Prenetale screening

Ik heb idd veel vreemde reacties gehad, maar de mensen die ons echt kenden wisten dat wij al ruim een jaar bezig waren om zwanger te raken. Wij waren toen ook al 5 jaar bij elkaar en hadden net een jaar daarvoor ons 1e huis gekocht.
Voor ons 2e kindje zijn we 3 jaar bezig geweest en uiteindelijk zwanger geraakt door IVF. Voor ons was het een heel bewuste wens om jong ouders te worden. Als ik straks 33 ben gaat mijn dochter al naar de middelbare school, haha!

Het moederschap is heerlijk en ik zou het voor geen goud willen missen. Dit is het mooiste wat er is, maar dat besef je vaak pas als je kleintje geboren is.

Wij hebben de combitest laten doen en kregen een hele slechte uitslag met een kansberekening 1:19. Hiervan zijn wij erg geschrokken en hebben de vruchtwaterpunctie uit laten voeren., Na stressvolle weken hebben wij gelukkig een positieve uitslag gekregen. Ook de 20 weken echo zag er keurig uit.
Succes er mee!!
Groetjes...

Hoi

Ik lees is jullie reacties enkel alleen maar de afwijking het downdsyndroom.
Er zijn veel meer chromosonale afwijkingen, waaronder het syndroom van turner.
Ik weet dat je er voor moet betalen, maar dit heeft bij mij niet tot de uiteindelijk keuze geleid.
Ik ben nu 9 weken en zou er binnekort voor kunnen gaan om de test te doen.
Ik heb er voor gekozen om het niet te doen.
Niet om me kop in het zand te steken maar gewoon omdat het kindje welkom is.
Als me het medisch aangeraden worden zou ik er nog een keer over moeten denken.
Me zus heeft deze test wel gedaan en is haar kindje verloren, aan het syndroom van turner.
Haar kindje had geen overlevingskans.
De keuze of je het doet ligt bij je zelf, volg je hart dan is het altijd goed,
Ik mag morgen voor me eerst echo, super spannend.

Gr Marielle

Hoi,

Ik ben moeder van 3 meiden en 17 weken zwanger van de vierde. Wij hebben het niet laten doen...maar met name bij de derde en vierde zwangerschap erg getwijfeld. Hoe zwaar gaat een kindje met een chromosoomafwijking wegen binnen je gezin; mag je dit de andere kinderen "aandoen"? Uiteindelijk hebben we geen combitest gedaan omdat we bang waren dat we te laf waren om een beslissing te nemen als er wel een afwijkende uitslag zou komen. Als je toch geen beslissing wilt nemen hoef je ook geen test te doen...die toch vrij prijzig is!
Tot nog toe hebben we geen spijt gehad van onze beslissing...

Petra

hoi,
ik doe het ook niet.
josh: je heb idd gelijk wat ga je dan doen zei me verloskundige ga je verder onderzoeken.met alle risico´s.je hoort ook zo vaak dat ze fout zitten.
ik heb die afweging gemaakt.ik zit niet in die risico factor.we hebben de 20 weken echo ook nog.is het kind later niet helemaal 100,jammer zo´n kind kan prima leven.
ik wil geen risico geven van stress en vruchtwaterpunctie.net wat ik hiervoor lees,bleek dan opeens alles in orde te zijn.
en inderdaad je ziekenfonds vergoed het niet.staat in de folder.alleen de termijn echo.kost idd zo´n 140 euro.
maar ieder zijn keus,gaat erom dat je er achter staat,en weet wat je dan wil gaan doen als je in een risico groep gaat vallen.dat moet je afwegen,
gr marjan

Hoi,

Ik heb hier helemaal niet over hoeven na te denken. Wij doen het gewoon niet. Mocht het kindje down hebben of wat dan ook, dan komt het ook wel goed. Ik vind dit een moeilijke kwestie en heel erg persoonlijk natuurlijk. Maar sommige redenen doen mij wel pijn als ik dit zo lees. Het komt misschien ook omdat ik met kinderen werk met een verstandelijke en lichamelijke beperking. Ik weet de weg hierin, en wat de mogelijkheden zijn,. Kan me voorstellen als je hierin niks weet je over bepaalde dingen zo denkt. Maargoed nogmaals dit is echt heel persoonsafhankelijk en iedereen moet doen waarbij hun zich prettig voelen!

gr saartje.

Ik (35 jr) ben nu zwanger van mijn 3e kindje. Bij mijn 1e kindje heb ik de screening niet laten doen, bij de 2e wel. De reden hiervoor is, dat wij (ik en mijn man) wel kunnen beslissen het aan te kunnen een kindje met Down, maar we beslisten niet alleen meer voor onszelf. Als wij er niet meer zijn, draait het andere (gezonde) kind dus voor de zorg op.
Ik weet dat heel veel kinderen met Down heel goed meedraaien in de maatschappij, maar Down kan ook gepaard gaan met zeer ernstige hartafwijkingen. Wij vinden dat wij onze oudste zoon en nu onze 2 zonen niet kunnen verplichten om ongevraagd op te draaien voor de zorg voor hun gehandicapte broertje/zusje. Mijn screening is volgende week dinsdag (10 november).

Ik kreeg ooit een tip van mijn vk: het gaat niet om de vraag óf je de test moet doen, maar wát doe je als de uitslag slecht is. Die vraag moeten jij en je partner al uitvoerig besproken (en mogelijk beantwoord) hebben voordat je de test uitvoert.

Anne

Ik vond dit nou een interessant onderwerp. Wij laten de combinatietest wel uitvoeren. De vergoeding is trouwens vanaf 36 jaar en als je jonger bent hangt het af van hoe je verzekerd bent. Ik ben 32 en krijg de test via de aanvullende verzekering vergoed. Maar goed, daar ging het even niet om.

Wij laten de test dus wel doen. Mijn man wil graag van te voren weten waar we aan toe zijn en ik vind dat een faire reden. Wij hebben besloten dat bij een "slecht" resultaat we wel gaan uitzoeken hoe slecht "slecht" is en op basis van die gegevens beslissen wat we gaan doen. Down is er in honderden verschillende "ergtes" en er zijn een heleboel andere genetische afwijkingen die levensbedreigend kunnen zijn. Dan weten wij het maar liever vroeg in de zwangerschap.

Over wel of niet afbreken van een zwangerschap omdat je kind Down heeft: dat is voor ieder aan zichzelf om te beslissen. Natuurlijk kunnen deze kinderen meedraaien in de maatschappij, maar het zal toch een behoorlijke impact hebben op het leven van de ouders en altijd extra zorg met zich meebrengen. Of een stel dit aankan en wil is helemaal aan dat stel. Maar dat is mijn mening.

Esk (9weken)

Terug
Bovenaan