Probleempje bij borstvoeding

Ha ladies en heer,

Even een vraagje aan de mama's die ervaring hebben met het geven van borstvoeding.

Sinds het begin zijn Lise en ik een beetje aan het stuntelen bij de borstvoeding. In de eerste week had ze te weinig energie om aan de borst te drinken en ben ik gestart met kolven. Gelukkig kwam de voeding goed op gang. Na verloop van tijd zijn we begonnen met aanleggen met behulp van een tepelhoedje (vlakke tepel kostte voor haar teveel moeite om naar binnen te zuigen).

Inmiddels wil ik de voedingen met de fles afbouwen en bied ik steeds vaker de borst aan. Het doet alleen zo vre-se-lijk veel pijn! Zelfs met tepelhoedje. Mijn linkertepel is zelfs blauw. Vannacht heb ik heel hard moeten huilen van de pijn en heeft mijn man uiteindelijk weer een flesje klaar gemaakt.

Iemand ervaring met blauwe, zeer pijnlijke tepels tijdens het voeden? Ik hoor vaak dat het aan het begin even zeer doet, maar pfff... zoveel zeer? Ik voel me er verdrietig van. Wil Lise zo graag iets goeds geven en dicht bij me hebben. Blegh :-(

Liefs,
Melian
 
Lieve Melian,

Ik kan je helaas (nog) niet helpen/geen tips geven, maar je krijgt wel een superdikke virtuele knuffel van mij!

Ik vind het heel verdrietig voor je dat het nog niet goed lukt en dat het nog zoveel pijn doet. Is het geen idee om een lactatiekundige in te schakelen? Die zit ook in het Antonius!

Hopelijk zijn hier op het forum ervaringsdeskundigen die je heel goede tips kunnen geven!
Tot gauw!

Veel liefs voor jullie tweetjes!
Xxxx Marieke
 
Hoi, geen ervaring met blauwe tepels, maar misschien is het handig om even een lactatiekundige in te schakelen die met je meekijkt en nog wat tips kan geven.
Succes ermee in ieder geval!
Groetjes Wendy
 
Hoi

Ik heb wel ervaring met zere, blauwe tepels. Bij mijn zoontje had ik dat ook de eerste week a 2 weken. Je moet even doorbijten. Het doet even een paar dagen zeer, maar geloof mij het gaat echt over. Als je het niet vertrouwd dan kun je altijd de lactatieverpleegkundige van jouw kraamzorg inschakelen. Deze hebben vaak wel goede tips. Bij mij was het naar een paar keer over naar het aanleggen omdat er gewoon teveel voeding werd aangemaakt dan de baby dronk en er dus zoveel druk op kwam te staan dat het zeer deed.

Succes!

Liefs Anous
 
Hier even een september/oktober mama,

Ik voel helemaal met je mee.
Britt is op 10-10 geboren en na een succesvolle periode van een half jaar borstvoeding geven bij mijn zoontje (inmiddels bijna 4) begon ik ook bij Britt vol goed moed met borstvoeding.
Mijn man heeft exzeem dus reden te meer om borstvoeding te geven.
Al na een dag of twee begonnen mijn tepels te protesteren in de vorm van flinke kloven.
Bepathen smeren, anders aanleggen het mocht allemaal niet baten, de kloven werden uiteindelijk open vleeswonden en Britt kreeg met de melk ook veel bloed binnen.
Mijn motivatie om borstvoeding te geven was erg groot en heb met veel pijn doorgezet.
Na goed anderhalve week toch gebruik gaan maken van een tepelhoedje omdat elke voeding dramatischer werd en ik ook het bloed spugen van Britt niet meer kon aanzien.
Dit zorgde een paar dagen voor verlichting maar ook toen ging het weer mis.
Begonnen met afkolven om mijn tepels op die manier rust te gunnen alleen de pech dat met het kolven er weinig voeding kwam.

Wat een tranendal, voelde me echt beroerd dat de borstvoeding niet wou lukken, zag het echt als een falen, maar aan de andere kant werd ook elke voeding een ware hel en ging ik er steeds meer tegenop zien.
De periode waarin iedereen verwacht dat je op een roze wolk zit te genieten van je kindje was voor mij niet echt aanwezig.
Na twee weken bleek ik ook nog eens een flinke borstontsteking te ontwikkelen, waarna ik op aanraden van de huisarts toch gestopt ben met de borstvoeding.
Dit heeft heel wat tranen opgeleverd, maar moet eerlijk zeggen dat ik nu 2,5 week later blij ben dat mensen mij geholpen hebben deze beslissing te nemen.
Ik kan weer genieten van mijn meisje en op flesvoeding doet ze het ook reuze goed.

Het is niet echt een bemoedigend verhaal, maar ik wil er eigenlijk alleen maar mee zeggen dat je niet koste wat het kost moet blijven martelen.
Ondanks het feit dat ik het nog steeds jammer vind dat ik geen borstvoeding kan geven sta ik 100 procent achter de beslissing en het allerbelangsrijkste is dat ik nu optimaal kan genieten van ons kleine meisje en daar proviteerd zij ook optimaal van mee.

Misschien nog een tip zijn Mother Mates (verkrijgbaar bij apotheek of thuiszorgwinkel) dit zijn tepelverbanden met een soort helende gel.
Deze leg je tijdens het voeden in de koelkast en na het voeden stop je ze in je BH (hebben de vorm van zoogkompressen).

Heel veel succes
Liefs Edith
 
Ik heb dit bij fleur ook gehad....bij mij hielp; hulp vragen bij het aanleggen, idd lactatiekundige vragen of de kleine goed aanhapt..en smeren met bepanthen (zit nu al in de tas voor in het zkhuis) was bij mij de oplossing!! Ook had fleur al snel spruw, dit zit dan ook op je borst/tepels...en dit maakt t erg gevoelig en pijnlijk! Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt!

Liefs
 
Terug
Bovenaan