pre-natale depressie

Hoi allemaal,

Iedereen weet dat je na de bevalling kans hebt om een post-natale depressie te krijgen. Er is echter weining bekend over een pre-natale depressie. Ik kan mij dan ook bijna niet voorstellen dat ik de eenigste ben die er last van heeft. Ik vraag daarom dan ook de aandacht van lotgenoten die het zelfde doormaken als ik.

Toen we achter kwamen dat we in verwachting waren, zaten we echt op die alombekende roze wolk. Heerlijk was het, een geheimpje die je deelt, niemand die ook maar een vermoeden had. Toen we eenmaal  het grote woord er uit hadden werden we overspoeld met lieve reacties en cadeautjes. Alles liep voorspoedig, ik had weinig kwaaltjes behalve mijn hormonen.

Vannaf maand vier waren mijn hormonen niet meer te houden. In het begin denk je nog dat het er bij hoort, maar als je elke dag zo doormaakt heb je al snel het idee dat je gek word.  Alles en iedereen irriteerde mij.

Ik vermeed sociale contacten, belde geen vriendinnen meer, nam mijn telefoon niet meer op. Mensen die bij de deurstonden stuurde ik zonder pardon weer rechtsomkeerd. Ik moest mij letterlijk naar mijn werk slepen en eenmaal daaraangekomen had ik de grootste moeite om maar vriendelijk te zijn tegen al  mijn collega's.
 Ik zit al die tijd niet lekker in mijn vel, ik vind zwanger zijn afschuwelijk en heb vaak geroepen dat ik het kindje niet wil.(wat absoluut niet zo is)  Uiteindelijk voel ik mij dan zo schuldig dat ik niet meer kan stoppen met huilen. Ook was ik bang dat ik vanalles onder de leden had. Hoge bloeddruk, suiker dat soort dingen, terwijl het kindje het gewoon heel goed deed. Ik was mezelf gek aan het maken en daar kreeg ik hoofdpijnen van en heel veel harde buiken.

Wat ik als meest irritant ervaarde was dat ik het idee had dat niemand mij begreep. Mijn vrienden dachten dat ik te veel aan mijn hoofd had en daarom niet meer belde, maar het ergste was nog wel mijn moeder en schoonmoeder. Het kon gewoon niet tot ze doordringen als ik aangaf dat ik liever alleen wilde zijn. Jammer genoeg zijn ze beide eigenwijs en doen ze toch waar ze zin in hebben. Wanneer ik dan helemaal flip vinden ze dat ik heus wel normaal kan doen. Maar dan respecteren ze niet dat ik liever geen mensen wil zien. Ze willen mijn dan helpen met hun goede bedoelingen, maar ze accepteren dan niet  dat ik daar totaal geen behoefte aan heb. Zij geloven nog steeds dat zwanger zijn de mooiste tijd van je leven is.

De eenigste die ik kan verdragen is mijn man. Hij is heel begripvol en geeft mij alle troost die ik nodig heb. Nu het geconstateerd is krijg iets meer begrip van mijn omgeving. Met homeopathie is het iets dragelijker geworden. Ik heb zo goede dagen en slechte dagen. Nog steeds heb ik geen zin in mensen in mijn omgeving maar de huilbuien zijn iets minder.

Gelukkig is het niet gezegd dat je na een pre-natale depressie ook een post-natale depressie krijgt. Dus ik ga er dan ook vanuit dat het na de bevalling allemaal beter gaat. Het voelt goed om mijn verhaal hier te doen en ik hoop dat er meiden zijn die ongeveer het zelfde voelen als ik.

Groetjes Evy

Dank je wel voor je dappere verhaal - heel herkenbaar!

Ook ik heb continue huilbuien en ben duidelijk depressief, vanaf het moment van conceptie heb ik me nog geen dag goed gevoeld (nu 33 weken zwanger) en ik kan niet wachten tot de baby geboren wordt en ik me hopelijk weer een beetje mezelf zal voelen.
Ook wij hebben heel bewust voor dit kindje gekozen, het is meer dan welkom, toch voel ik me bijzonder schuldig naar het wormpje toe omdat ik bang ben alle negatieve gevoelens er op over te brengen.

Ik kan het helaas niet zo goed onder woorden brengen en wil er ook eigenlijk liever met niemand over praten (waardoor ook ik de deur niet meer uit kom en de telefoon niet opneem). Helaas reageer ik ook nog eens al mijn frustraties op mijn man af waardoor de situatie er beslist niet gezelliger op wordt.

Ik vlieg tegen het plafond als iemand zegt  "nog maar 7 weken" want ik tel de minuten af...

hai meiden,
Ook ik herken je verhaal. Heb begin dit jaar ook een topic hierover gestart.
Ik heb me ook nog niet 1 dag lekker in mijn vel gevoeld deze zwangerschap. Ik werd direct zwanger na mijn 3e miskraam wat erg heftig was. Ik vervloekte mijn zwangerschap (want het gaat vast toch weer fout, dacht ik, bang om me te hechten aan dit kindje) wilde niemand zien of spreken, telefoon niet meer opnemen etc. Ik werd erg agressief en depressief. Ben een paar keer mijn vriend lichamelijk aangevlogen. En dan idd het schuld gevoel. Ik heb een lichte vorm van borderline, dus de klachten ken ik wel van mijn crisis periode 6-7 jaar geleden, maar nu kwam alles 3 x heftiger binnen, vooral omdat ik de verantwoording nu draag voor nieuw leven.
Ik ben op het internet gaan cruisen en kwam ook bij pre-natale depressie. Toen heb ik hulp ingeschakeld. Heb me door laten verwijzen naar Riagg. Daar goed gehoord en opgevangen. Hulp werd snel ingezet in de vorm van Persoonlijk Intensieve Thuiszorg(PIT), en ik ben aangemeld voor reguliere therapie om mijn dagelijks leven opnieuw onder controle te leren krijgen.(sta op wachtlijst nu al 5 maanden) En ik heb 2-wekelijkse gesprekken met crisis arts van Riagg
Ook wilde ik graag medicijnen omdat ik weer begon te verlangen naar automutilatie(en das voor mij  6 jaar geleden voor het laatst geweest) wat mij erg beangstigde. Maar daar deden ze moeilijk over, waar ik nog steeds boos over ben. Nu ik alles een beetje onder controle heb gekregen met hulp, ben ik best trots het zonder medicijnen te hebben gered, maar mocht ik ooooooit nog eens zwanger worden (wat ik me nu absoluut niet kan voorstellen) dan eis ik vanaf dag 1 medicijnen en begeleiding.

Ik neem nog steeds niet de telefoon op en onderhoud contacten het liefst via Email. ik maak er geen geheim van dat ik zwanger zijn als iets heel erg vervelends ervaar, wat idd op onbegrip stuit, maar das hun probleem en niet de mijne. Ik verdeel mijn aandacht (verjaardagen en andere verplichtingen) zorgvuldig, en maak bijvoorbeeld maar 1 afspraak per weekend. Nu ik aan het eind van mijn zwschap loop, krijg ik steeds meer begrip dat ik weinig afspraken maak, omdat mensen denken dat het lichamelijk is. ik laat ze lekker denken!!

Meiden, we zijn echt niet gek, en ik twijfel geen moment aan mijn kunnen als aanstaande mama. Ben ervan overtuigd dat we het geweldig gaan doen, en dat ze onze kindjes heel veel te bieden hebben. Ik ben  ontzettend blij dat ik eindelijk een kindje krijg, maar op die zwangerschappen moeten ze toch echt een leuk alternatief zoeken hihi.

xxx Annette (35 weken)
ps. misschien een beetje een warrig verhaal, maar kon het niet beter onder woorden brengen.

Je bent echt niet de enige, gelukkig heb ik er niet zo'n last van. Op de site www.geenrozewolk.nl vind je lotgenoten en misschien wat meer informatie.

Sterkte!
Groetjes Marjanne

Hoi dames,

Ik ben nog een zwangere in de dop namelijk 8 weken en 3 dagen.
En moet zeggen dat ik behoorlijk   ben geschrokken van jullie verhaal.
Ik heb afgelopen maart een miskraam gehad na 12 weken en dacht dat ik me dit keer gewoon afzijdig hield omdat ik bang ben dat het mis gaat.
Maar de symptonen die jullie nu opnoemen komen mij griezelig bekend voor.
Ook ik ben me erg aan het afsluiten voor alles en iedereen.
Na jullie verhaal ga ik toch maar even aan de bel trekken bij mijn verloskundige want om zo nog 7 maanden door te gaan lijkt me jammer.
Ik wens jullie heel veel sterkte en ik ben ervan overtuigd dat die rozewolk voor jullie komt na de geboorte en dat jullie dan dubbel genieten.
Heel veel succes en bedankt!!!!

groetjes Francis

Hoi,

Wat een ontzettend herkenbaar verhaal. Het lijkt wel of ik het zelf geschreven hebt. Toen ik zwanger was/ werd van mijn zoontje had ik dit ook. Alleen wist ik de eerste drie maanden niet dat ik zwanger was. Doordat ik ook zo rot in mijn vel zat en al een paar keer hiervoor naar de huisarts geweest was, werd er een burn-out geconstateerd en mocht ik voorlopig niet meer werken. Een paar weken daarna bleek ik dus zwanger en werd het een zwangerschapsdepressie genoemd. Ik liep al bij de psycholoog vanwege de burn- out en ben daar tijdens de zwangerschap gebleven omdat deze me heel goed geholpen heeft. Voor de ontspanningsoefeningen en het gewoon lekker spuien over van alles deden me goed.
Natuurlijk was ik dolblij dat ik zwanger was. Ik heb er ook echt van genoten, maar al dat vrolijk zijn naar anderen toe heeft me wel heel erg veel energie gekost.
Na de bevalling ging het snel weer beter, tot ik na een half jaar weer zwanger raakte. Weer ben ik dolblij, maar echt gelukkig ben ik niet. De wetenschap dat dit na de bevalling weer wegtrekt steunt me.
Maar hou je zelf wel in de gaten hoor en neem desnoods wat extra vitamine b6, dat schijnt te helpen....

Groetjes Hanneke

Annette,

wat vervelend zeg dat je geen medicatie hebt gekregen! Ik heb zelf ook borderline en was toen ik net zwanger was gestopt ermee maar ben met 28 weken met een ander middel begonnen dat wel veilig was tijdens de zwangerschap. Bij mij deden ze er totaal niet moeilijk over, gelukkig. Ik vond het wel moeilijk hoor want je kind krijgt toch iets onnatuurlijks binnen, in het begin hielp het ook wel maar inmiddels is de stemming weer gedaald tot onder nul om het zo maar te zeggen. Dus vanaf vandaag is de dosis zelfs verhoogd. Nou maar hopen dat het werkt, want ik begin me ook echt depressief te voelen.

Ben deze zwangerschap ook nog niet echt blij geweest (dus alles wat iedereen schrijft is heel herkenbaar)  en ben doodsbang voor de bevalling en wat daarna komt. Ik was nogal ongewenst en geheel onverwacht  zwanger geraakt. Ik ben blij dat ik voor het kindje gekozen heb, maar de hele situatie (en de situatie is ingewikkeld en moeizaam) valt me nogal zwaar. Maarja hopelijk maakt het kindje dat dadelijk helemaal goed en valt de spanning dan van me af.

Terug
Bovenaan