Pril zwanger, corona en werk

<p>Hoi Dames!</p><p>Ik werk in de zorg (fysiotherapie) en ben nu ruim 4 weken zwanger van ons 2e kindje. Ik kan zeker geen 1.5 meter afstand houden en zie zo'n 15 patiënten op een dag. Ook moet ik soms naar een instelling toe. Eerder dacht ik er niet zo over na, maar nu ik zwanger ben voel ik me toch ineens wat kwetsbaarder. Ik weet dat zwangerschap geen verhoogd risico geeft om corona op te lopen of op een miskraam/enz. Maar toch vind ik het een beetje spannend. Hoe denken jullie hier over? moet ik toch met mijn werkgever gaan overleggen?</p>

Als jij je er niet prettig bij voelt gewoon aangeven. Het is volgens mij wel zo dat na 28 weken wel wordt geadviseerd niet teveel in contact te komen. Doe wat je gevoel zegt.

Ik kan het me voorstellen, ik heb ook wat andere taken gedaan en meer vanuit huis de eerste 12 weken. Dit omdat hoge koorts wel een risico geeft op miskramen (en dat kan een symptoom zijn van corona) en ik ook extra voorzichtig was denk ik door een geschiedenis met miskramen. Mijn werkgever was het hier mee eens, dus kon in goed overleg. Vanaf 28 weken heb ik inderdaad ook de face to face contacten afgebouwd en via beeldbellen gewerkt/andere taken gedaan.

Strikt genomen is er voor 28 weken zwangerschap geen verhoogd risico en dus ook geen reden om je werk aan te passen. 

Als het voor jou toch niet goed voelt, kun je natuurlijk altijd het gesprek met je werkgever aangaan om te kijken wat er mogelijk is. 

Ook kun je een afspraak bij de bedrijfsarts maken, die kan met je meedenken over alle risico's in jouw werk en samen met jou een plan maken hoe je je werk gedurende de zwangerschap veilig en gezond kan blijven volhouden. 

Ik ben mondhygienist en hang de hele dag boven potentiële Corona patiënten .. er zal toch gewoon gewerkt moeten worden

Chch, sorry maar dit vind ik een wat botte opmerking. Misschien bedoelde je het niet zo. Natuurlijk heb je gelijk, en moet er gewerkt worden. Maar er kan vast wel gekeken worden naar welke andere opties er zijn, bijvoorbeeld door met collega’s van taken te ruilen etc. Je zwangerschap op de eerste plaats zetten, boven je werk, kan ik alleen maar toejuichen.

Dus Loesz, als je je er beter bij voelt om het met je werkgever te bespreken: zeker doen!

Oke ja bij mij zijn er geen andere opties want ik ben alleen mondhygienist en dat is werk wat je boven een patiënt moet doen en in de mond☺️? ik bedoel het niet bot snap dat je bang bent voor Corona maar er is niet bewezen dat mocht je Corona krijgen dat dit schadelijk is voor je baby dan kan je namelijk nergens meer heen (denk aan boodschappen doen etc) vriendin van mij is zwanger en heeft Corona maar dit kan geen kwaad

Bedankt voor jullie reacties!
@Dpl dat is wel een goeie tip, om eens met een bedrijfsarts te overleggen. Ik heb ook de verloskundige nog even gevraagd, omdat ik nu naar een begeleid wonen instelling moet. Zij adviseerde mij om dit soort dingen niet meer te doen, daar is de hygiëne toch een stuk lastiger te waarborgen dan in je eigen behandelruimte.
@Chch ja tuurlijk, werk moet zeker door gaan. Ik zou ook niet thuis willen zitten nu (moest tijdens de 1e golf al). Maar voelde mij er wat onzeker over en was benieuwd naar ervaringen/gedachtes van anderen. Ik weet dat je niet meer risico loopt op corona, maar je bent wel vatbaarder en hoge koorts is wel een risico voor het e.e.a. Boodschappen doe ik zoveel mogelijk online of op rustige tijden, dus daar kan ik prima 1.5 meter afstand houden! Vriendin van mij had corona en zwanger, die was dus wel echt hartstikke ziek. Dus vandaar mijn berichtje! 
@CoVo dank voor je reactie, ik ga inderdaad overleggen of bepaalde patiënten (waar ik boven moet hangen haha) kan overdragen. Voelt toch prettiger!

Terug
Bovenaan