Prenatale screening op Downsyndroom en lichamelijke afwijkingen

Hoi, ja bij ons was het 140 euro voor de nekplooimeting EN de bloedtest samen, ik geloof zelfs dat ze dat niet 'los' doen, omdat deze 2 metingen bij elkaar voor de uitslag zorgen. En het was nog leuk ook want onze uk konden we zo mooi weer een minuutje of 10 goed bekijken, en wat een verschil was het zeg: een boontje bij 9 weken en bij 12 weken al armpjes en voetjes en vingertjes enzo... echt prachtig!

LIefs Muizeke
(februari-forum)

ik heb zelf besloten het niet te doen
ik zie niet in wat ik er mee opschiet te weten dat mijn kind een grotere kans heeft op het downsyndroom dan een ander kind
zeker niet omdat er dan nog niks zeker is
ik heb liever niet die onrust tijdens mijn zwangerschap
het zou misschien anders zijn als ik tot een risico groep zou horen

maar dat is natuurlijk mijn mening

liefs ilona

hoi cindy,

als je het echt wil weten of je kindje geen down syndroom hebt dien je een vruchtwater punctie te doen (zoals eerder geschreven hier) echter is die ingreep niet zonder risico en het wordt niet standaard uitgevoerd.

de test die jij omschijrft (nekplooimeting icm bloedtest) geeft enkel een kans aan. je kan dus best een kans van 1 op 10000 hebben en dat jullie kindje net die ene is.... het zegt dus eigenlijk niet zoveel. en verder onderzoek wordt pas gedaan bij 1 op 200 / 1 op 250 (afhankelijk vban ziekenhuis).

maar het kan ook een geruststellend gevoel geven, als de kansberekening goed uitpakt. het geeft echter geen garantie.

hallo allemaal,

Wij hebben ook besloten om geen tests te laten doen. Heb al meerdere mk achter de rug en wil dus absoluut geen risico nemen op nog een mk (en het komt voor bij die tests). En de "simpele" tests geven idd geen 100% zekerheid. Hoor zelfs dat ze vaak mensen onterecht gerust stellen of onterecht ongerust maken. Nou, dan liever een (voor zover bij ons nog mogelijk) ontspannen zwangerschap dan continu stress. Niet alle afwijkingen zijn overigens mbv tests te achterhalen, dus je kunt er toch niets over zeggen of je kindje 100% gezond is.

Bovendien zitten we niet in een risicogroep voor wat betreft kans op afwijkingen en is na de mk bij ons beiden geen afwijking in de chromosomen gevonden.

groetjes,
Dion

dion,

begrijpelijk. echter is de combinatietest (nekplooimeting met bloedonderzoek) geen risicotest. wel als je daarna een vervolg test zou laten uitvoeren.
snap heel goed dat je daarvoor niet kiest.

groetjes

Hallo allemaal!

Bedankt voor jullie reacties!

Wij hebben toch besloten (ondanks dat we het waarschijnlijk zelf  moeten betalen) om een nekplooimeting en bloedonderzoek te laten doen.

Volgende week dinsdag zal echo plaatsvinden (joepie zien we onze PUK weer!)

Ik vind de opmerkingen ook zeer terecht dat je toch nooit 100% zekerheid krijgt met deze test. Echter ik moet het gewoon doen voor mijn gevoel.

In Belgie is dit gewoon een standaard onderzoek (daar meten ze ook het neusbotje op). Ik begrijp eigenlijk niet dat dat in Nederland niet zo is. Al heb ik op internet al vaak gelezen dat ze het bij sommige mensen wel doen. Maar bij ons in het ziekenhuis niet.

Ik heb een echo gehad met 10 weken en 4 dagen en mijn volgende echo zou pas zijn met 20 weken.

Als  de test  bv 400 euro ofzo had gekost had ik zoiets gehad van: Nee, we gaan het niet doen, je hebt totaal geen zekerheid! 400 euro is dan erg veel geld.Maar +/- 140 euro...dat heb ik er wel voor over.

Toen ik voor de eerste keer naar de verloskundige ging vertelde ze mij van deze screening. Ik ging er gewoon vanuit dat je dit  kon laten doen! Totdat ik het boekje eens beter ging doorlezen. En je er in principe alleen recht op had als je in risicogroep zat.

Gisteren op internet las ik van een mevrouw die de test ook had laten doen.
Nekplooimeting was goed,maar het bloed niet.
Ze had nu een kans van 1:130 op een kindje met down syndroom.
Je gaat dan toch weer denken...ik moet zeggen dat ik er 's nachts gewoon slecht van slaap!

Nu maar hopen dat het bij ons een betere uitslag is. Volgens mijn vriend moet ik eens gaan genieten!! En niet teveel nadenken!!

Dus ...ik denk er ook zo over...het geeft gewoon geen 100% garantie...
Maar ik moet het gewoon doen voor mijn gevoel.

Nogmaals bedankt voor de reacties.

Liefs,
Jorhoromo (Cindy)

succes en geniet van de extra echo.
ik zit ook niet in de risico groep, maar heb nog steeds geen rekening gezien. dus denk dat het gewoon door mijn verzekeraar wordt betaald.

bij 20 weken meten ze het neusbotje trouwens wel op. ook in nederland.

Succes ermee!!
Wij hebben er ook bewust voor gekozen, maar wel van tevoren al nagedacht over wat te doen als we in risicogroep zouden vallen. Want als je niet weet of je vervolgstappen zou zetten, dan zit je tijd in onzekerheid terwijl dat misschien onjuist is. Wij zouden vervolgonderzoek gedaan hebben, maar dat bleek gelukkig niet nodig.
En wat betreft de kosten: bij ons zij VK-praktijk ook dat ze niet wisten of het vergoed zou worden. We hebben rekening gewoon ingediend en het bleek dat dit soort onderzoeken onder VK-zorg vallen en dat zit bij ons in basispakket. Dus probeer het zou ik zeggen, wie niet waagt, wie niet wint!
Mira, sinds 02-01 mama van jaap

Terug
Bovenaan