Prematuur

<p>Hallo, </p><p>16 augustus is mijn baby 6weken te vroeg geboren, het is een zware periode ook omdat ik borstvoeding wil geven en heel de dag op en neer aan het reizen ben en aan het kolfen ben kom je dus aan heel weinig toe.</p><p>Mijn partner en ik kunnen al heel goed onze baby verzorgen, onze baby mocht gelukkig na een week al van de monitor af en even later die week ook uit de couveuse. Ook kan die al zelf z'n voedingen opdrinken. </p><p>We zijn hartstikke blij dat het zo goed gaat met ons kereltje! Nu mogen we hem maandag al naar huis mee nemen.</p><p>Ik vraag me af hoe andere moeders/vaders omgingen met de periode na de neonatologie we hebben eigenlijk alles al geleerd en kennen hem door en door. Maar hoe gingen jullie bijvoorbeeld om met kraamvisite. Wachten jullie daar lang op tot er iemand op bezoek kwam? En wanneer gingen jullie voor het eerst met hem naar buiten?</p><p>Alvast bedankt hoop snel wat te horen!</p><p> </p>

Mijn zoon is ook 6 weken te vroeg geboren. Wij hebben de weken rustig gehouden en kraamvisite savonds laten komen als hij sliep. Verder echt rustig houden ivm prikkels..

Dochtertje 10 weken te vroeg. 
Bij thuis komst eerste dagen laten ‘wennen’. Daarna gewoon kraambezoek gehad. Helaas kregen wij geen hulp van Kraamzorg. Maar zoals je het beschrijft, in het ziekenhuis al heeeeel veel geleerd. Na 1 week zijn we naar buiten gaan. Verder gedaan wat we wilden en uiteraard bekeken hoe ze reageerde

Hoi, onze zoon was 8 weken te vroeg en mocht na 2 mnd naar huis. Alles ging eigenlijk best goed, maar toch hadden we echt wel zo’n maand na thuiskomst nodig om te wennen aan elkaar. Het kolven en de gebroken nachten hadden natuurlijk ook effect op ons. Ik heb uiteindelijk zo’n 5 mnd volledig gekolfd, helaas hield ik het niet langer vol. En we wilden hem ook beschermen tegen alle mogelijke bacterien ed, we wilden eerst zeker weten dat alles goed zat.
Daarom hebben we besloten om een kraamfeestje te geven voor iedereen en zodoende hebben we direct na thuiskomst uitnodigingen verstuurd voor een kraamfeestje dat zo’n maand later plaatsvond :) We hebben de tijdstip afgestemd op zijn slaaptijd en hij is even beneden geweest om vervolgens na een kwartier weer verder te slapen. Hebben hem ook gewoon zelf vastgehouden en hij ging niet op schoot bij anderen. 
Natuurlijk konden er een paar mensen niet dus nadien kwamen er ook vrienden en familie langs maar pas later dus.. Ook wanneer er mensen langs wilden komen gaf ik aan dat we een kraamfeestje gaven ‘binnenkort’ en voor die tijd eigenlijk geen tijd hadden voor kraambezoek. Dit viel niet bij iedereen goed.. 
Onze ouders mochten natuurlijk wel komen, maar ook alleen omdat ze begrepen waar we behoefte aan hadden, zij zijn ook de enigen die in het zkh mochten komen. 
Ik moet zeggen dat we ondanks de onverwachte vroeggeboorte en hectische periode nadien echt intens hebben genoten en over het algemeen toonde iedereen eigenlijk veel begrip voor onze voorzichtigheid en de hele situatie. We hebben tijdens het kraamfeest onze gasten een fotocollage laten zien van de periode in het zkh (we hadden foto’s laten maken door earlybirds) en alles wat er op de neonatologie gebeurd en daar was iedereen best onder de indruk van. Ik denk dat ze daardoor wel een beter beeld kregen van hoe en wat.. 

Bedankt voor alle reacties!
Het is fijn om te lezen hoe jullie alles oppakte nu heb ik mooie voorbeelden voor hoe ik het kan aanpakken.
Ik ga nu naar het ziekenhuis, de kinderarts doet een laatste check vandaag of die echt naar huis mag. Hooo het heel erg!
Groetjes! 

Onze dochter is ruim 5 weken te vroeg geboren (zou nu twee weken oud zijn). Na twee weken mocht ze mee naar huis. Het was (en is) wel wennen omdat het toch heel anders is dan in het ziekenhuis. Wij deden al vrij snel uitjes buitenhuis maar merkte dat ze overprikkeld raakte als er te veel gebeurde. Dat hebben we wat aangepast en langzaam aan t opbouwen. Het is uitproberen en vooral bekijken wat jezelf prettig vindt (een baby voelt aan als jij je er niet goed bij voelt). 

Onze dochter is ruim 5 weken te vroeg geboren (zou nu twee weken oud zijn). Na twee weken mocht ze mee naar huis. Het was (en is) wel wennen omdat het toch heel anders is dan in het ziekenhuis. Wij deden al vrij snel uitjes buitenhuis maar merkte dat ze overprikkeld raakte als er te veel gebeurde. Dat hebben we wat aangepast en langzaam aan t opbouwen. Het is uitproberen en vooral bekijken wat jezelf prettig vindt (een baby voelt aan als jij je er niet goed bij voelt). 

Onze dochter is 5 weken te vroeg geboren. Wij mochten na 12 dagen naar huis. In het ziekenhuis deden wij ook alles zelf, maar thuis vielen we een beetje in een gat. We hadden vanuit de zorgverzekering geen recht op couveuse-nazorg dus moesten het allemaal zelf uitzoeken. Ondanks dat het in het ziekenhuis allemaal erg goed ging, is het thuis toch anders. Ik vond het erg lastig om te bepalen hoe ik mijn kind goed warm kon houden, omdat het in het ziekenhuis een constante temperatuur is. En hoe je ineens al je zelf aangeschafte spullen moet gaan gebruiken. Gelukkig is het allemaal goed gekomen en hadden we na een dag of 2 onze draai wel gevonden maar ik had het fijn gevonden als we nog een dag of 2/3 een paar uurtjes kraamzorg hadden gehad. Gewoon om ons een beetje op gang te helpen. 
Qua kraamvisite heb ik het wel rustig gepland. Maximaal 1x bezoek per dag en ook niet langer dan anderhalf uur. Gelukkig was het ook wel prima verdeeld over de dagen en had ik niet iedere dag bezoek. 
Verder heb ik bij ontslag uit het zkh nog een hoop gevraagd aan de verpleegkundigen. Waaronder ook wanneer we voor het eerst naar buiten mochten. Wij mochten dat al direct dus hebben toen na 2 dagen als gezin naar de supermarkt geweest. Gewoon ook om te kijken hoe dat ging.
Je moet vooral naar je eigen gevoel luisteren. Helemaal met betrekking tot kraamvisite. Want het kan allemaal al snel te veel zijn. 
Succes!

Terug
Bovenaan