Prenatale screening

Ook wij zullen geen screening, punctie of wat dan ook doen. Het kindje is hoe dan ook altijd welkom en ondanks dat je misschien jezelf zou kunnen voorbereiden erop als je het wel zo laten testen, doen wij het niet.

Groetjes Alice

Wij doen het wel, de echo en het bloed onderzoek, puur om ons voor te kunnen bereiden. De zwangerschap afbreken doen we alleen als het geen kans van overleven heeft. Maar down oid is net zo welkom.

Ik ben  hier nog  over na aan het denken en ga het deze week met mijn man overleggen. Ik kan in ieder geval voor degenen die er nog niet uit zijn de volgende websites (klik op link) aanraden:

Erfocentrum
Kies Beter

Ik heb nog geen idee wat we gaan doen.

Ik heb 25 februari mijn eerste intake gesprek en echo. Dus ik laat me eerst even voorlichten door de verloskundige en dan gaan we eens met elkaar om de tafel zitten om te kijken wat we willen.

We moeten nog naar het intake-gesprek, maar weten al 100 procent zeker dat we voor de nekplooimeting gaan. Mijn nicht was nl. 26 toen haar een nekplooimeting is aangeboden en toen bleek dat ze zwanger was van een ongezond kindje. Na een vlokkentest bleek deze niet levensvatbaar te zijn, dus hebben ze het laten weghalen. Een neef van mij en zijn vrouw kregen een doodgeboren kindje, 3 dagen voor de bevalling overleden. En een andere nicht (ook nog geen 30) kreeg bij de 20 weken echo te horen (zij hadden geen nekplooimeting laten doen), dat als hun kindje de zwangerschap zal overleven, het kindje geen overlevingskansen zou hebben ouder dan 1 jaar, ivm heel agressief verloop. Dus het is geen zekerheid voor een gezond kindje, maar ik wil niet (zoals velen in mijn familie) in onzekerheid zitten. Iedere keuze respecteer ik, maar zelf zou ik liever mijn zwangerschap af laten breken, dan na 24 weken moeten bevallen, omdat ze er bij de 20 weken echo pas achter komen. Hopelijk gaat alles goed en dat gun ik iedereen!

Hallo allemaal,

Wij gaan de screening wel doen.
Bij onze eerste hebben we niets laten onderzoeken maar was ik ook een stuk jonger.
Nu ben ik 37 en heb zelf vorig jaar een hersenbloeding gehad waar ik toch helaas wat aan heb overgehouden.
Een zwaar gehandicapt kindje zou ik niet kunnen verzorgen, een kindje met Down is echter voor ons geen probleem.

Wie heeft er eigenlijke ervaring met een vruchtw.punctie of vlokkentest? Is het erg pijnlijk?

Groetjes Elvira

Hoi,
Bij mijn andere twee kinderen hebben we geen screening gedaan. Nu ben ik 36 (bijna 37) en zal de screening dus wel aan  de orde  komen. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik er nog niet uit ben. Ik werk zelf met verstandelijk en meervoudig gehandicapte kinderen en denk dat maar een klein deel van deze kinderen door screening naar voren was gekomen.
Ik moet aankomende donderdag voor 't eerst naar VK, ik neem aan dat het onderwerp dan ook wel aan de orde zal komen. Helaas kan mijn man niet mee omdat hij onverwacht voor z'n werk een aantal dagen naar VS moet.
Wat ik me nog wel afvroeg: hier wordt eigenlijk met name gesproken over syndroom van Down, maar er zijn toch nog veel meer afwijkingen die bij een prenatale screening naar voren kunnen komen?
Ik ga maar eens zoeken op internet denk ik.
Groetjes, J

Hi,
We gaan over 2 weken naar de prenatale screening..Bloedtest en nekplooimeting via echo..We krijgen een tweeling, ik ben bijna 34 en mijn man 37..En ja ons voornaamste argument is voorzichtigheid..Als blijkt dat er een verhoogde kans is, dan willen we ook de diagnostiek laten doen..En tja wat als..Daar willen we dan later  bij stilstaan..maar waarschijnlijk zullen we ervoor kiezen om de zwangerschap af te breken en dan  opnieuw zwanger (proberen te) worden..

Het zijn, als het zover komt, moelijke keuzes, maar wij willen in elk geval de technologische mogelijkheden die ter beschikking staan gebruiken en welke keuze we ook maken, dat her goed voorbereid en weloverwogen is..

Succes aan een ieder die twijfelt..Ik heb eerder al een aantal abortussen gehad om uiteenlopende redenen en het is heel erg verschillend of en hoe je ermee kunt omgaan..

Uiteindelijk hoop ik wel heel erg dat alles goed blijkt te zijn, geen verhoogde risico etc..En dat we gewoon een leuke middagje hebben want, de echo is zoooooooooo leuk..Vooral om ze beiden te zien!!!!

Groetjes,

Melda

Terug
Bovenaan