij hele zinnen en nog eens heel duidelijk ook.

Zelfs liedjes als "in de maneschijn" kan hij bijna helemaal zingen. Hij spreekt alle woorden duidelijk en goed uit, het enige woord dat hij niet kan zeggen is "Hamburger", hier zegt hij:"Onder de brug". Grappig he, hoe zo leren kwebbelen.....
Het komt dus allemaal wel in orde.

Groetjes Sabine

Hoi                  

Mijn zoontje is 23 maanden (aug 2) en klets werkelijk de oren van me hoofd. Zelfs voordag hij gaat slapen ligt hij nog tegen ze knuffels te kletsen! Ik denk dat heel verschillend is per kind, de 1 doet er wat langer over en de 1 pikt het wat sneller op. Het scheelt wel dat ik zelf ook een kletskous ben denk ik wat ik hoor mezelf ook vaak praten! Op de creche zeggen ze ook dat hij voor zijn leeftijd de meeste woordjes weet en meeste kletst. Ik vind het wel grappig dat hij alles zo goed onthoudt.

Dus lekker afwachten komt vanzelf

Gr. Nancy

Hoi,

Mijn zoontje is bijna 17 maanden. Hij liep al toen hij 10 maanden was. Nu zegt hij bijna de hele dag "auto" Als ik vraag waar de klok is wijst hij hem aan maar zegt "auto" Als ik vraag waar de gitaar is dan wijst hij hem ook aan maar zegt weer "auto" en zo kan ik nog wel even doorgaan. Af en toe word ik er echt moedeloos van. Hij zegt ook papa, mama, op en hebben als hij iets wil hebben.  Ik kan soms wel 20000 keer zeggen dat het een bal is maar voor hem is  en blijft het een auto. Maar als hij een auto ziet gaat hij helemaal uit zijn dak dus hij weet dondersgoed wat  wél een auto is. Maar goed, ik ga er niet moeilijk over doen, het zal vanzelf wel goed komen.  

Groetjes,
Nanda  

Terug
Bovenaan