probleem-eten, tips graag! pleaseeeeeee....

...het kwartje is op, de maat is vol en de deadline nabij: Stijn en wij willen veranderen. Nou ja, Stijn, die doet niet echt zijn best om “normaal te gaan eten” en ik wordt er zo moe van dus hulp graag. Ben hier niet de eerste geloof ik dus please help ons!

Al ruim een jaar, met het idee dat het een fase is, eet meneertje liever niet. Jaaaa, chocolaatjes wel dus er is niets mis met hem ;-). Maar gewoon de dagelijkse maaltijden liever niet. Laat staan dat ie het zelf doet. Gevolg dat wij met een soort trucjes, speelgoed aan tafel en bezig houden er ongemerkt een hele maaltijd in stoppen. Zo nu en dan is dat ook niet meer te doen, johhhhhhh en weigert ie compleet. Dan kom ik de hele dag met bananen, yoghurtjes, etc. aanzetten omdat ik bang ben dat ie anders te weinig eet. Gevolg... we zitten hem de hele dag op te jutten met eten. Dat werkt natuurlijk ook niet.

Nou ik heb het er helemaal mee gehad... meneer krijgt alleen nog eten aan tafel, zonder speeldgoed en geen gezeur. Vaste momenten en pas iets anders als het eerste op is. Zo zijn we vanmorgen begonnen met twee boterhammen waarvan er nu nog anderhalf ligt. Daar gaat ie vanmiddag maar aan door... Ik ga hem niet dwingen alles in een keer op te eten maar zoek wel een moment dat het voor mij ok is van tafel te gaan.

Ik wil het graag zonder ruzie oplossen en realiseer me dat ik heel consequent moet zijn. Helaas zitten de pappa en ik niet helemaal op een lijn dus dat zorgt voor nog meer spanning bij mij. Afin, wie heeft er tips, hoe hebben jullie dit aangepakt?

Thanks lieve forummaatjes.

Hey Stephanie,

Heb helaas geen oplossingen. Dean eet nog steeds niet zelf en ook nog geprakt  . Gelukkig eet hij wel alles op. Hopelijk ziet hij vanzelf een keer het licht...

Eens kijken wat anderen voor advies hebben.

Groetjes,
Nelly.

Hai hai,

Kan me voorstellen dat je er helemaal gek van wordt! Je wilt tenslotte toch graag dat hij eet.
Jente heeft altijd goed gegeten tot een half jaar geleden. Meestal gaat brood nog wel redelijk al varieert dat van een halve boterham tot 2 boterhammen.
Ben zelf ook eens chocopops, frosties en smacks (met melk) gaan kopen en dat wissele  we 's middags nog wel eens af met het brood. Dit eet hij wel redelijk (hij mag het laatste beetje melk uit het kommetje drinken en vindt dat erg leuk).

Maar... avond eten grrrrrrrr, een drama om hem aan tafel te krijgen en er dan nog eens iets in te krijgen!!! Onze regel nu, altijd proeven en een paar hapjes eten (dit hoeven er soms maar 4 te zijn).
We hebben nog steeds wel eens strijd maar meestal gaan die 4 hapjes er wel in. Verder lust hij natuurlijk graag pannekoeken en echt favoriet zijn de tortelini's (grappig want die eet hij net als pannekoeken in 1 x weg).

Ik ben ook wel eens bang dat die 4 hapjes te weinig zijn maar ach, ik kan het er toch niet in proppen. Verder is hij gezond dus maak me niet zo'n zorgen (als het heel gek wordt dan wat extra vitamines).

Wat hier dus verder goed helpt is afwisseling: van brinta, naar cornflakes (smacks, frosties etc.) naar cracottes of een beschuit.

Denk verder dat het goed is, wat je zelf al zegt,  dat je het even laat rusten! Anders wordt je er zelf inderdaad ook helemaal gek van! En ik denk zelf dat hij misschien 's ochtends aan een halve boterham wel genoeg heeft????

Hoop dat je meer tips krijgt en laat je niet gek maken, dan maar niet eten!! Ik denk dat hij dan vanzelf opeens een boterham meer eet. Ik ben ook gestopt met eerst hartig en dan zoet! Soms eet hij opeens twee boterhammen met worst en soms vruchtenhagel of wat anders.

Groetjes Fennie en Jente

sorry hier ook geen tips voor je helaas gaat het hier vaak ook zo tijdens het avond eten En hoe minder aandacht ik eraan hoe beter het gaat Gelukkig eet marek wel zijn brood goed op dus wil hij een keer geen avond eten krijgt hij een boterham Als hij zijn brood niet wilt hebben 's ochtends dan ga ik wel een strijd aan voordat hij daar ook nog problemen mee gaat geven maar dan is 10 seconden gang voldoende of als ik zeg dat ik et anders aan de eendjes/vogeltjes geef wil ook nog wel is helpen.
Succes hoop dat iemand de tip voor je heeft want volgens mij kun je aardig moedeloos van worden.
liefs mira mv marek en ??

Hoi,
Onze kinders eten gelukkig goed, want kan me heel goed voorstellen dat je er radeloos van wordt. Ik besef ook heel goed dat het goed eten van onze jongens geen verdienste is... ze doen het of ze doen het niet grrrr.
Ik kan je alleen zeggen wat ik zou proberen in jouw situatie. Wat jij ook zegt, aan tafel zitten en hem de kans geven om te eten, 'gezellig' zonder dwang of zo. Als het tijd is om af te ruimen (als jullie klaar zijn b.v.) neem je zijn bordje ook weg. Een toetje zou ik gewoon wel geven, is gewoon onderdeel van de maaltijd (voor onze kinderen tenminste, wij eten zelf zelden een toetje).
Tussendoor zou ik ook gewoon fruit geven of een klein koekje of zo, maar zeker niet veel.... een beetje honger kweken voor de maaltijd.....
Ook las ik laatst dat kinderen soms b.v. gekookte groenten vies vinden, maar het gewokt of uit de oven wel lekker vinden (of andersom), misschien kun je nog wat varieren met de bereidingswijze van het eten? Ik zou het ook niet echt weten hoor.
En dwang werkt nooit, stond ook in dat artikel (al kan ik me voorstellen dat je weleens wat probeert als je radeloos bent...).
Nu wil ik je niet demotiveren, maar soms kan deze 'fase' nogal lang duren. De kinderen van mijn schoonzus eten vrijwel geen avondeten. Ze zijn inmiddels bijna 10, 8 en 4,5.... en nog komt het niet veel verder dan wat droge gekookte macaroni of zo.... en dat gaat al moeilijk.
Maar het zijn gewoon gezonde kinderen, groeien ook goed. Dus de tekorten die wij als ouders zo snel verwachten vallen vaak heel erg mee.
Ik zou hem wel een multivitamine geven... van die tabletjes in dierenvorm of zo. Skip is er dol op...maar krijgt er helaas maar één van mama haha.
Heel veel succes! Je weet zelf ook al dat jezelf druk maken hierom niet zal werken, maar wil je wel nog een keer zeggen dat ik dat heeeeeeel goed kan begrijpen.
Een mama ziet haar kindje gewoon graag goed eten.
Groetjes, Noor mv Skip, Bo en ?

Het is toch wat, je denkt dat je alleen bent en dan blijken er heel veel mama's met het zelfde probleem te zitten.

Hier wordt gelukkig nog wel gegeten maar niet zelf, je moet het echt hapje voor hapje in haar giegel stoppen anders komt er niets in. We hebben we geprobeerd om met stickers te werken maar dat had niet echt heel veel effect.

Bij Tess moet ik wel vaak tot 3 tellen, want handje voor je mond houden is zo leuk. Er gaat niet veel in hier maar ik maak me geen zorgen, dan eet ze maar niet. Natuurlijk kijk ik wel even of ze genoeg fruit eet, 2 per dag en een paar hapjes groente. Lukt het echt niet met de groente dan geen strijd maar ook geen lekkers meer bij de koffie en niet naar Mickey Mouse kijken of in bad. Vooral het laatste is een goede om er toch nog een paar happen in te krijgen. En ze weet ook dat het echt zo is, dus vaak probeerd ze echt wel een beetje te eten. Heeft ze haar best gedaan dan gaat het bad aan of mag ze nog een fimpje van Mickey kijken of wat ze ook wil. Soms is het iets simpels als spelen met de bal.

Mijn tips:
* Sta op je strepen, ruim af als jij vindt dat het genoeg is geweest
* Praat goed met papa-lief, want verdeelde mening is zo lastig (hier ook hoor en dan hebben wij ook nog oma, opa en tante Inger aan tafel, vooral de dames kunnen niet tegen de krokodillentranen van madam)
* Vraag Stijn wat hij wil eten, hier is bv. Spinazie met een eitje en zalm favo of Zuurkool met banaan en worst
* Variatie helpt, de ene morgen brood, dan weer eens pap, dan weer eens yoghurt of een beschuitje
* Betrek Stijn bij het koken, zo ziet hij wat er gebeurd en willen ze het sneller op eten. Kleine dingen als de aardappels in de pan gooien, samen iets in stukjes snijden, een ovenschotel bedekken met kaas, de kookwekker aanzetten en ga zo maar door.
* Geef niet te veel tussen door, maar laat het niet weg. Door een laag bloedsuiker kan het hongergevoel ook weg gaan (hoe gek het ook klinkt, je wordt gewoon heel misselijk) Tess krijgt bv geen snoep als ze haar brood niet op heeft, maar wel een soepstengel of fruit. Brood wel op dan mag ze iets uitkiezen uit de snoep pot.
* Eet hij niet, dan moet hij toch aan tafel blijven tot jullie klaar zijn, zonder speelgoed of zo. Als jullie klaar zijn mag hij van tafel. Heeft hij zijn bordje wel snel leeg dan mag hij eventueel wel eerder van tafel maar dat is aan jullie.
* Hou vaste tijden aan, 7:00 ontbijt, 9:30 fruit, 12:00 brood, 15:00 iets lekkers, 17:30 warme maaltijd, 19:00 naar bed bijvoorbeeld, dat geeft ritme en iets om naar uit te kijken.

Ik hoop dat je kleine man snel bedenkt dat eten wel leuk is en een beetje van het bordje leeg eet.

groetjes Nanda

PS. Hier wil ze nog wel eens wat uitspugen, wordt je ook niet blij van. Na de 1e waarschuwing gaat ze dan maar even nadenken op de gang want slecht gedrag mag natuurlijk niet. Het zelfde geldt voor het niet aan tafel komen zitten of weg lopen van tafel. Voor het weigeren van eten zou ik het minder snel doen, dat geeft een hele negatieve klank mbt eten.

PS2. Het is me wel een heel verhaal geworden, ik hoop dat er iets voor je bij zit.

Hoi Stephanie, begrijp je probleem we willen graag  dat  onze kleine mannetjes alle goede voedingsstoffen binnenkrijgen. Mijn man en ik hebben afgesproken er geen strijd van te maken, we zijn er van overtuigd dat hij wel eet als hij honger heeft. Daarbij blijft het zo gezellig aan tafel ;-) Thom is gezond en groeit goed dus we maken ons geen  zorgen. Hij eet wel brood, fruit en vlees of vis, maar groenten en aardappelen of rijst krijgen we er amper in. Als hij een hap van zijn avondeten neemt krijgt hij een toetje, want dan maakt het deel uit van de maaltijd. Wanneer ik me zorgen maak of hij genoeg vitamines heeft binnengekregen krijgt hij groenten-en-fruitsap van Zappa te drinken, dat gaat er altijd in.
Mijn tip is wissel af met wat je aanbiedt; kies bijvoorbeeld eens voor een ander product dan je gewend bent (een keer een ander soort brood, bruin of wit ipv volkoren) of een andere bereidingswijze (rauwe groenten ivp gekookt) en biedt het eten eens anders aan (voer hem weer eens terwijl je dat misschien al niet meer deed of zet een grote bak met komkommer op tafel en laat hem daaruit snoepen samen met jullie). Wil hij niet eten, dan eet hij niet. En af en toe iets eten waarvan je weet dat hij het heerlijk vindt, dan eet hij dan in ieder geval weer eens goed, haha.

Het blijft een lastig punt omdat je het niet af kan dwingen! Dat is een van de weinige goede tips die ik op het cb heb gekregen "eten en slapen kan je niet afdwingen, maak daar geen strijd van want dat kan je niet winnen". Maak je je echt zorgen om zijn gezondheid dan is het een ander verhaal, maar anders denk ik dat je je niet gek moet laten maken, gezonde ddingen aan blijven bieden, als hij honger heeft eet hij het echt wel op. Sterkte!

Groetjes Laura mv Thom en 40,2 wkn zwanger

ik log even voor je in want ik herken dat maar al te goed....

Enzo at na vorig jaar de vakantie heel slecht. Daarvoor luste hij alles maar na de vakantie was het een drama, vooral 's avonds.
Ik heb er heel wat keren van wakker gelegen want je wilt toch dat je kleine vitamines binnenkrijgen en andere bouwstoffen.
Hoe moeilijk het ook is, je voelt je zo onmachtig en bent soms van plan het eten erin te trappen, probeer het los te laten. Echt, het komt goed! Enzo eet de ene week normaal en de andere 3 weken eet hij  muizehapjes. Ik heb het na een jaar van me afgegooid en het werkt een stuk beter.

Ik laat m 's morgens en met de lunch niet meer aan tafel eten want ik kwam erachter dat hij liever in zijn eigen ritme eet en niet op mijn "commando". En als hij na een uurtje het niet opheeft kan kieper ik het weg. Maar zo eet hij tenminste wel wat.

's Avonds moet hij wel aan tafel eten, zonder speelgoed, wel met zijn knuffel.
Enzo eet gewoon wat de pot schaft en lust hij het niet of eet hij niet, jammer dan. Wij doen net of wij er niet op letten en dat werkt het beste. Wel geven wij hem altijd een toetje, dan weet hij dat het ook klaar is. En dan heeft hij in elk geval wat binnen.
Het werkt echt tegendraads als je er wel oplet, hoe rot het ook is..... Probeer het los te laten want ik zat een jaar ertegenaan te hikken en er verandert echt niks.
Belangrijk is wel dat je op 1 lijn met je man zit. Probeer af te spreken over het hoe en wat te doen met het eten.

En ik geef Enzo trouwens vloeibare multi-vitamine door zijn drinken. Heeft hij altijd wat extra's binnen. Het is van de "sterke beer" en verkrijgbaar bij de DA.

sterkte ermee want ik weet hoe moeilijk het is....

liefs
di silva

p.s. 2 maanden geleden  was ik bij de ha omdat Enzo zo ziek was en bijna 2 weken niets had gegeten. Ik maakte me erge zorgen om zijn eetgedrag (weer). De ha zei tegen mij dat een kind 40 dagen zonder eten kan als hij maar drinkt. Een kind voelt zelf aan wanneer die bouwstoffen nodig heeft, en gaat dan vanzelf weer eten. Dat is natuulijk geregelt. Het stelde me wel een beetje gerust.....

Terug
Bovenaan