Prenatale screening op Downsyndroom en lichamelijke afwijkingen

Bedankt voor je verhaal Kitty, ik hoop dat je zwangerschap ditmaal een gelukkigere uitkomst heeft!

Ik weet voor mijzelf dat ik geen prenataal onderzoek wil, geen kansberekeningen, geen nekplooimeting en geen vlokkentest of vruchtwaterpunctie. We gaan wel naar het counselingsgesprek hierover, zodat mijn man ook alle informatie krijgt en dan kunnen we samen beslissen. Ik heb namelijk die counselingsgesprekken ook zelf met andere paren gehouden dus ik ben altijd wat bang dat ik de keuze teveel beïnvloed omdat ik veel meer ervan weet dan hij.

De 20 weken echo wil ik wel, deels om voorbereid te zijn, bijvoorbeeld om dan niet thuis te gaan bevallen als je weet dat er iets aan de hand is, of om op tijd in te grijpen als de baby daar wat aan kan hebben, maar natuurlijk ook wel een beetje om het kind te kunnen zien bij die echo.

Hoi allemaal,
Ik ben degene die dit onderwerp gestart heeft. Ondertussen zijn we bij de verloskundige geweest en hebben we besloten om geen prenatale screening op Downsyndroom te doen. De keuze om dit te doen was dat wij vinden dat een kindje met Down welkom is en dat elk kindje welkom is.
We kiezen er wel voor om een 20 weken echo te laten doen, omdat je daar veel meer op kunt zien. En zo ook beter de kansen van het kindje kunt inschatten. Wij vonden de nekplooimeting toch een beetje een kansberekening.

Ik ben blij om jullie verhalen te horen. Ook het verhaal van Kleine Stijn. Heel aangrijpend maar wel realistisch!

Ik wens iedereen een gezond en vooral een gelukkig kindje toe!

Het bezoekje bij de verloskundige stelde helemaal niet veel voor. We hebben wat algemene zaken besproken en dat was het. Als ik 11 weken zwanger ben mag ik een echo laten maken, en dan kunnen we ook het hartje horen! Spannend dus!

Iedereen een hele fijne zwangerschap toegewenst!
Groetjes, Lieke 7 weken, 6 dagen zwanger

Terug
Bovenaan