Prenetale screening

Heeft iemand van jullie zo'n screening laten uitvoeren? Dus zeg maar de bloedtest en een nekplooimeting?

Ben erg benieuwd naar ervaringen en uitkomsten!
Wij laten het volgende week maandag doen...

Mag ik ook zeggen waarom ik het niet heb gedaan?

Met de volgende reden: Dat er vaak een dikkere nekplooimeting is gevonden maar uiteindelijk niks aan de hand is. Als dit wordt gemeten krijg je behalve een naar gevoel ook meestal een opdracht op een vruchtwater punctie om te kijken of het juist is. Daar zit een hoog miskraam kans op.

Met 20 weken is het meestal een stuk duidelijker te zien allemaal. Natuurlijk testen ze ook op andere dingen. Maar mijn keuze was om deze dus niet te doen.

Ook heb ik nog een vraagje aan jou. Waarom wil jij het doen? En speelt daar je leefdtijd mee?

Bij mijn eerste zwangerschap was dit nog niet standaard. En konden we het niet eens laten doen (tenzij we alles zelf betaalden natuurlijk). Toen ik zwanger was van de tweede kon het wel. Wij hebben het toen niet laten doen. Omdat het een kansberekening is. En die zegt niet zoveel. Je moet goed nadenken wat je vervolgstap zou zijn als er een hele hoge kans op een kindje met Downsyndroom uitkomt. Wat doe je als het een kans van 1 op 200 is? Of 1 op 5? Wil je een punctie laten doen, met een kans op een miskraam? Wil je de zwangerschap af laten breken als blijkt dat de baby idd. down heeft? Een hoop vragen die je het beste van te voren kan beantwoorden.
Voor ons waren die antwoorden duidelijk, wij zouden de zwangerschap niet afbreken. Dan heeft zo'n kansberekening niet veel zin. Maar dat is voor iedereen anders.
Succes!!!

@ Josh
Ik begrijp ontzettend goed waarom mensen het niet doen. Dat respecteer ik ook zeker wel.
Een punctie zou ik niet snel laten doen, omdat het gewoon een gevaarlijk iets is mbt miskramen.
Inderdaad, de 20 weken echo zegt heel veel, maar geen chromosonenafwijking...

Ik wil het doen omdat ik nog vrij jong ben, 24, en nog studeer. Wanneer ik dus een erg hoge kans heb op een down-kindje, zal ik nog 100 x nadenken over wat ik wil... Ik kan het nu gewoon niet aan om een zo'n kind op te voeden, dat zou niet eerlijk zijn voor mijzelf en voor de kleine.

@ Reisa,
Helaas moeten wij dit ook zelf betalen, 140€ dacht ik! Het is inderdaad een kansberekening, maar ze bekijken ook je bloedwaarden e.d., dus het is een vrij secure test naar mijn idee.

Inderdaad, het is erg handig om een aantal vragen duidelijk beantwoord te hebben voor jezelf, alvorens je zo'n test laat uitvoeren. Die heb ik ook wel voor mezelf, zoals ik al bij Josh schreef, ik zou het nog niet weten als ik een ernstig verhoogde kans zou hebben...

Dank jullie wel voor de reacties!

wij hebben deze echo/meting ook niet laten doen.

We gaan echt geen zwangerschap afbreken, mocht blijken dat het een down-kindje is.

We laten wel de 20 weken echo doen en als dan blijkt dat er iets helemaal mis is(niet down maar een andere afwijking), kunnen we nog beslissen wat we willen.

groetjes,

Als ik deze echo wilde had ik hem ook zelf moeten betalen hoor, omdat ik niet in de risico groep behoor....

En even terug komen op het wel of niet aankunnen.... Je kan ook een heel gezond kindje met het down syndroom krijgen!

Een kindje krijgen is zowiezo al zwaar, ook als het helemaal gezond is en geen chromosoonafwijking heeft...

Succes

Gr, Nicole 25 jr (dochter van 4 en 20w2d zwanger van nr 2!)

Uiteraard laat je niet zomaar een zwangerschap afbreken, als de kans groter is dan gemiddeld. Hoeveel mensen krijgen nu daadwerkelijk een down-syndroom kindje? 1 op de 5000? Van mijn leeftijd dan..

De 20-weken echo laat veel dingen zien, maar vaak niet dusdanig erge dingen om een zwangerschap af te breken. Een open ruggetje oid is helemaal geen ramp, als je het maar goed behandelt...

Dat een kind krijgen heel zwaar is geloof ik graag! Dat is ook mijn grootste zorg ;) Maar uiteindelijk gaan 'gezonde' kinderen voor zichzelf zorgen in zekere mate, een down-kind kan dit vaak niet.

@Nicole;
Jij bent best vroeg moeder geworden! Je was toen waarschijnlijk net 21 jaar. Bevalt het wel? Kreeg je niet veel vreemde reacties uit de omgeving?

Terug
Bovenaan