Prematuur kindje en een peuter thuis

<p>Graag wat advies van de mama's hier..</p><p>mijn zoontje is 1,5 weken geleden prematuur geboren op 34 weken. Hij doet het super goed! Drinkt goed en komt goed bij. Nu mag hij eind volgende week (wanneer hij 36 wk is) naar huis.</p><p>nu heb ik een peuter van 2,5 jaar thuis die 3 dagen naar de creche gaat. Nu heeft de kinderarts gezegd om haar beter even niet te sturen ivm virussen die kinderen kunnen oplopen (rs virus) wat voor de baby erg gevaarlijk kan zijn.</p><p>ik in paniek een beetje.. want mijn dochter gaat super graag naar de creche en verveeld zich thuis. Nu heb ik na de bevalling een flinke nierbekkenonsteking gekregen dus ben herstellende en nog ontzettend moe. Maak me zorgen hoe ik en een peuter weken moet thuis houden en een baby erbij. <br /><br /></p><p>iemand tips?? Mamas die al peuters thuis hadden en er een baby bij kwam, hoe deden jullie dat? <br /><br /></p><p> </p>

Ik wil alleen maar zeggen: wat vreselijk moeilijk! Ik moet er ook niet aan denken dat ik mn peuter zometeen fulltime bij me moet houden terwijl je zo aan huis gekluisterd bent door voeden en slapen. Is dat virus echt zon risico? Is er ruimte voor een second opinion? Hoe wordt het overgedragen? Door aanraking van je peuter op de baby? Want dan houd je die even bij elkaar weg?

Het is best risicovol voor prematuur kindjes.. die kunnen daardoor heel snel in het ziekenhuis aan de beademing belanden. Ik was eigenlijk middenmaart uitgerekend, dus heb totaal geen rekening gehouden hiermee (rs virus komt meestal voor oktober-maart) en als het kindje op 40 weken was geboren was die natuurlijk ook veel sterker. 

ik mag ook niet met de baby naar buiten tot hij 3 kg is. Naar schatting is hij dat waarschijnlijk pas over een maand. 

ik vind dit heel lastig en wil de baby niet in gevaar brengen maar snap niet wat ik met mijn dochtertje aan moet :( 

Hier een baby gekregen in de tijd dat de opvang dicht was.. Geen prematuur, maar is inderdaad heftig. Is je partner thuis? Wij verdeelde het veel. De ene de baby, de ander de peuter. En dat af en toe afwisselen. Toen mijn vriend weer weer aan het werk was was het idd pittig. Ik heb hem zoveel mogelijk erbij betrokken. Samen de luier verschonen, samen flesje maken, voor de leuk fluisterend praten als ze slaapt. En af en toe moet je de baby even laten huilen als je eten maakt of de peuter op bed legt.. Maar snap dat dat met een te vroeg geboren kindje nog lastiger is.

Jeetje, heel lastig! Kan me heel goed voorstellen dat je niet weet wat je moet doen.. Waarschijnlijk een open deur: maar is er misschien iemand die je zou kunnen helpen? Een familielid of vriendin die thuis komt oppassen of waar je peuter overdag naartoe kan (af en toe zou misschien ook al fijn zijn). Of als je niemand kent, misschien een oppas/gastouder? Dit klinkt als een heel moeilijke situatie om in je eentje te moeten dragen. En nu natuurlijk extra lastig met corona.. Vervelend! Ik hoop dat je een goede oplossing kunt vinden. Veel sterkte!!

Hoi hoi,

Zelf een prematuur gehad als eerste. Ze zijn zo kwetsbaar, dat je in het begin (dus de eerste 3 maanden). Dan wil je niet dat iedereen vanalles mee je huis in neemt (ook qua visite) ik zou de peuter dus zeker weg houden bij de crèche, hoe erg ze het ook missen. Maar misschien kunnen opa’s of oma’s 2 middagen in de week bijspringen, zodat ze de peuter wel alone time geven en jou dus ook? Of misschien zijn er vriendinnen die om de beurt even willen afwisselen voor de afleiding?

Succes in elk geval.

Mijn zoon is zowel prematuur als dysmatuur geboren. De eerste 3 maanden mochten geen zieke mensen of kinderen die nog geen waterpokken hebben gehad bij ons in huis komen. We mochten wel naar buiten en dat deden we erg vaak, want het was in de zomer. Wij hadden geen andere kinderen thuis, maar toch vond ik het heel erg spannend. 

Is je man niet thuis om te helpen? Heb je geen ouders, oppas of vrienden/familie die kunnen oppassen? Ik zou idd het risico niet nemen, maar wel hulp inschakelen als je zelf nog niet voldoende hersteld bent. 

Terug
Bovenaan