praten....

Wij begrijpen onze Meike ook niet altijd maar die 2,3 jaar.
Via mijn werk heb ik contact met de logopedist en die heeft mij wat handvatten gegeven, maar ze is nog zo jong.
Ik snap dat voor Jens (geweldige naam, hadden wij ook totdat Meike een meisje bleek haha) dit veel vervelender is.

Dus ik herken het wel want Meike wordt BOOS als we haar niet snel genoeg begrijpen maar dan pakt ze onze hand en neemt ze ons mee. Dan wijst en zegt ze wat ze bedoeld, op zich wel knap van dr.

Sterkte en ik vind wel prijsenwaardig dat je er niet mee rond blijft lopen maar direct actie onderneemt!

Groet Renske
 
hoi,

Ik zou me er maar niet druk over maken. Dat deed ik namelijk ook. Mijn zoontje is nu 3 jaar en 9 maanden en is pas gaan praten toen hij 2,5 was! Op het cb zeiden ze toen hij  1,5 (geloof ik)  was dat hij minimaal 3 woordjes moest zeggen. Hij zei ook toen 3 woordjes: papa, opa, eten. Waarschijnlijk was ik niet zo belangrijk, snik snik. Dat duurde niet zo lang...op een gegeven moment zei hij ook die woorden niet meer en maakte hij alleen een soort oerkreten. Hij heeft een oudere zus (nu 5) en die regelde alles voor hem hij hoefde maar te wijzen. op het cb gaven ze hem nog een half jaar. Zou hij niet gaan praten dan zou hij doorverwezen worden naar het audiologisch centrum en zouden zijn oortjes getest gaan worden. Dit hoefde gelukkig niet want toen ging zijn zus naar school en moest hij het toch zelf gaan regelen. Zelf ging hij toen ook naar de peuterspeelzaal en is het balletje gaan rollen. Nu praat hij best aardig, maar nog vaak onduidelijk en wordt ook gefrustreerd als we hem niet begrijpen. Ben benieuwd hoe dat straks op de basisschool gaat. We houden er wel rekening mee dat hij ooit wel naar logopedie zal gaan! maar wie weet! De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
 
Hoi,
Je moet je maar niet te druk maken hoor!
Mijn zoontje is nu  3 1/2 en praat pas sinds drie maanden of zo goed duidelijk voor de buitenwereld.
Ik snapte altijd wel wat hij bedoelde, en heb ook altijd herhaald wat hij zei, maar dan in goed nederlands.(advies cb)
En het lijkt wel of hij al die tijd wel alles in zijn koppie heeft opgeslagen, want nu hij ineens goed praat komen er ook zinnen uit waar je u tegen zegt...
Dus maak je geen zorgen.
Ik heb altijd op het consultatiebureau gezegd dat ik me pas zorgen ga maken als hij niet zelf een biertje kan bestellen in de kroeg.  
Laat je niet gek maken!!!!
Groetjes Judith.
 
Hallo jonge mamma, ja hoor heel erg bekend. Ben vanmorgen bijna met ruzie uit het CB vertrokken. Mijn zoontje is net 3 jaar geworden en kan absoluut nog niet goed praten. Maar hij ging voor de ogentest en die vrouw wees dus plaatjes aan en hij moest zeggen wat het was. Dat wilde hij duidelijk niet en zei af en toe heel zacht wat het was. Dit was niet genoeg en de vrouw van het cb zei ja hier hebben we niets aan en kom in februari maar weer terug. Ik werd toen zo kwaad omdat ik haar al had verteld dat ik met hem naar de huisarts ben geweest en die me heeft gezegd dat ik me absoluut niet druk moet maken. Dus nu vraag ik me wel af ben je eigenlijk verplicht om naar het cb te gaan? Als dat niet zo is regel ik het zelf wel met mijn huisarts. Want ik wordt er helemaal opgefokt van. Dus zo zie je maar weer maak je niet te druk want eigenlijk weet je als moeder zelf wel wanneer je aan de bel moet trekken.

Sterkte en fijn om te   horen dat er nog meer mensen zijn met dit probleem.

Patty
 
Haha, tsja het cb is ook idd niet altijd alles....Hij zegt trouwens sinds een week nee, haha en daar zijn we heel blij mee.....
En ik maak me ook maar niet meer druk, deed ik ook niet totdat ik op het cb wegging en rood aanliep haha
bedankt voor alle reacties!!!!
 
Hoi,

Onze dochter is nu 19 maanden en zegt eigenlijk alleen nog maar papa, mama, bob(hond) ja, nee en kijken.
Maak je niet te druk in deze tijd van de maatschappij moeten kindjes zoveel ze krijgen geen kans meer om kind te zijn.
Oefen gewoon lekker op een speelse wijze zegt tie een woordje of zinnetje niet helemaal goed zeg jij van bedoel je..............en je herhaalt het.
Lekker veel boekjes lezen en dan komt het meestal wel goed hoor.
Laat je vooral niet gek maken.
Sucses gr louise

p.s Patty voor zover ik weet is het cb niet verplicht en "hoef" je er alleen maar naar voor de inentingen.

 
Hoi hoi,
Tja het CB. het kan nuttig zijn maar ook erg tegenstrijdig.
Mijn zoon (net 3) heeft eerst een eigen taal ontwikkeld en gaat nu wel meer duidelijke woorden zeggen. Volgens het CB niks om me zorgen over te maken want hij zegt al veel losse woorden met hier en daar korte zinnen.
Daarentegen op de psz krijg hij extra begeleiding omdat hij heel druk is en volgens observatie dat ook te maken heeft met zijn spraak omdat hij moeilijk daardoor contafct kan maken.
Advies oa logopedie.
Ik heb gezegd dat ik dat nog niet wil. Zelf zie ik zijn woordenschat en zinnen wel verbeteren en wij stimuleren hem door lezen en benoemen. Geen speen meer behalve als hij gaat slapen.
Je kind ontwikkeld zich toch in eigen tempo.
Over een half jaar zien we wel weer verder.
Kortom maak je niet te druk. Je hebt doe kinderen en denk kinderen. Die van mij hoort bij de doe club en is dus wat langzamer.

Groetjes
 
Terug
Bovenaan