Probleem KDV

Hoi Sascha,

Wat een herkenbaar verhaal, ik weet precies wat je meemaakt!  Bas is met 17 maanden voor het eerst naar een KDV gegaan. Halverwege de middag werd ik gebeld omdat hij een baby(!) in haar neusje had gebeten (had hij nog NOOIT gedaan)! Ik was echt ontdaan: dat ze me er voor belden en dat hij dat gedaan had. (Ik doe trouwens heel erg mijn best om het kort te houden, ook al is het alweer 3 maanden geleden, het zit me nog zo hoog!) De tweede keer bracht ik hem met een brok in mijn  keel en vroeg of ze alsjeblieft de eerste keren de baby's 'hoog' wilden zetten want hij is gewoon erg enthousiast (wil kusjes geven die verkeerd uitpakken). Wordt ik die middag weer gebeld: of ik meteen kon komen want  Bas had weer een baby gebeten!!!!!!! Ik moest in gesprek  met het bestuur. (Daar zeiden ze ineens ook dat hij de 2e x niet echt had gebeten maar dat ze hem op tijd hadden 'onderschept'.) Die zeiden dat  Bas meer een kindje was voor horizontale groepen, etc., etc. (ik kan er een boek over schrijven inmiddels). Dit is onzin, hij had de 14 maanden ervoor bij een oppasmoeder gezeten met 6 kindjes en hij heeft erg veel kindjes in zijn omgeving. Bij jou komt de GGD nog, ik kon m.a.w. opstappen (ik was ze natuurlijk voor en zei dat  Bas er niet meer terug zou komen)!!! Het is echt verschrikkelijk geweest en ik heb er echt wel een klap aan overgehouden aan deze ervaring. Nogmaals, ik spaar je nu de details maar hoe langer het geleden is hoe belachelijker ik het vind.  Bas was er trouwens ook behoorlijk door van slag, had meteen acute ontsteken eczeem, toeval? Maar laat je alsjeblieft niet gek maken!!!! Het is echt een fase,  Bas heeft het daarna nooit meer gedaan en is nu gewoon weer lekker bij zijn vertrouwde oppasmoeder!!! Nu zit hij trouwens wel weer even in een harentrek fase, en zo is er altijd wat... Blijf het mooie van je kindje zien, want door al dat gedoe was ik dat even kwijt en vertrouwde ik mijn eigen kind niet. Ik hoop dat je hier iets aan hebt! Sterkte, en hou ons op de hoogte!

Groetjes,
Josephine

Ik zit toch wel met verbazing te lezen hoor. OOk Lukas heeft een bijtfase gehad. Maar op het KDV hebben ze daar nooit een probleem van gemaakt. Natuurlijk vertelde ze het als hij gebeten had en spraken ze hem er op aan of strafte ze hem. maar ik heb nooit verwijten of wat dan ook gehad. Ik voelde me wel schuldig maar wist dat ik, of hij er niets aan kon doen. OP het CB vertelde ze me dat kindjes vaak uit liefde bijten. Ze willen een hapje nemen omdat ze bij je willen zijn. Als lukas beet zeiden we van Nee Lukas niet doen, dat doet au, maar je mag wel een kusje geven. Dit is wat het CB me aanraade en op het KDV doen ze over het algemeen iets soortgelijks. En ook daar zit op de groep een jonge leidster.

Ik zou een gesprek aangaan met de leiding en ook deze verhalen / mening laten weten. Persoonlijk vindt ik dat dit echt niet kan, en ook het verhaal van Joshephine vindt ik buiten alle proporties.

Annemieke

Hoi Annemieke,

Ja, het is ook heel triest allemaal! GGD laten komen, kind wegsturen, het lijkt wel of ze het tegenwoordig niet meer aan kunnen? Op het CB vonden ze het inderdaad ook een achterlijk verhaal en noemden ze het ook 'apenliefde'; apen bijten uit liefde, je zou bijna vergeten dat we vanaf stammen...

Groetjes,
Josephine

Hoi Sacha en Josephine,

Wat een vervelende verhalen zeg, ik kan me voorstellen dat dat je hoog zit. Ze komen toch aan je kind, en dat maakt de leeuwin in je los!!

Toch zou ik proberen het niet al te zwaar op jezelf te betrekken, ik vind het nogal wat dat ze op een kdv niet weten wat ze met de situatie aanmoeten, zó uitzonderlijk is het nou ook weer niet wat er gebeurt. Kleine peuters zijn nu eenmaal primiair ingesteld en kunnen niet met woorden aangeven hoe blij/opgewonden/gefrustreerd/verdrietig ze zijn.Daar hebben ze ons nog even voor nodig, en de professionals om hen heen als papa en mama aan het werk zijn.

Ik ken vast de hele situatie niet, maar ik zou denk ik toch overwegen om naar een ander kdv om te kijken waar ze met dit soort situaties wél raad weten....... Het is voor die mini's niet niks: de een krijgt een zusje, de ander gaat met 17 maanden opeens naar een kdv. En waar het ene kind gedwee en braaf alles ondergaat, zijn er legio kindertjes die daar anders op reageren, zónder dat daar gelijk een predikaat 'bijtkind' op wordt geplakt.

Dus dames, laat je niet onzeker maken......... die kindjes van jullie  gaan er met corrigerend gedrag en veel geduld écht wel mee ophouden hoor. Komt echt goed!

Liefs
Susan

Hallo Sascha en ook hallo Josephine,

Voor de 3e keer reageer ik op deze topic. Want bij het lezen van het verhaal van Sascha en Josephine gaan mijn haren recht overeind staan.

Wat de andere moeders schrijven klopt helemaal:
Het is echt geen  groot probleem, maar een fase (wel vervelend als je ermee te maken hebt).
Wat ik al eerder schreef en ook andere moeders: soms kunnen kinderen zich uiten door bijten/ krabben/ slaan...omdat ze dit niet met woorden kunnen uiten. Kinderen doen dit op deze leeftijd echt niet omdat ze iemand pijn willen doen.

Nogmaals vind ik dat de leidsters op het kdv hier mee om moeten kunnen gaan. Dat werd van mij als kdv leidster wel verwacht!!! Een GGD erbij halen is echt absurd! Je hebt toch niet voor niets een opleiding (SPW) gedaan. Dachten die leidsters leuk even op voorbeeldige en makkelijke kinderen te passen? Nee, elke leeftijd heeft zo zijn kleine hobbeltjes, die je als leidster/ ouders samen met het kindje helpt overwinnen.

Josephine, wat een naar verhaal, hoe het met jullie verlopen is. Wel vind ik het super goed dat je een kleinschaliger omvang hebt gekozen. Daar zijn sommige kinderen echt beter op zijn plaats. Mijn mening is zelfs elk kind.
Ik heb in de opvang gewerkt en het dus van heel dichtbij gezien, en ik ben echt niet tevreden en eens met alle gang van zaken. 13 kids op een groep en 2 leidsters...is echt weinig. En dan zeggen ze van verticale groepen: een gezin nabootsen. Kennen jullie een gezin met 13 kinderen onder de 4 jaar met 2 volwassenen erbij? Ik niet...

Klopt het dat er op dit forum meerdere kdv leidsters zijn? Zoiets heb ik wel eens gelezen. Ben benieuwd naar hun mening...

Met de kinderopvang heb ik het gehad. Veel draait het om geld. Ik heb een hele andere kant ervaren als leidster en ik zal jullie details besparen...
Maar ik ben veel meer voor gastouders en kleinschalige opvang.
Niet dat jullie nu massaal jullie kids van het kdv moeten halen...
Er zijn heus goede kdv en hele liefdevolle leidsters. En kids kijken er toch heel anders tegen aan als wij ouders...het is voor kinderen echt een speelparadijs...en als je gemakkelijk meegaand voorbeeldig kind heb, is het een geweldige opvang.

Ik wil niemand kwetsen of aan het twijfelen brengen hoor!!
Maar ik schrijf mijn ervaring en mening hierover op.
Je mag me altijd om uitleg vragen.

Gr. Marianne

Toch nog ff reageren. Marianne/Rebbie schrijft:

Er zijn heus goede kdv en hele liefdevolle leidsters. En kids kijken er toch heel anders tegen aan als wij ouders...het is voor kinderen echt een speelparadijs...en als je gemakkelijk meegaand voorbeeldig kind heb, is het een geweldige opvang.

Met name die laatste zin ben ik het niet mee eens. Lukas is zeker geen meegaand en voorbeeldig kind. Verre van dat. Hij is met drie maanden naar het KDV gegaan, heeft altijd erg weinig geslapen en is heel druk. En  bijt dus af en toe (laatste tijd niet meer). De leidsters verzuchten wel eens 'Waar haalt hij de energie vandaan'. Maar ze weten er wel mee om te gaan. En dan heeft hij in anderhalf jaar tijd al drie of vier verschillende leidsters gehad.

Ik zit zelf in de ouderraad van het KDV (sinds kort) en het valt mij wel op dat hoe de leidsters reageren valt of staat met hoe de leiding van het het kinderdagverblijf reageert. Ik heb het erg getrofffen vind ik (ondanks de leidsterwisselingen) en ben blij dat ze met zijn gedrag om weten te gaan, en er dus vooral geen punt van maken!

Annemieke

Annemieke,

Ik begrijp je reactie hoor!!
Daarom schreef ik al dat ik niemand wil kwetsen.
Het is heel moeilijk om precies te schrijven wat ik wil zeggen...

Ik bedoel absoluut niet dat er alleen makkelijke rustige meegaande kids naar een kdv zouden moeten. Maar soms lijkt het alsof kinderen die meer energie hebben en meer uitdaging nodig hebben als lastig worden gezien. En dan zeker als ze wat afwijkend gedrag vertonen. Want ze hebben meer aandacht nodig. En mijn collega's mopperde altijd veel op dat soort kinderen. Zolang kinderen makkelijk waren, waren het schatjes.
Ik ben het met je eens dat dit niet goed is.
Alle kinderen zijn welkom op een kdv, ieder kind is uniek en ieder kind heeft eigen eigenschappen en karakter en fases die bij een leeftijd horen.

Alleen op de kdv's waar ik gewerkt heb, konden ze daar blijkbaar niet allemaal mee omgaan. Maar ik heb natuurlijk niet alle kdv gezien. En natuurlijk, wat ik al schreef, zijn er leidsters die wel weten hoe ze ermee om moeten gaan en dat zouden ze ook moeten weten. Daarom vind ik het voor Sascha en Josephine ook zo vervelend dat het op deze manier loopt.

Is dit verhelderend of ben je het nog niet met me eens?!!

Gr. Marianne

Hoi,

Wat fijn om zoveel begripvolle reacties te krijgen!
Jee, Josephine, jouw verhaal is echt verbazingwekkend.

op een gegeven moment ga je toch even twijfelen aan jezelf of je kind. En als je op deze manier aangesproken wordt over je kind dan raakt je dat inderdaad recht in je hart.

Een paar antwoorden op vragen van jullie.
Het KDV bestaat nu twee jaar en de hoofdleidster zelf en de andere meiden zijn jonger dan dertig en hebben zelf geen kinderen (eentje is nu met zwangerschapsverlof). Ik vind vooral de hoofdleidster erg negatief, zij meldt aan het eind van de dag alleen maar hoe vaak David aan haren getrokken of gebeten heeft en noemt geen dingen die wel goed zijn gegaan. Ik heb ook het idee dat zij het minst geduld heeft en het snelst geirriteerd raakt door David (in ieder geval gefrusteerd raakt omdat haar aanpak bij David niet werkt). Ook heb ik wel eens het idee dat haar irritatie een wisselwerking heeft met het gedrag van David.

Ze vertelde dat het bijten vaak volgt op het knuffelen en kusjes geven van een kindje, dus wat dat betreft past het precies in het verhaal van wat een van jullie schreef en is het dus geen heel uitzonderlijk gedrag voor een kindje van deze leeftijd.

De overige leidsters  zijn trouwens een stuk hartelijker/ heel hartelijk in hun houding  naar mij en naar David, maar goed, de hoofdleidster bepaalt natuurlijk het beleid.  
Ik heb de suggestie gedaan om David  tijdens het eten weer in de kinderstoel te zetten, omdat  het tussen de andere kindjes op de bank  regelmatig mis ging  (preventief zijn waar het kan). Verder zouden ze David  wat meer gaan observeren   om te kijken of ze  meer te weten zouden kunnen komen over de oorzaak. Daarna zullen we nog een keer in gesprek gaan met elkaar.  

Gisteren ging ik hem  bijna zenuwachtig ophalen en:  
hij had de hele dag alleen maar kusjes uitgedeeld aan andere kindjes.   Pff, ik was erg trots op mijn kleine mannetje! Niet de hoofdleidster maar een van de andere meiden was  er (toeval???).

Ik ga het gesprek binnenkort in ieder geval met meer zelfvertrouwen in, dankzij jullie reacties . Het is een fase die weer zal overgaan en dat vergt een consequente aanpak en een lange adem. Aan hun de vraag of ze die (willen) hebben.
Ik zal laten weten wat eruit komt.

Groetjes Sascha.

Terug
Bovenaan