probleem-eten, tips graag! pleaseeeeeee....

Er zijn al zoveel tips gegeven, dat ik eigenlijk geen goede tip meer kan geven.
Bij ons is het zo dat als meneer niet eet, hij dikke pech heeft. Hij krijgt vanzelf honger.
Wij hebben s'ochtends een hele strijd gehad met het brood eten, maar nu blijkt dat hij papa altijd yoghurt met muesli zag eten en nu hij dit dus zelf in het schaaltje krijgt is het probleem opgelost. En tja 's avonds is het met de pot mee en als wij vinden dat er genoeg tijd is geweest om je bord leeg te eten dan ruimen we af en sluiten we het eten af met een toetje of fruit....
Wij hebben hier echt het motto, niet eten, dan maar niet, jij krijgt honger en ik niet.

Succes !!

Groetjes

Uiteraard ben je niet de enige met dit probleem (gelukkig!). Ik kan je maar één advies geven en dat is laat hem gewoon gaan, hoe moeilijk ook!! Als kinderen honger krijgen, gaan ze vanzelf eten. Dat is het wijze advies wat ik ooit mee kreeg van het CB. Niet pushen en zeker niets anders geven dan er op tafel staat. Niet eten is pech!! Juist GEEN tussendoortjes geven, omdat dat de eetlust wegneemt voor de normale maaltijden! Het klinkt misschien erg barbaars wat ik schrijf, maar geloof me, hij gaat echt wel eten als zijn lichaam aangeeft dat het ergens wat tekort aan heeft! En zolang het dat niet doet, heeft hij voldoende voeding! Zolang hij maar fit blijft en gezond oogt, is het goed! Ook ik maak me met regelmaat zorgen als Siebe slechter eet, maar hou dan toch maar weer dat wijze advies van het CB in gedachten.

In die zin kan ik volledig met mijn voorgangster instemmen. Eten als er gegeten moet worden en anders heeft hij pech.

Nog een ding. Per kind maakt het gewoon erg veel verschil wat hij op een dag eet. Merijn heeft tot een week geleden 's ochtends 1 snee brood op en 's middags 1 snee brood. Ik moet soms overblijfmama zijn op school en zie dan dat de meeste kinderen minimaal 2 of meer sneetjes brood bij zich hebben en dat ook allemaal opeten, maar als ik dan vroeg of hij meer mee wilde, was het antwoord "nee"! Nu sinds vorige week pas eet hij 's ochtends 2 sneetjes brood en 's middags nog steeds maar 1. Ik vermoed dus dat er een groeispurt aan zit te komen. Het ene kind heeft gewoon meer behoefte aan hoeveelheden dan het andere kind en ik denk dat je het daar, nogmaals hoe moeilijk ook, gewoon even bij moet laten!

Succes!!

Groetjes Fonske

Hoi Stephanie,
Er zijn al heel veel adviezen gegeven en zelf zou ik ook zeggen:
- eet op vaste momenten, zodat hij weet dat dán zijn kans is om wat binnen te krijgen, ook de tussendoortjes op vaste momenten.
- laat hem meehelpen met koken, brood smeren, vraag wat hij wil eten of drinken (geef 2 keuzemogelijkheden), kortom betrek hem erbij.
- varieer met eten.
- ga met hem naar de bakker. Julian kreeg (ik ga nu altijd alleen) altijd een broodje waar hij heerlijk van smulde
- "snoep" tijdens het eten maken van stukjes tomaat, komkommer, stukje kaas, olijfje, reepje paprika etc. zo krijgt Julian toch vaak nog wat vitamines binnen.
- laat hem niet teveel drinken voor en tijdens een maaltijd, anders zit hij zo vol.

Maar misschien wel het belangrijkste advies: realiseer je dat hij bij lange na niet zoveel nodig heeft als in het eerste jaar (je moet er toch niet aan denken dat hij elk jaar zo'n  6 kilo aankomt !!) Leg geen nadruk meer op het (niet)eten, dan kan het geen machtspel worden. Overigens  zouden wij die als ouder altijd verliezen...
En mocht je nog twijfelen, zorg dan dat hij voedzaam drinkt (sinasappelsap, melk en karnemelk, en ook roosvicee bevatten belangrijke voedingsstoffen).

Julian mag overigens van ons van tafel als hij vindt dat hij genoeg heeft gehad, hij kan zich dan nog bedenken zolang wij nog eten, maar als de tafel wordt afgeruimd heeft hij pech. Ik vertrouw op zijn gevoel, hij weet wanneer hij genoeg heeft gehad, dat kan ik niet voor hem voelen. Zo ging het ook tijdens de bv en hij doet het nog steeds!

Succes!!

Ellen mv Julian

Dank jullie wel!

Alleen het idee dat we iets doen geeft al zo veel rust heb ik gemerkt. We gaan nu met elkaar aan tafel, eten hetzelfde en maken er geen punt van dat ie nagenoeg niets gegeten heeft als we afruimen. Toetje ging er wel met gemak (zelf) in dus iig iets binnen gekregen. Vanmorgen boterhammen, zelf gesmeerd (en afgelikt) maar 1 hap echt gegeten. Was wel heel gezellig... Ik vertrouw er op dat het iedere dag een hapje meer wordt.

Houden ontbijt, fruit, lunch, tussendoortje en diner aan als vast moment aan en moeders gaat daar om heen niet meer met hapjes aan de leur ;-). Nou moet lukken toch?!

Delano is ook een heeeeeeeeeeeele slechte eter,altijd ook geweest eigenlijk.
Precies en tegenovergestelde van zijn broer toen hij klein was,die vrat me de oren van de kop,haha.
Nu is het hier ook zo,we bemoeien ons er niet meer mee,alsjeblieft,hier je bord en succes ermee.
We geven hem de tijd om te eten en wanneer het klaar is,is het klaar,ongeacht hoeveel hij gegeten heeft,en dat is soms écht weinig(miss 2 hapjes of zo).
Aangezien menner ook niet tot de zwaarsten behoort en ook nog eens vrij klein is,vraag ik mezelf ook wel eens af of dat anders was geweest als hij meer zou eten...
Maar ik heb geen zijn in strijd aan tafel en houd het graag gezellig.
Het is lastig,je wilt dat je kind alle voedingsstoffen binnen krijgt.
Mijn oma zegt altijd,er zijn twee dingen die je bij een kind niet af kunt dwingen,dat zijn eten en slapen!
En ze heeft gelijk hoor!
Hou het gezellig aan tafel dan komt het vanzelf goed!
Succes ermee!
Groetjes Tanja

Hey!

Fijn dat jullie er tenminste samen over uit zijn, hahahah!
Wij hebben hier ook de afspraak: eten is verplicht gezellig.... Met andere woorden, absoluut geen strijd aan gaan en al helemaal niet met een peuter, je legt het echt af als volwassene helaas. Thomas gaat altijd mee boodschappen doen, we beginnen bijna elke dag bij de bakker, daar krijgt meneer een kaasstengel. Die gaat er met gemak en plezier in. Brood? My ass.... Hij mag zelf smeren, zelf kiezen en hij geeft het zelf aan de hond... Nou als hij met smaak die kaasstengel eet? eet smakelijk dan maar, is tenminste iets gelijkends uit de caregorie brood... Bij de winkel krijgt hij een soort van inspraak. Welke groente willen we? ehhhmmm, laat maar aanwijzen, ik maak wel klaar 's avonds, ahhaha! Soms vraag ik of ie rode kool wil, antwoord: nee! Vraag ik of ie rode kool schotel wil is het antwoord JAAAA! We eten hier dus 1 x per week rode kool schotel. Als ik vraag wat ie 's avonds wil eten is het standaard macaroni, eten we dus ook 1 x per week, net als een rijstgerecht in welke vorm dan ook. 3 x in de week gaat zijn zelfopgeschepte bord dus redelijk leeg, de andere dagen is het horror. Dan wil meneer alleen het vlees en de jus... Ook goed, wij zijn er ook van overtuigd dat ie wel eet als ie honger heeft. En tot nog toe klopt het ook wel eigenlijk. Gisteren had ik een late dienst en alvast om 10:00 de nasi klaargemaakt voor die avond voor ze. Zegt ie ineens: ik heb honger, mag ik nasi alsublieft? WHAHHAHA! de gek, maar mooi dat ie een bord opat hoor. ( Dat zat er alvast in dacht ik!)
Belangrijkste is denk ik dat je de strijd niet aan gaat, ze willen groot zijn, laat ze. Zelf opscheppen en eten, ( knoeien en soms met handen eten neem ik dan maar voor lief!) En als ze honger hebben eten ze echt wel! Hier is het altijd gezellig aan tafel, maar een vreselijke zooi, hahahah!

Liefs, marieke

Succes moppie.
Tis niet gezellig als je de hele dag moet pushen.
Jullie Stijntje heeft blijkbaar weinig nodig.

Finn eet thuis zelden z'n boterham op terwijl ie op het KDV zo vlot 3 boterhammen achter elkaar stouwt. Grrrr!
Hij vindt het wel heel interessant als ie mag helpen met z'n boterham smeren.
Verder is ie dol op soep en eet dan ook met smaak de groeten op die erin zitten.
Misschien vindt 'ie dat wel lekker, soep met ballen?

Ennieweej, ik denk dat jullie nu op de goede weg zitten. Niks forceren, consequent zijn (en ooh wat is dat moeilijk) en wel allebei op één lijn blijven he!

Liefs en een kus aan Stijn en je buikje,

Tessie

Jeetje wat een tips allemaal, top dames. Ben zo blij dat jullie er zijn!
En ja, zo herkenbaar Tanja... Stijn is een klein tenger manneke en het consultatiebureau is altijd wisselend over zijn gewicht. Dus dan hebben we het gevoel dat het nog belangrijker is dat ie goed eet. Maar... aan de andere kant, heeft hij kennelijk minder nodig?! Een steviger/groter gebouwd kindje heeft ook meer nodig dan Stijn. Ik ga me er voorlopig geen zorgen om maken, om zijn gewicht. Ik hoor het op het volgende cb bezoek wel. De sfeer aan tafel is prima en er gaat er echt telkens een hapje meer in. Vanmorgen zelfs bijna een hele boterham (maar wat wil je als je de avond van te voren nagenoeg niets gegeten hebt ;-).

Terug
Bovenaan