Probleem KDV

Hoi

Ik wil graag jullie mening over het volgende:

David trekt regelmatig iemand aan de haren, zo ook op het KDV. Als hij dit doet (thuis dan) spreken wij hem er altijd duidelijk op aan en moet hij even op de gang.  

Tot voor kort kregen we af en toe eens de mededeling dat hij dit had gedaan maar soms ook weer een hele tijd niet.
Maar de laatste weken is het telkens prijs als we hem op gaan halen en de laatste twee keer dat hij is geweest had hij ook een kindje gebeten (lichte tandafdruk in armpje van het kindje). De hoofdleidster neemt het erg hoog op en spreekt ons er telkens (enigzins verwijtend) op aan. Ze zegt dat hij totaal niet onder de indruk is van straf (alleen in de box zitten zonder speelgoed).

Dinsdag heb ik haar opgebeld om het er eens over te hebben, omdat het me niet lekker zat.
Ze denkt dat David gefrustreerd is omdat hij nog niet kan lopen en de andere kindjes wel, ze wil David laten observeren door iemand van de GGD om tips te krijgen om dat ze zelf zegt het echt niet meer te weten.

Nu mijn bedenkingen.
Ik geloof niet dat David gefrustreerd is omdat hij niet kan lopen, ik denk dat hij zich er juist heel makkelijk bij neerlegt dat hij het niet kan en dat dat  juist de oorzaak is van het feit dat   hij nog niet loopt.
Ik denk dat het eerder te maken heeft met de geboorte van  Lotte (9 maart),  en dat het ook wel weer over gaat naarmate hij beter gewend  is aan de  nieuwe situatie.
Ik vind het vreselijk ververlend voor de kindjes  waarbij het gebeurd.
Wat ik ook heel vervelend vind is dat het lijkt of de leidsters alleen nog maar oog hebben voor het haren trekken / bijten van David en hem ook zo benaderen. Hij heeft de laatste paar keer als hij was geweest erg slecht geslapen en  moest vanmorgen erg huilen toen ik hem bracht. Dit raakt mij natuurlijk weer.  Ik laat hem op het moment niet meer met een gerust gevoel daar achter.

Wat is jullie mening? Ervaringen?  

Mij bekruipt het gevoel (hoe vervelend het ook is voor de andere kindjes) dat er een erg groot probleem  van wordt gemaakt en dat  het een fase is die weer overgaat. Denk ik er te makkelijk over??  

Groetjes Sascha.    

He meid...        

Daniëlle zit niet op het KDV of dergelijke maar ik ken het probleem met bijten wel. zelf doet ze het niet maar ze is al een paar keer gebeten door haar neefje die 3 maanden ouder is. tuurlijk raakt het je als je kind wordt gebeten maar ik kan het dat jochie niet kwalijk nemen. hij wordt er zeker op aangesproken ed maar meer kun je niet, het is een fase, net zoals slaan schoppen en haren trekken.
ik zou denken dat ze dit zeker op een KDV zouden moeten weten ipv er zo mee omgaan, misschien kunnen ze dan beter meer aandacht geven aan het helpen met lopen als ze denken dat dat de oorzaak is ipv deze stappen te ondernemen. je kindje wordt er meteen  door  bestempelt, dat zou in elk geval mijn gevoel erbij zijn.

sterkte in elk geval en hopelijk stopt hij er vlug mee. Ruben (het neefje) deed het eerst ook soms maar nu steeds meer, we moeten gewoon goed opletten en hopen dat het vlug overgaat.
Hij vind Daniëlle in elk geval wel een lekker ding om op te eten hou ik me maar voor hihi

Groetjes Veronique

Jeetje wat lastig! Goed dat je een gesprek bent aangegaan met de leidsters en misschien moet je dat nog eens doen, dan kan je bespreken wat je dwars zit en kan je misschien ook aangeven hoe jij denkt dat ze er mee om zouden moeten gaan. Ik vind het wel een beetje vreemd dat ze zo snel (zo lijkt het in ieder geval ) aangeven niet meer weten wat ze met hem aanmoeten, het zal vast niet het eerste kindje zijn die zoiets doet. Bij Thom in de groep zat een kindje dat steeds aan het bijten was en hij heeft Thom ook eens flink in zijn vinger gebeten (hij had een bloeduitstorting die best een tijd bleef zitten, arm kind). Dat kindje spraken ze ook op zijn gedrag aan, maar hij bleef het desondanks een tijdje doen, inmiddels is het over en lijkt het toch een fase te zijn geweest..
Groetjes Laura mv Thom

Ter aanvulling (en het was al zo'n lang verhaal...)

Het is niet zo dat David van 's morgens negen uur tot 's avonds vijf uur aan een stuk door aan haren aan het trekken is, de leidsters vertellen altijd precies hoe vaak hij het gedaan heeft en dat is meestal twee keer per dag. Een keer was het vier keer.

Groetjes Sascha.

Hallo Sascha,

Zelf heb ik 3 jaar op een kinderdagverblijf gewerkt en probeer me nu de situatie in te denken.

Zelf hebben we ook af en toe bij een kindje zo'n fase gehad. En wat ik dan deed is het kindje dat bijt of aan haren trekt confronteren met wat hij deed. Dus uitleggen dat het niet goed is en ook vertellen dat het pijn doet bij het andere kindje. (op het niveau van een kindje en op een pedagogische manier). Gebeurde het meerdere keren per dag dan gaf ik na 2x waarschuwen straf, d.m.v. op een stoel zitten of op de bank. En dan na 1 a 2 minuten terug en uitleggen waarom het daar zat. Je kan niet zoveel meer doen, denk ik.
Maar ik weet dat kinderen het na een paar dagen opnieuw moeten horen. Ze zijn veel dingen alweer snel vergeten. Elke dag was weer een nieuwe dag en nieuwe kansen, vond ik.

Als het kindje het een volgende dag weer deed, dan gaf ik niet meteen straf, maar gaf weer 2x een waarschuwing met uitleg (korte uitleg).

Mijn ervaring met collega's is dat ik veel meer geduld had. Anderen waren het al snel beu. En inderdaad werd er soms een groot probleem gemaakt. Mijn ervaring is dat veel collega's zelf geen ervaring hadden als moeder en dat miste ik wel. Als je zelf een kindje hebt, kijk je ook weer zo anders naar andere kinderen en ouders. Mijn collega's waren soms jong (kwamen net van school) en hadden niet veel ervaring met kideren. Dat hoeft ook niet altijd en dan nog heb je er goede tussen zitten!!!

Het is een fase die vaak een andere oorzaak heeft dan: ik ga eens een kindje pijn doen. Kinderen kunnen nog niet zo denken, van ik ga eens lekker iemand pijn doen en bijten. Het is meer een inmachtig gevoel dat zich uit in bijten, slaan, krabben, haren trekken. Op deze leeftijd kunnen ze zich immers nog niet verbaal uiten.

Ik ken de situatie niet helemaal. Het kan dat jou kindje het doet, omdat hij het moeilijk vind dat er een baby bij jullie in het gezin is gekomen. Het kan frustratie zijn omdat hij nog niet kan lopen. Maar jij kent je kindje het beste.

Ik vind het zelf persoonlijk wel heel ver gaan om iemand te laten komen voor observatie. Het hangt er een beetje vanaf hoe lang hij het al doet.

Ik weet niet precies wat je allemaal al besproken hebt en aangegeven hebt. Zou wel jou observaties vertellen (bijv. door de komst van een baby) en dat het een fase is. Want dat is het echt vaak wel.

Het is herkenbaar om iemand in de box te zetten zonder speelgoed. Maar dat kan voor jou kindje erg vernederend zijn. (een box is voor baby's en hij voelt zich geen baby en is het ook niet). Bovendien is een box geen strafplaats, maar een speelplaats. Je moet de dingen gebruiken waarvoor ze zijn, vind ik. Maar omdat de leidsters waarschijnlijk geen raad weten en dit de enige oplossing is dat het stopt, doen ze hem in de box.

Succes ermee, als je nog vragen hebt: stel ze!!
Ik ben benieuwd hoe het verder loopt. Hou je me/ ons op de hoogte?

Groetjes, Marianne

PS: ik vind het ook wel vreemd dat de hoofdleidster hier geen oplossing voor weet. Het is echt geen groot probleem om er de GGD bij te halen. Dit is iets waar ze op een KDV echt wel kennis over moeten hebben, vind ik!!!

Vertellen ze ook wel positieve dingen over hem die hij gedaan heeft, of alleen negatieve dingen?

Groet, Marianne

Hoi,

Je vraagt om ervaringen. Die van mij / Julian zijn:
Julian stond met 8 maanden, liep los met 13 maanden. Hij is nu 19,5 maand en hij trekt dagelijks aan mijn haar en bijt mij en zijn vader regelmatig (bijna dagelijks).

Misschien is hij dan weer ergens anders gefrusteerd over, als ik het aan de leidster van jullie kdv zou vragen....

Nah, ik weet het niet hoor. Het is erg vervelend, zeker als het andere kindjes betreft. Maar het is ook iets wat er bij hoort volgens mij. Niet om het goed te praten, want ze moeten toch leren dat het niet mag. In Julian's geval is het ook vooral een kwestie van uitproberen...grrrr....

De GGD erbij, ik wist helemaal niet dat dat gebeurt. Maar misschien is het helemaal geen slecht idee...een derde, onafhankelijke partij die komt observeren. Ik zou dan wel willen dat de bevindingen óf eerst met mij werden besproken óf tegelijk met de leidsters, maar niet eerst alleen met haar/hun.

Succes met de situatie en laat je weten hoe het verder gaat?

Groetjes,
Ellen mv Julian

Terug
Bovenaan