prenataal testen

Ik vind het vreemd dat er op dit forum geen berichten zijn over prenataal testen. Zijn jullie allemaal vreselijk jong of zo? Ik ben 39 en
Ik krijg over 2 weken een echo en voorlichting over tripletest, punctie, danwel vlokkentest. Ik vind het allemaal even vreselijk. (voor de duidelijkheid: ik wil wel gestest worden) Heeft iemand ervaring met een van de testen? Graag reacties.
 
Hoi,

Tja, voor mij geldt dat ik zo 'vreselijk' jong ben. 25 en dus nog lang niet in aanmerking komend voor testen.
Weet trouwens ook niet of ik me wel zou laten testen, want ik weet niet of ik iets zou doen met een uitslag die niet positief uitpakt (denk het eigenlijk niet).

Maar dat is een keuze die voor iedereen weer persoonlijk is en ik heb misschien wel erg makkelijk praten aangezien het voor mij niet aan de orde is.

Volgens mij zijn er trouwens wel genoeg vrouwen op het forum aanwezig die 36 of ouder zijn en die ook voor testen in aanmerking komen, dus hopelijk krijg je nog genoeg reacties waar je wat mee kunt!
 
Hoi, ik ben 33 jaar en kom 'dus' niet vanzelf in aanmerking voor allerlei testen. Ik heb wel zelf om een nekplooimeting en dat doen ze a.s. maandag (met echo). Daar horen ook allemaal bloedonderzoeken bij. Als uit al die tests blijkt dat de baby gezond is, ga ik geen andere tests meer doen. En zeker geen vruchtwaterpunctie, want dat brengt ook weer gevaar van spontane abortus met zich mee.
Ik denk dat jij vanwege je leeftijd wel vanzelf in aanmerking komt voor al die tests. En als jij het er zelf ook mee eens bent, dan vooral doen. Heel veel succes!

groetjes, Maria2
 
Hoi, ik ben 34 en kwam 'dus' ook niet in aanmerking. Heb wel bij ruim 11 weken een nekplooimeting laten doen, in combinatie met een bloedtest. Als je er om vraagt mogen ze namelijk info en mogelijkheid niet onthouden. De uitslag was prima, dus was er geen reden om verder onderzoek te doen zoals vruchtwaterpunctie etc.
Succes!
 
Ik ben 34 en kreeg dus ook geen tests aangeboden. Ik wilde eerst de bloedtest doen, maar die op zichzelf bleek helemaal niet betrouwbaar: 54%. Nou dan kan ik ook wel gokken... Het schijnt trouwens dat die bloedtest betrouwbaarder wordt naarmate je ouder wordt, gek genoeg.
In combinatie met de nekplooimeting zou de betrouwbaarheid (voor mijn leeftijd) uitkomen op zo'n 90%. Dan heb je dus nog zo'n 10% kans op een niet kloppende uitslag (het gaat immers alleen om statistiek).

En dat vond ik het niet waard met alle bijkomende kosten (mijn verzekering vergoedt dit in elk geval niet) en met de onzekerheid die het met zich meebrengt. Ik wilde geen vruchtwaterpunctie of vlokkentest doen vanwege het miskraamrisico (ik heb vorig jaar al een miskraam gehad), dus ik heb uiteindelijk niets laten testen. Wel heb ik intussen 3 echo's gehad; 1 vergoed en 2 "pretecho's" (maar wel door een medisch geschoold iemand).

Lang verhaal zo... Succes met jouw keuzes!
 
Hallo Pien, ik ben 31 jaar (eerste kindje) en kwam dus ook niet in aanmerking voor de testen. We hebben in het begin zitten twijfelen om een nekplooimeting te laten uitvoeren, maar wij hebben uiteindelijk besloten om het niet te doen. Het geeft geen zekerheid, alleen maar een kansberekening. Ik had niet geweten hoe ik daar op had moeten reageren, het voelde beter om het niet te doen.
Jij zit boven die leeftijdgrens waardoor ik denk ik als ik jou was ook die testen liet uitvoeren. Er is alleen een heel klein risico dat het fout gaat bij sommige testen... dat maakt het zo eng! Ik zou eerst eennekplooimeting laten doen en daarna verder beslissen.

Succes met beslissen welke testen je wil laten uitvoeren!
 
Hallo Pien,

Ik ben zelf 38 en inmiddels ruim 13 weken zwanger van ons 4e kind. Bij de vorige twee was ik al ouder dan 36 en toen hebben we een tripletest laten doen. dit is inderdaad "maar" kansberekening, maar het klopt dat de betrouwbaarheid van de test groter is naarmate je zelf ouder bent. Bij ons tweede kind was de uitslag van de test iets gunstiger dan bij ons derde kind, maar toen was ik zelf al weer een jaartje ouder en dat levert natuurlijk meteen strafpunten op. Deze keer hebben we besloten om naast een triple test toch ook een vruchtwaterpunctie te laten doen. Je hebt daarmee inderdaad wel een kleine kans op een miskraam, maar voor ons weegt het toch zwaarder om te weten of ons kindje gezond zal zijn. Al is dat natuurlijk ook betrekkelijk, want bij een vruchtwaterpunctie kunnen ze alleen chromosomale afwijkingen vaststellen, terwijl er natuurlijk nog veel meer dingen mis zouden kunnen zijn. Dus uiteindelijk geven al deze testen niet meer dan een soort schijnzekerheid, maar ja, ik vind beter iets dan niets.

Veel succes met je keuzes en vooral met je zwangerschap natuurlijk!
 
Terug
Bovenaan