Prenatale depressie, wie herkent dit?

Hallo Nova,
Ik begrijp het maar al te goed. Heb net hetzelfde achter de rug. Eerlijk gezegd als ik dat zo lees dan denk ik aan niets anders dan: zwanger. Want als je met veel plezier en zonder stress een zwembad hebt verbouwd hoef je echt niet burnt out te zijn. En als je op zich geen extra negatieve gedachten hebt op die van wat lullig voor kind en man na dan denk ik ook niet aan een depressie. Maar wel dat je geestelijk/chemisch/mentaal reageert op de hormonen. Waarom ik dat denk is omdat ik me ook zo totaal uitgekakt voelde, hetzelfde verhaal als jij. En dan ook nog eens net zo misselijk en ook overgeven een paar keer per dag maar vooral die onpasselijkheid, het alles vies vinden en jezelf willen vergeten totdat het over is dat is wat ik voelde. Maar dat had ik de eerste keer ook en ik vond het feit dat ik nu afleiding had in mijn zoontje wel prettig maar leuk was anders, ik heb niets gedaan en verdroeg niets behalve hem. Mijn partner verdroeg ik  niet echt, zijn aanwezigheid en zijn fysiek, was liefst alleen want ik had niets te bieden en niets te verlangen en dat constante sfeerverpester zijn maakte dat ik dan maar liever alleen was. Tja, het is om bijna niet uit te houden en alle goede bedoelingen ten spijt: "het is zo weer voorbij en het is tijdelijk" helpt niet want nog zo'n zelfde week in het vooruitzicht is al te veel en relativeren is ook al niet meer mogelijk. Maar goed, ik herkende het dus van de vorige keer en zat mijn tijd uit voor de TV, het enige wat mezelf deed vergeten (althans in de avond) en ik wist: met 16 weken is het over. Helaas werd dat 18 weken maar over is het (sinds een week!). En toen voelde ik heel duidelijk het verschil: weer die 'rush' in je bloed van energie, weer gevoel hebben. Ik verklaar het zo: hoe het kan weet ik niet maar volgens mij heb ik totaal zonder serotonine gezeten (gelukshormoon noemen ze dat ook) want nu pas heb ik weer gevoel en kan ik weer blij zijn en genieten. En er is feitelijk geen drol veranderd in de concrete omstandigheden van mijn leven. De verhuizing die ik tegemoet zie lijkt me nu superleuk terwijl ik 2 weken geleden al moe werd als ik eraan dacht.
Mijn idee: maak het niet moeilijker dan het al is en praat jezelf geen groot probleem aan. Zit het uit. Je kent jezelf goed genoeg om te weten of je nog diep onverwerkte problemen hebt, of dat het meer is dan pure hormonen en als ik jou zo lees is dat niet direct aan de orde. Ik gaf het dezelfde naam (prenatale depressie) want zo voelde het precies. Nu is mijn jongere zusje 8 weken zwanger en zij klinkt precies als jouw verhaal. Het is erfelijk..........
Sterkte maar vooral: houd moed! Groetjes Louzel

Hoi Nova,
En nog iets: ik heb mezelf op natuurgeneeskundige wijze laten doorlichten aan het begin van de zwangerschap en ik had geen enkel vitaminetekort. Dat kan kloppen want ik ben al jaren bezig met in balans raken en zijn en dat lukt al tijden prima, in ieder geval fysiek. Het kan inderdaad zijn dat vitamine B6 gebrek een rol speelt, en zo zijn er nog wat meer maar bij mij testte de therapeute simpelweg een grote gevoeligheid voor die hormonen, viel geen voedingssupplement tegen aan te gooien. Nu ben ik sowieso ook erg gevoelig voor hormonen (de pil bijv) dus dat speelt vast een rol. Maar wel de moeite waard het even na te lopen.
Groet Louzel

Hallo Louzel,

Heel erg bedankt voor je reactie. Sinds een dag of drie begin ik langzaam echt weer de oude te worden. Ik ben nu bijna 14 weken en ik merk dat alle kwalen beginnen af te zwakken. Ik wist niet dat datgene wat ik had nog met een zwangerschap te maken had. Niks geen mooie roze wolken maar hele donkere buien. Ik begon zo aan mezelf te twijfelen. Ik dacht echt dat er veel meer aan de hand was. Ik heb van die testen gedaan om te zien of ik dan misschien een burnout had maar alles was negatief. Natuurlijk was ik er langs de ene kant heel erg blij mee maar het is heel vervelend dat je niet begrijpt wat er dan wel met je aan de hand is. Ik omschrijf het maar als een kortdurende depressie. De symptomen zijn bijna hetzelfde.

Inmiddels heb ik weer zin om dingen te  ondernemen. Nu moet je niet denken dat ik weeral aan het verbouwen ben maar ik heb weer zin om me aan te kleden. Om eens te douchen en een keer de deur uit te gaan. Hele simpele dingen die ik bijna niet meer kon.

Ik merk dat het nu wel weer goed komt. Ik heb er weer vertrouwen in. Ik vond het doodeng om me zo te voelen. Ik hoop dat ik me nooit meer zo ga voelen. Het is echt een verschrikkelijke ervaring geweest. Het meest vreemde is dat ik dit nooit eerder bij mijn andere twee zwangerschappen heb gehad.

Ik wil iedereen bedanken voor de reacties want het deed me heel erg goed om te lezen hoe het er bij andere aan toegaat. Louzel jouw verhaal klopte dus in dit geval. Heel erg bedankt voor je reactie nogmaals. Ik was al een paar dagen hier niet meer geweest dus het feit dat ik dit las nadat ik zelf ook het gevoel had dat het toch gewoon aan mijn zwangerschap lag deed me heel erg goed. Het geeft me weer zelfvertrouwen.

Iedereen nog een hele fijne zwangerschap gewenst.
Groeten Nova

Hoi Nova,

Ik lees nu pas het hele verhaal. Ik hoop dat je je snel veel beter gaat voelen...je bent geloof ik al op de goede weg he????
Tjonge een heel zwembad uitgeraven enne een garage gemetseld....neem mijn petje voor je af!
Hoop dat je snel van je zwangerschap kan gaan genieten

Liefs Mniek31 (maart forum)

PS nog steeds die kleine balonnen met tekst  nog niet gevonden hoor!

quote: Mniek31 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('20-01-2006 19:32:31'));

Hoi Nova,

Ik lees nu pas het hele verhaal. Ik hoop dat je je snel veel beter gaat voelen...je bent geloof ik al op de goede weg he????
Tjonge een heel zwembad uitgeraven enne een garage gemetseld....neem mijn petje voor je af!
Hoop dat je snel van je zwangerschap kan gaan genieten

Liefs Mniek31 (maart forum)

PS nog steeds die kleine balonnen met tekst  nog niet gevonden hoor!

He hallo,

Ik wil we ook wel eentje naar je toesturen hoor. Zodat je beter kan zien waar je naar zoekt.   Als je dat wil zal ik je mijn hotmail wel even geven.   deluno@hotmail.nl. Laat het me maar even weten. Ik hoop dat het met jou allemaal goed gaat. Je bent al een aardig eindje op weg in de zwangerschap of niet?

Groeten Nova

Terug
Bovenaan