Prenataal kolven en borstverkleining

<p>Heeft er iemand ervaring met kolven in de zwangerschap? Om een voorraadje op te wekken? Is het te doen na een borstverkleining die 10 jaar geleden gedaan is?</p><p>Kan iedereen er van te voren wat uit krijgen? Zegt dat iets voor straks over na de bevalling?</p>

Een oud collega van mij heeft dat geprobeerd (volgens mij wel pas na de bevalling) en daarbij ving ik op dat het nogal te maken heeft met hoe de ingreep is gegaan. Bij haar was de tepel kennelijk helemaal van de borst af geweest, en het is uiteindelijk ook niet gelukt. Ze was aanvankelijk niet van plan om borstvoeding te geven, maar heeft het toch geprobeerd omdat er tijdens de zwangerschap af en toe een beetje melk lekte, waardoor ze het toch wou proberen. Het werd dus ook niet meer dan af en toe een paar druppels bij haar.

Maar het schijnt dus nogal te maken hebben met hoe ze de operatie precies hebben aangepakt voor of je kans hebt op succes. Volgens mij was haar operatie wel langer dan 10 jaar geleden, dus mogelijk ben jij veel 'borstvriendelijker' geholpen.

Ik heb zelf nooit geprobeerd te kolven tijdens de zwangerschap (behalve dan dat ik nu mijn eerste kindje nog voedt terwijl ik inmiddels zwanger ben van de tweede), dus daar kan ik verder weinig over zeggen. 

Ik heb geen borstoperatie gehad maar ik ben deze tweede zwangerschap wel gaan kolven. Ik deed het met de hand en had op den duur ongeveer 5 tot 7 ml per dag. Geen gigantische opbrengst dus, maar bij mij was het vooral om te voorkomen dat ons kindje met kunstvoeding bijgevoed zou moeten worden de eerste dagen. En dan drinken ze nog heel weinig. Onze eerste was zo misselijk dat die niet vaak genoeg aan de borst wilde de eerste 48 uur.

Geen ervaring met een borstoperatie.

Wel met prenataal kolven. Ik kolf nu een weekje 2x per dag met de hand.
gemiddeld nu 2-3 ml per keer. 
Als je dit wil overwegen overleg het met je verloskundige en een lactatie deskundige. Die kunnen je wellicht tips geven betreft je operatie misschien ?

Ik heb zelf een borstverkleining gehad in 2015. Ze hebben mijn tepel niet hoeven te verplaatsen. Ze zeiden dat er een kans bestaat dat borstvoeding niet meer gaat, omdat er toch in gesneden is. Maar het is niet uitgesloten. Afwachten denk ik.. 

Of het na een borstverkleining gaat lukken om borstvoeding te geven is afhankelijk van hoe de operatie is gedaan. Wil je voor de bevalling al een plan maken dan kun je vast een lactatiekundige benaderen. Zij kan een inschatting maken van de kansen dat het lukt en je ondersteunen om de kans van slagen zo groot mogelijk te maken. 

Prenataal kolven kun je het beste met de hand doen. Google op kolven met de hand of marmet techniek dan vind je hoe dat moet. Meestal gaat het om zulke kleine hoeveelheden dat het in een kolf verloren gaat. Druppels opzuigen met een spuitje en die kun je daarna invriezen. 
Het succes is wisselend; sommige vrouwen krijgen er voor de bevalling geen druppel uit, anderen kolven al best veel. Wat je voor je bevalling kolft zegt niks over de productie na je bevalling. Die komt pas op gang onder invloed van hormonen nadat de placenta geboren is. Lukt het nu dus niet om te kolven dan betekent dat niet dat het na de bevalling ook niet zal lukken. 

Geen ervaring met kolven voor de bevalling, maar wel met een borstverkleining. 
Ik heb ze in 2012 laten verkleinen. Of borstvoeding lukt is idd afhankelijk hoe de operatie gedaan is. Vroeger haalde ze de tepel eraf, waarbij borstvoeding nagenoeg onmogelijk is omdat de melkklieren hierbij doorgesneden worden. Maar dit deden ze in 2012 niet meer, dus neem aan bij jou ook niet? 
Ik zit op dit moment borstvoeding te geven met een productie van heb ik jou daar. Dus ja het kan zeker! Mijn oudste heb ik ook 6 maanden borstvoeding gegeven. Mijn tepels zijn wel gevoelig gebleven, dus het begin was wel echt pijnlijk. Daarom heb ik bij de oudste altijd een tepelhoedje gebruikt en deze keer heel even in het begin omdat het te pijnlijk werd. Maar nu gaat het prima. Dus ik zou wel adviezeren om een tepelhoedje in de aanslag te hebben.
Succes!

Ik heb een borst verkleining gehad waarbij tepel niet is verplaatst. Ik had vanaf 5 maanden al natte plekken in me shirts dus 'ze werkte' dacht ik.
Maar uiteindelijk kwam er veel te weinig uit en deed het vreselijk zeer door het litteken wat trok en ben ik overgegaan op flesvoeding. (Moest want de baby kreeg echt tekort)
Nu zwanger 5 weken van de 2e en ga dit keer niet proberen, de onzekerheid of het wel genoeg is etc wil ik niet nog een keer doen.

Terug
Bovenaan