praten

Hallo,

Mijn zoontje wordt eind volgende maand 2 jaar. Hij kan nog bijna geen woorden zeggen. Hij kan alleen Mama, Papa, Kaka (vogel) en miauw zeggen. Als hij drinken wil pakt hij mijn hand en trekt me naar de koelkast. Ik benadruk dan wat hij wil. Ik zeg dan "O, wil jij drinken? Zeg maar drinken" Maar helaas hij zegt het niet.
Is dit normaal voor een kindje van bijna 2?
Ik kan me nog herinneren van mijn oudste zoontje dat hij zich al goed duidelijk kon maken op deze leefttijd.

Groetjes Mama van Rayen (4 jr), Milan (bijna 2) en Roos (11 wkn)
 
Hallo
Mijn zoontje van (net) 2 jaar zegt ook nog weinig woordjes. Ik hoor in mijn omgeving dat dat vanzelf komt en dat hij nog maar net 2 jaar is. Het verschilt per kind gewoon heel erg. Ik vind het soms ook vervelend omdat hij zich moeilijk uit kan drukken en het hem soms erg boos kan maken. Op het consultatieburo hebben ze ook het advies gegeven om het nog even aan te kijken, ze komen er over een half jaar op terug.
Je hebt mss niet veel aan mijn verhaal maar nu weet je dat er meer mama's zijn met dit 'probleem'.
Groetjes!
 
Hallo Medemama's,

Ik heb dit ook gehad met mijn zoontje van toen net 2 jaar.
Wij moesten eigenlijk in oktober vorig jaar naar het cb toe, maar ze waren ons vergeten dus uiteindelijk zijn we pas in januari ernaar toe gegaan.
Mijn zoontje was toen dus 2 jaar en 3 maanden en hij zei ook nog zo goed als niets ja een paar kleine woordjes en dat was het eigenlijk wel.
Op het cb zeiden dat hij eigenlijk wel een aantal woordjes moest kunnen zeggen en dat dit eigenlijk te weinig was.
Dus we kregen het advies om met een logopedist te gaan praten en die zouden we dan via hun krijgen en een aantal weken later kregen we een logopedistische team in huis en die gingen even kijken wat mijn zoontje allemaal in de thuis situatie kon en of dat veel anders was als dat hij weg was.
Maar daar is toen dus uitgekomen dat hij voor zijn leeftijd dus wel te weinig praatte en hij moest dus naar een logopedist toe.
Daar zijn we in Maart mee begonnen en omdat hij in april naar de psz toe mocht zijn we daar wel mee doorgegaan en nu is het wel zo dat hij in een andere omgeving veel opneemt om te kunnen praten dus zowel de logopedie als de psz doen hem heel erg goed.
Nu ruim een half jaar later gaat het zo goed met hem dat hij niet meer 2 wekelijks naar de logopedist toe hoeft dat hij nu pas in april volgend jaar mag terug komen en hij gaat nu ook 3 dagdelen per week naar de psz toe.

Hij is dus in een half jaar tijd heel erg vooruit gegaan met praten zo praat hij nu dus letterlijk de oren van ons hoofd wel heel erg gezellig en ik ben ook blij dat we het gedaan hebben die logopedie hij is enorm er op vooruit gegaan.

Nu is hij vorige maand net 3 geworden en krijgt hij in Maart een broertje of zusje erbij en hij is nu dus echt met 5 zin woorden aan het praten.
Hopelijk denkt het cb er bij jullie net zo over en anders zou ik er wel wat verder naar vragen.

Succes ermee.
Groetjes mammajesse
 
ik denk dat je met bijna 2jaar je nog niet echt zorgen hoeft te maken hoor.
Ieder kind volgt zijn eigen ontwikkeling en de ene is snel met het een en de ander is weer wat sneller met het ander.
Misschien is jouw zoontje een echte buitenman en is ie meer ontwikkelt met zijn handen en heeft het praten nog niet echt zijn prioriteit.
Wat je natuurlijk altijd kunt doen is veel boekjes lezen en veel praten en dingen uitleggen en dan komt het vanzelf.
Ben je nou een jaar verder en praat ie nog steeds bijna niet, dan kun je eens op het cb vragen wat je ermee kunt doen, maar ik denk dat er nu nog geen reden is voor paniek.
Er zijn echt genoeg kinderen die met 2 jaar nog weinig woorden zeggen.
groeten Martine
 
Hallo Allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik moet denk ik over een maand of 3 weer naar het cb en dan zullen we zien wat hun ervan vinden.

Groetjes!

Mama van Rayen (4jr), Milan (bijna 2jr) en Roos (12 weken)
 
Mijn jongste van 2 jaar ging ook vrij laat praten, omdat de oudste vaak al wel voor hem praatte. Dan hoefde hij het niet te doen. Terwijl de oudste dus al met anderhalf ging praten. Ieder kind heeft zijn eigen ontwikkeling. Vaak als hij eenmaal door heeft hoe het werkt, gaat het vrij snel. Ook helpt het om de oudste af en toe even af te remmen zodat de jongste de gelegenheid krijgt om zijn verhaal te doen. Succes!

Carianne, mama van Henri (3) en Mika (2)
 
Hallo,

ik ben logopediste en mama van een kindje van 2 en een van 10 maanden. Ik wil nog even reageren. Ik zou meer achtergrondinformatie moeten hebben om iets te kunnen comcluderen, maar wanneer je kind 2 is en niet of nauwelijks praat, wijkt dit af van de gemiddelde norm. Het gemiddelde is dat een kind zijn eerste woordjes begint te zeggen tussen de 10 maanden en de 14 maanden. En natuurlijk ontwikkelt elk kind zich anders. Het wil niet zeggen dat je je meteen erg ongerust moet maken. Echter een logopedist kan de taalontwikkeling van je kind beoordelen; veel consultatiebureaus weten hier helaas nog altijd te weinig van af. ik schrijf dit niet om reclame te maken voor mijn vakgebied, maar uit ervaring: ik heb in mijn werk te vaak jonge kinderen gezien die ik zo graag veel eerder doorgestuurd had willen zien. Wanneer je je zorgen maakt: laat je door de huisarts doorverwijzen naar een logopedist, puur voor diagnose! Wanneer er namelijk sprake is van een echte achterstand of stoornis is het van gelang deze zo vroeg mogelijk te diagnosticeren omdat jonge kinderen in de meest gevoelige taalontwikkelingsperiode zitten...
Tips voor de taalontwikkeling zijn: zing met je kind, lees (zeer eenvoudige!) boekjes in woordjes en korte zinnetjes en verwoordt de dagelijkse handelingen waar je mee bezig bent. Succes!
 
Mijn dochter Nikki word in januari 2, wat mij bij haar opvalt, en ik zing lees heel veel voor benoem dingen waar ik mee bezig ben etc., is dat ze alleen echt dingen verteld, wanneer het haar uitkomt????, meer spontaan zeg maar.

Ze is al wel met toevoegingen bezig van 2 woorden ( ook pas sindskort),bijv. als papa thuis komt en ze ziet de auto, roept ze: papa auto!, toel zittuh , poes auw ( als ie der gekrabt heeft)

Ziet ze een reclame spot op tv en ze (h)erkent dingen: als appel, auto, pingping (=pinquin), vogel, etc.

Maar ook werkt het vaak ook zo, dat ze wel begrijpt "kleine opdrachtjes"wat je tegen der zegt.Maar ze verder vaak geen verbale responzen geeft.

Nu is mijn buurvrouw en daar de dochter van 6 weken jonger maar die is verbaal veel actiever en sterker  en verder dan mijn kindje......

Daar staat wel tegenover dat mijn dochter in haar motorische handelingen e.d. veel verder is.

Ik denk dat elk kindje zijn eigen intresses/kwaliteiten iets sneller ontwikkeld dan het andere kindje...of heb ik ongelijk... maar zo zie ik het iig en zo ben ik menigkeer gerustgesteld..toch?

Mag ik aan de logepediste vragen die ik voor me geantwoord heeft..
hoe het komt dat mijn dochter mij soms papa noemt en papa soms mama?Is dit een spelletje van der? of haalt ze onderzoekersgewijs soms dingen door me kaar?
We benoemen het wel met wijsvinger wie de papa en wie de mama is.Weet u hier soms reden/oorzaak van..?Dit heeft ze trouwens ook met Opa en Oma..soms maakt ze dan snel van Oma weer mama

vr. gr. Hetty

 
Terug
Bovenaan