prenataal onderzoek

A

Anoniem

Guest
Hallo mede zwangeren,

Ik ben 12 weken zwanger van mijn tweede kindje. Toen ik in verwachting was van nummer een was de wereld nog eenvoudig en hoefde ik geen ingewikkelde keuzes te maken. Nu ben ik inmiddels 36 en moet ik beslissen of ik prenataal onderzoek wil laten doen, triple test, vlokken test of vruchtwaterpunctie. Ik weet wat het inhoudt en wat de voor- en nadelen zijn. Rationeel lijken de keuzes makkelijk maar emotioneel ligt het een stuk ingewikkelder. Wie wil mij laten weten wat haar overwegingen waren om wel of niet voor het testen te kiezen?

Alvast bedankt,

Mama Co.

PS: Kom alsjeblieft niet met moralistische preken want daar heb ik weinig aan.

Eind april ben ik bevallen na een zwangerschap van 18 weken. Bevallen van een klein compleet kindje met alles erop en eraan, maar helaas zonder kloppend hartje. Een klein vertederd kindje lag op mijn borst.

In een paar maanden tijd is er veel veranderd, werd er begin van dit jaar nog geen combinatietest aangeboden, een half jaar later is dat veranderd en mogen verloskundige en gynaecologen deze test aanbieden aan alle vrouwen, dus ook als je nog geen 36 ben (ik ben 35). Ineens word je voor een keuze gesteld.

Ik heb nagedacht wat ik zou doen als de test zou uitwijzen dat er een verho0ogde kans is.  Het is namelijk een kans en geeft nog geen enkele zekerheid. Veel vrouwen doen de test zonder zich te realiseren dat ze daarna voor nog een keuze kunnen komen te staan. Ik heb mezelf afgevraagd wat ik zou doen als er een sterk verhoogde kans zou zijn op een kindje met downsyndroom. Zou ik de zwangerschap dan kunnen en willen afbreken. Voor mij is dat antwoord NEE.

Tegen de tijd dat je zeker weet of je kindje daadwerkelijk downsyndroom heeft (door aanvullende testen) ben je al  zo'n 17/18 weken zwanger. Na het zien van ons kleine mensjes zou ik nooit uit vrije wil mijn zwangerschap af kunnen breken. Voor mij heeft en dergelijke test dan ook geen enkele toegevoegde waarde.

Tijdens de echo's heeft mijn gynaecoloog wel gekeken of het ruggetje netjes gesloten is. Misschien een beetje tegenstrijdig, maar de echo's laat ik wel allemaal maken door de gynaecoloog. Nu is het niet meer zo nodig want mijn kindje beweegt goed, maar tot 20 weken was ik wel heel blij iedere twee weken een kloppend hartje te zien.

Heel veel sterkte met je keuze
Miep

Ik heb de dubbeltest gedaan (bloed + nekplooimeting) en krijg met 20 weken een speciale echo waarop bijna alles te zien moet zijn.

Ook ik heb geworsteld met de gedachte van wat doe ik als er iets "niet goed" is (bah wat klinkt dat toch naar). Bij mij gaf iets heel simpels de doorslag: een site waarop ik las dat zo'n 40% van de kindjes met Down syndroom een hartafwijking hebben. Toen dacht ik dat  als we zouden besluiten het kindje te laten komen, ik in elk geval goed voorbereid zou willen zijn. Dus geen thuisbevalling meer, maar in een ziekenhuis met een kinderarts in de buurt die gwaarschuwd is dat er een kindje met gezondheids-problemen  geboren gaat worden.  

Misschien heb je hier iets aan in je totale overweging...  Of je een kindje wil laten komen wat gezondheids-problemen heeft, Down of wat dan ook, is je eigen keuze. Maar het lijkt mij handig zo goed mogelijk voorbereid te zijn voor wat gaat komen. En daar kunnen de onderzoeken bij helpen..

Hopelijk heb je hier iets aan.   Sterkte  met je beslissing!!

Hallo MamaCovolgens mij was je vraag voor advies voor welke test je zou laten doen, en hierboven lees ik geen advies, ik heb zelf een paar weken geleden een vlokkentest laten doen, en daar voelde ik niet veel van, ik zag het niet zo zotten om een naald door me buik heen te krijgen dus heb het via de vagina laten doen, en het voelde niet lekker maar met een steunende vriend en aardige dokters werd ik op mn gemak gesteld en voelde ik er idd niet veel van, ik hoop dat he er wat aan heb,
Groetjes Danielle (18weken 2 dgn)

Ik vind het ook erg moeilijke kost hoor, zeker omdat ik er zelf ook middenin zit. Ik heb een kindje van net 1, en nu ben ik 11 wkn zwanger en 36 jaar. Bij mijn vorige zw.schap was ik dus 35, en 'in principe' vrolijk en onbezorgd, en nu ik 1 jaar ouder ben, wordt er van je verwacht dat je nadenkt over al die onderzoeken.
Wij hebben gekozen voor een combinatietest, dat is slechts een risicoschatting, maar als ik een erg verhoogde kans zou hebben, zou ik eventueel kiezen voor een punctie. Hoewel ik dat vreselijk zou vinden hoor, en ik zou ook echt niet een zw.schap met 17 wkn kunnen laten afbreken. Afschuwelijk gewoon. Maar ik zou ook liever voorbereid zijn op evt problemen, voor zover dat mogelijk is natuurlijk.
Mijn bloed is woensdag afgenomen, en 3 jan krijg ik de nekplooimeting, en 9 jan moeten we komen voor de uitslagen. Doodeng aan de ene kant, aan de andere kant heb ik het vertrouwen dat alles helemaal in orde is met ons kindeke. Hopelijk blijven verdere moeilijke beslissingen en keuzes ons bespaard, en dat wens ik ook voor jullie allemaal!
joke

Ik heb in mijn twaalfde week een dubbeltest (nekplooimeting en bloedonderzoek) gedaan omdat er bij mij op een echo in de 9de week vocht rond het hoofdje was gezien. Hiermee had ik dus een indicatie voor verder onderzoek. Ik ben 35 jaar, dus kwam hier niet automatisch voor in aanmerking. De dubbeltest moet overigens wel rond de 12de week heb ik begrepen. Het bleek dat dit voor mij een hele goede keuze was, omdat de uitslag van de test heel positief was (kans van 1 op 6000  op een afwijking) en bij de echo voor de nekplooimeting ook geen vocht meer te zien was. Omdat de kans zo superklein is hebben we besloten geen verder onderzoek meer te doen. Voordeel van dit kansonderzoek is dat het volledig zonder risico is voor de baby. Vlokkentest en vruchtwaterpunctie zit een miskraamrisico van 1% aan vast. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Voor mij was het een erg moeilijke en onzekere tijd vooral omdat ik dus een indicatie had. Nu geniet ik volop en ben inmiddels 17 weken zwanger.

Danielle wat wil jij nou weer met je reactie bereiken. Ze vraagt wel degelijk naar de motivatie van andere om te kiezen voor wel of geen test.
Daar kan zij haar advies uithalen.

Mama Co,

laat je nog even weten wat je doet? Ben wel nieuwsgierig of je iets aan de adviezen hebt gehad...

Sterkte in elk geval!

Terug
Bovenaan