Prenatale screening op Downsyndroom en lichamelijke afwijkingen

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik zou graag wat reacties willen krijgen ivm het volgende onderwerp:

Prenatale screening op Downsyndroom en lichamelijke afwijkingen

Ik ben 3 oktober (ik was toen 6 weken zwanger) naar de Verloskundige geweest.
Hier hebben ze mij op de hoogte gebracht van bovenstaand onderzoek.

Ik had gelijk zoiets: Dat ga ik doen...alleen al voor mijn gevoel...

Echter ik ging de folder doorlezen en nu blijkt dat mensen onder de 36 jaar deze test zelf moeten betalen.
Ik heb al naar de Verloskundige gebeld, en afgelopen woensdag aan de gyneacoloog gevraagd wat de kosten er van zijn (omdat het NIET vergoed wordt door OZ/CZ).
Echter allebei kunnen ze mijn GEEN antwoord geven.

Weet iemand van jullie  wat de kosten zijn voor dit onderzoek.

Mijn vriend zegt ook als dat 400 euro ofzo kost gaan we dat echt niet laten doen hoor.
Ik vind het zelf ook wel veel geld.
Ik heb ook aan de gyneacoloog gevraagd of ze alleen een nekplooimeting doen.
Dit doen ze dus NIET. Wat ik overigens heel raar vind...want als ik op andere sites lees doen ze dit wel. Woensdag 24-10-2007 was ik 10 weken 4 dagen...en nu krijg ik pas weer een echo met 20 weken.

Nu zit ik er over te denken om een afspraak met een gyneacoloog in Belgie te maken en daar tussen de 11 - 14 weken nog een echo te laten doen. Ik heb nl van een collega gehoord dat ze daar wel een nekplooimeting doen en ook het neusje opmeten.

Wie kan mij eens meer vertellen? Bv wat de kosten zijn.? En of ik er slim aan doe om dan gewoon een echo in Belgie te laten maken. En meningen zijn altijd welkom!

Tot hoors.

Liefs,
Jorhoromo (Cindy)

Het is geloof ik niet zoveel (onder de 100 euro) maar als je gewoon goed verzekerd bent (wat zoiezo aan te raden is) is het gewoon meeverzekerd (zoals bij mij) ik ben 26 en heb het ook laten doen. Bel je verzekering eens op of het wordt vergoed.

Anders kan je altijd ene pretecho laten doen als je het te lang vind wachten tot de volgende echo (20 weken) het is juist zo leuk om je baby vaak te zien!)

Hallo,

ik dacht ook dat het iets van 100 euro was. Maar ik heb geen factuur onder ogen gehad. Het is rechtstreeks naar mijn ZVZ gestuurd en ik heb er niks meer van gehoord. Waarschijnlijk wordt het dus door je aanvullende verzekering betaald.
Als je je er goed bij voelt, zou ik het laten doen.

Succes!
Groetjes, José

Ik heb er niet voor hoeven betalen. Vraag maar eens aan je VK op het moment dat zij een echo bij het ziekenhuis laten doen onder het mom van een termijnecho krijg je de screening verder zelf ook vergoed. Het ligt gewoon onder welke noemer ze het wegschrijven.

Jouw verzekering accepteert dat gewoon. Ik dacht toen ik dat moest doen dat ik dat ook moest betalen, maar het wordt in de praktijk zo opgelost. Ik zou zeggen maak maar gewoon een afspraak hoor.

liefs
talke

Hoi, wij hebben dit onderzoek wel laten doen, ondanks dat wij 27 en 29 jaar buiten de risicogroep vallen. We wilden gewoon graag weten of we geen mongooltje zouden krijgen, gelukkig was de uitslag bij ons gewoon goed.
We hebben het onderzoek ook zelf moeten betalen en ik geloof dat het rond de € 140,- kostte, dat viel ons nog mee eerlijk gezegd. Ik weet niet of dat overal gelijk is maar het zal echt geen € 400 kosten waar je ook heen gaat,

Liefs Muizeke
23 + 4

Hoi hoi,

Wat ik nog wilde vragen:

Hebben jullie toen een echo gehad voor de nekplooimeting EN een bloedonderzoek?
En dit tesamen zou dan ongeveer 140 euro kosten?

Wanneer je 20 weken ben zou je dan nog een uitgebreide echo krijgen (duurt ongeveer 3 kwartier) op afwijkingen.

Ik denk dat de nekplooimeting + bloedonderzoek EN deze echo op afwijkingen  rond de 300 a 400 euro zou kosten.

Wij hebben nu voor ons eigen besloten dat we het toch de nekplooimeting en bloedonderzoek gaan laten doen.
Wordt het vergoed dan wordt het vergoed, wordt het niet vergoed dan kost het ongeveer 140 euro. Dit bedrag kunnen we missen, dus waarom zouden wij moeilijk doen.

Ik ben trouwens gewoon verzekerd bij OZ/CZ. Ben ook goed verzekerd. Maar toen ik belde zeiden ze dat het niet vergoed zou worden!

Hebben jullie alleen de nekplooimeting en bloedonderzoek laten doen of hebben jullie ook met 20 weken die uitgebreide echo op afwijkingen gedaan?

Graag reacties.

Liefs,
Jorhoromo
(Cindy)

De twintig-weekse echo zit in het basispakket. De kosten van de combinatietest (bloed en nekplooimeting) zijn inderdaad 140 euro, zoals hierboven ook al ergens werd benoemd.

Houd er rekening mee dat de combinatietest alleen syndroom van down meet en dus niet op overige 'afwijkingen'. Als je 100% zekerheid wilt (en dat zul je nooit krijgen, maar dit zorgt wel voor de meeste meetresultaten op diverse aandachtsgebieden), zul je voor een vruchtwaterpunctie moeten gaan. Ook zul je vooraf moeten bepalen wat je gaat doen als de uitslag negatief is. Gaat het erom dat je alleen vooraf wilt weten wat je te wachten staat, of wil je het eventueel weg laten halen als het down-syndroom heeft?

Succes met je beslissing,
Lotje 123

Hoi

Ik ben 31 en heb ook zelf betaald voor deze combinatietest. In Zwijndrecht (Zuid-Holland) kostte het 115 euro en dit was een bloedonderzoek bij 10 weken en een nekplooimeting bij 12 weken.
Het is inderdaad een kansberekening. Wij hebben een kans van 1 op de 19500 op een kindje met Down. Bij ongeveer 1 op de 200 of 1 op de 250 geloof ik, kom je in aanmerking voor verder onderzoek. Maar dit kun je vragen in het ziekenhuis of bij je vk.
Ik heb gewoon zelf een afspraak gemaakt in het ziekenhuis, maar onze verloskundige had ook informatie erover.
De echo duurt ongeveer 15 minuten. En ik kreeg nog wat foto's mee.

groetjes,
Sabine

Terug
Bovenaan