Prenatale screening...........

Hay meiden,

Gisteren na de prachtige echo werden wij erop gewezen te overwegen om mee te doen aan prenatale creening op down syndroom...

We hebben het erover gehad en gaan geen onderoek laten doen...............
De volgende redenen gaven de doorslag:

- we zijn allebei jong (Hij: 33 Ik: 26)
- we zijn allebei gezond
- het komt niet in de familie voor
- de kans is op mijn leeftijd heel erg klein
- ze kunnen het nooit met zekerheid zeggen
- zijn wij sterk genoeg om de zwangerschap bewust af te breken? NEE, ik niet.
- Ook een kindje met down, als het dat al heeft, zal ik met liefde ontvangen...........
- je hebt een risico op een miskraam en eigenlijk vond ik één wel meer dan genoeg!

Ik ben benieuwd wat jullie overwegingen zijn geweest en wat jullie gaan doen....

Liefs Jessica
 
Hoi Jessica,

jou lijstje had de mijne kunnen zijn.
Het enige verschil hij is 34 en ik 28
Dit wordt ons derde kindje en we hebben bij geen van allen de screening laten doen.

Gr Lique
 
Ik sluit me bij jullie aan. Ik denk ook dat ik mijzelf in de stress ga werken daardoor en dat is ook niet goed voor de beeb. Wij zijn ook nog jong, 24 en 29, dus de kans is heel klein en een kindje met down is ook welkom.
 
He meis, ook wij doen geen prenetale screening. Ook een bewuste keuze, ook al zijn wij wel wat ouder. Ik kan een zwangerschap nooit afbreken. Ik heb zelf een zusje met het syndroom van down en het is een wereldmeid, ik weet ook dat het anders kan, want ik werk in de verstandelijk gehandicapten zorg. Maar ieder kindje, wat bij ons wil komen, is welkom. Al ken ik ook mensen die het met 1000 andere reden het wel doen en soms voor die keuze staan, qua andere ziektes of afwijkingen. Respect voor hun, ik zou niet in hun schoenen willen staan.

Liefs Kirsten
 
Wij gaan het ook niet doen, wij zijn ook nog jong ik ben 25 en mijn man is 32.
Het geeft geen zekerheid en daardoor een miskraam krijgen nee echt niet.

Ik snap wel als mensen het doen op latere leeftijd ieder zijn keus.
 
Hai,

Ik ben ouder, 39, maar ik doe het ook niet.
Wel de combinatietest, en ik weet dat dit een kans is, maar als het nodig is, dan kan ik altijd vlokkentest of vruchtwaterpunctie doen.

 
Wij kiezen er ook voor om de combinatietest wel te laten doen. Om verwarring te voorkomen, bij de combinatietest heb je absoluut geen risico op een miskraam. Er wordt alleen een echo gemaakt om de nekplooi te meten en er wordt een bloedonderzoek gedaan. Deze zorgt voor een kansberekening. Alleen wanneer je een kans hebt die groter is dan 1 op de 200, dan heb je recht op een vruchtwaterpunctie of een vlokkentest. En dan heb je wel een klein risico op een miskraam. Ook vrouwen die ouder zijn dan 36 hebben automatisch recht op een punctie of een vlokkentest, omdat gezien de leeftijd het risico groter zou zijn op afwijkingen.
Ik denk dat je datgene moet doen waar je je goed bij voelt. Dan maak je sowieso de juiste keuze.
 
Terug
Bovenaan