praten....

hallo,
hier nog een vraagje...
Mijn zoontje is eind september 2 jaar geworden en praat nog eigenlijk niet, kan heel hjard roepen en maakt veel geluiden maar praten doet tie niet. Hij is niet doof en kan zich prima duidelijk maken, ook snapt hij alles wat ik vraag of zeg. Laatst was ikop het cb en er werd binnen 2 minuten uit een boekje gekeken gezegt dat mijn kind achter was.... je snapt ik kon haar wel iets aandoen.... aaargh.
ik weet dat hij wat langzaam is met praten maar is een kind dan meteen achter? ikzelf was ook 2,5 jaar, maar praatte meteen in hele zinnen , op t cb zeiden ze dat ik dan een heel uitzonderlijk geval was, ben naar mn huisarts gegaan en die zei dat ik me daar niets van aan moest trekken. oja, ik moest ook maar naar logopedie met mn kind....
hebben jullie ook zo iets meegemaakt? en het komt toch heus goed?
groetjes
 
hoi
snap dat je je zorgen maakt hoor.maar geloof me niet doen .een zoontje van een vriendin van mij heeft tot zijn 3 bijna niet gepraat,en je moet hem nu ineens horen.Ik zou me pas zorgen gaan maken bij de 3,5 jr hoor,het cb zegt al snel van hij of zij loopt achter,niet elk kindje is hetzelfde ,de 1 is snel en de ander is minder snel.Komt vanzelf en gewoon goed blijven oefenen he.gr wendy
 
ik zou me ook niet te druk maken als hij zich goed kan uiten en duidelijk kan maken wat ie wil je kunt natuurlijk wel dingen blijven benoemen en spelende
wijs wat korte zinnetjes of beginnen met kleine woordjes te laten benoemen.
en logepodie ??dat mens mag zich wel na laten kijken want naar mijn weten heeft logepodie onder de 4 geen nut omdat de woordenschat wel veel kan zijn maar te jong om op te nemen laat staan er al wat mee te doen
lekker even op zijn beloop laten het komt van zelf ik weet ook uit eigen ervaring dat een cb soms ouders en vooral als je voor t eerst moeder bent behoorlijk onzeker kunnen maken jij kent je kind het beste en als de ha ook al zegt dat het niet iets is waarbij actie moet worden ondernomen dan zou ik zeggen geniet van zn ontwikkeling t komt echt wel goed voordat je t weet verlang je(tijdelijk dan)naar de tijd terug dat ie nog niet zo veel zei want dan kletst ie je de oren er van af

 
Hoi hoi

Niet al teveel van aantrekken hoor. Ik dacht ook dat onze dochter (juli 2006) achter liep met praten. De kinderen van vrienden die rond dezelfde leeftijd zitten praten veel meer en beter. Ze praat wel een paar woorden, maar dan houdt het op. Wel heeft ze "eigen" woorden voor iets. Een poes noemt ze altijd miauw en een hond noemt ze "waf". Kun je hele discussies met haar voeren... maar nee, het blijft miauw en geen poes. Einde discussie. Wij noemen een poes een poes en zij noemt het een miauw.

Maar als je haar wat uitlegt weet ze het direct en met spelen,  motoriek en vooral tekenen  liep ze juist weer een stuk voor op andere kindjes... Het is maar net waar ze interesse voor hebben. Het ene kindje loopt met 8 maanden, de andere denkt met 24 maanden pas dat het wel makkelijk is als ie zelf overal bij kan komen.

Als jouw kindje weet dat jij hem altijd begrijpt en dat het echt goed duidelijk wordt wat de bedoeling is, waarom zouden er dan andere woorden gebruikt moeten worden.... dat komt vanzelf.

Ook wel erg vroeg om al naar een logopedist te gaan. Lekker naar je HA luisteren, niets van aantrekken (ookal is dat makkelijker gezegd dan gedaan).

Groetjes Noah

 
Hoi, onze dochter van nu net 2 had ook dat ze 2 maanden geleden nog geen boe of ba wilde zeggen. Ze is wel heel pienter en bij ons was het cb ook bezorgd over haar ontwikkeling. Dus ook doorgestuurd naar de logopedist. Ik moest toen een lijst invullen van alle worden die ze zei. Bleken er bij elkaar toch wel een aantal al te zijn. En dan ging het niet om hoe vaak ze ze zei maar of ze ze had gezegd. Logopedist beaamde dat er niets aan de hand was en nu 2 maanden later lult ze elk woord na. En overal ja en nee op antwoorden. Het komt dus echt zeker wel goed hoor! het cb is gewoon enorm er bovenop altijd en neemt ook wat dat betreft het inzicht van de ouder niet altijd als zijnde dat dit goed zou zijn. Onzin! Want wij zien onze kinderen elke dag!
succes met de kleine! Oh ja de logopedist zei dat ze met 2 en een half ongeveer 25 woordjes moeten kennen gemiddeld En dit mag uiteraard elk woord of soort woord zijn en de uitspraak hoeft ook niet goed te zijn hoor. Dat komt pas met 3 en 4 jaar! En dan gaan ze pas ook met 2 of meer woorden praten gemiddeld.

groetjes cin
 
Bedabkt voor al de reacties,! ik kan op het moment alleen op mn werk even op de pc, onze heeft een   behoorlijk visrusje! haha. vandaar de late reactie. echt bedankt. doet me goed te horen.
groetjes
 
En nog één; ze hoeven voor hun derde echt niet in zinnen te praten. Losse woordjes zijn goed. Je zult zien dat ze dan ineens met hele zinnen aan komen. Misschien staat er in het boekje van het cb wel wat..

succes!
Mikki
 
Hallo allemaal, ik heb een zoontje die over 2 weken 3 jaar word. Hij is net begonnen met praten en als ik heel eerlijk ben kunnen wij (pappa en mamma) het alleen nog maar begrijpen. Dit is volgens mij voor onze Jens heel frustrerend en ga nu bij de dokter een verwijsbrief halen voor logopedie. Ik zou het heel fijn vinden als ik hem eens goed kon begrijpen want af en toe snappen wij het ook natuurlijk niet. Mag natuurlijk nooit vergelijken maar mijn vriendin heeft een zoontje in dezelfde leeftijd en het lijkt wel of ze daar al volwassen gesprekken mee voert. Dit proberen wij wel maar meestal draait het toch weer uit op de makkelijkste dingen.


 
Wie herkent zich hierin?


 
Groetjes

Patty
 
Terug
Bovenaan