Probleempje bij borstvoeding

Voor alle mama's die worstelen met borstvoeding: kijk ook eens op het borstvoedingsforum. Dat is echt een geweldig forum voor al je vragen en onzekerheden rondom BV. Er reageren ook vaak ervaren leidsters van LLL en BVN. Ik heb er bij mijn oudste heel veel aan gehad.
En verder, de eerste 3 maanden vond ik het veel gedoe en heb ik me wel eens afgevraagd of een fles niet veeeel makkelijker zou zijn. Toen vertrouwde iemand uit de buurt me toe dat zij dat in het begin ook zo voelde en na 3-4 maanden het veel beter en leuker ging. Dat hielp mij om het vol te houden, naast veel raadplegen van het forum, en inderdaad, na 3 maanden ging ik er echt enorm van genieten! ( zelfs 18 maanden, wat ik in het begin echt niet had gedacht)
Succes, en groetjes van een april 2012 mama
 
Hallo,
Herkenbaar verhaal. Die blauwe tepels kunnen bij sommige moeders erbij horen en moet snel weer wegtrekken, dit komt door stuwing van bloed naar je tepels door het zuigen. Het moet echter geen pijn doen, en er kunnen allerlei oorzaken pijn veroorzaken:
zoals spruw aan je tepels dit is erg pijnlijk, maar goed te behandelen.
Het kan ook zijn dat je op een verkeerde manier kolft, of je niet met de juiste kolf kolft en dan kan je daar ook last van krijgen. Een andere kolf huren kan helpen.
Verkeerde maat tepelhoedje of onjuist gebruik.
Soms is het een kwestie van wennen van het zuigen aan een tepel.
Ik heb zelf 3 weken echt last gehad en daarna werd het pas leuk. Heb 12 weken met tepelhoedje gevoed durfde daarna pas zonder en dat ging toen heel goed! Heb uiteindelijk een jaar gevoed. Eerste weken na de geboorte waren een ramp maar daarna geweldig! Bij de 2e ook eerste week wat pijn maar daarna meteen over.
De enige goede tip die ik je kan geven is inderdaad raadpleeg een lactatiekundige, die kan al deze dingen bekijken en met je doorlopen om te zien wat er aan de hand is! En ook goede tips geven! Meestal wordt dit consult ook door de verzekering vergoed. Neem geen telefonisch consult maar persoonlijk! Heel veel succes en hopelijk kun je snel van de borstvoeding gaan genieten!!! Het is als het lukt gaat het beste wat je kan geven!

 
Hier een augustusmamma. Ik ben helaas ook bekend emt blauwe en kapotte tepels. Op een gegeven moment deed het zoveel pijn dat ik als we toen kunstvoeding in huis haden gehad dat hadden gegeven. Nu ben ik blij dat we dat toen niet hadden, maar het heeft echt wel een aantal dagen geduurd voordat de pijn echt stukken minder was en uiteindelijk verdween. Bij mij hielp het om te smeren met creme en veel zonder bh te lopen. DIt ging natuurlijk niet echt omdat de melk er soms gewoon uitloopt, dus ik had heel charmant de klepjes open en dan zoogcompressenonder mijn borsten om de melk op t
 
e vangen. Verder opletten dat je kindje goed hapt (en als je daar niet zeker van bent zeker een lactatiekundige vragen!) en op de 1 of andere manier zorgen dat je tepels ook rust krijgen om te herstellen. Mijn dochter dronk nog niet uit de fles, dus ik probeerde haar alleen maar niet te lang per keer te laten drinken en steeds maar 1 borst. Aangezien jouw kindje de fles al gewend is, zou ik daar zeker gebruik van maken en de nog even regelmatig blijven geven zodat je tepels wat sneller herstellen. Ik geef inmiddels voor de 3e keer met heel veel plezier borstvoeding. Heel veel succes ermee! (sorry voor de spelfouten en de 2 halve berichten, mijn zoon zit op schoot dus het is typen met hindernissen...)
 
He Melian, wat ontzettend balen dat het niet zo lekker loopt met de BV. Ik heb geen last van pijnlijke tepels dus ik kan je geen advies geven. Misschien inderdaad een lactatiedeskundige uitnodigen om eens met je mee te kijken met de voeding? Ik heb maandag een afspraak, omdat de voedingen bij mij wel 1,5 uur kunnen duren (en dat is geen pretje 8x per dag) + dan slaapt Saar nog niet... dus dan wordt moederen echt een 24/7 taak hihi. Afspraak kan geen kwaad... Wie weet helpt het?

En hoe gaat het verder met je en met Lise? Groeit ze goed? Saar doet het super (tussen 260 en 350 gr per week aankomen!!! whoeiiii ik heb slagroom in mijn borstjes!!)

Succes! x Suus
 
Hey fijne medemama's,

Dankjewel voor het delen van jullie ervaringen en tips. Ik heb inderdaad bij lactatiekundige aan de bel getrokken en ze komt vandaag om 14.00 uur langs voor een consult. Gisteren heb ik al een ander soort fles van haar gekregen (breast flow), omdat dat beter aansluit op de borstvoeding. Het vermoeden is dat ik Lise inderdaad verkeerd aanleg en dat de 'hap' die zij neemt niet groot genoeg is. Hierdoor heeft zij alleen de tepel in haar mond en onvoldoende tepelhof. Ik zal het dadelijk wel horen.

Hoewel je iedereen natuurlijk gunt dat het goed gaat, is het fijn om te lezen dat er meer mensen zijn met opstartproblemen en dat het vaak wel goed komt. Al is het ook goed om jouw ervaring te lezen Edith. Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is geweest om uiteindelijk een beslissing te nemen, maar dat je je gesterkt hebt gevoeld door de steun van de huisarts. In je eentje zo'n besluit nemen, voelt bijna te groot... hoewel het volgens mij het verstandigste is wat je kunt doen als het echt niet lukt. Man, wat kun je je machteloos en ongeschikt voelen soms.

Ik hoop dat de lactatiekundige me vandaag op weg kan helpen en dat ik mijn borstvoedingservaring dan ook kan ombuigen naar een positieve. Ik houd jullie op de hoogte.

@Suus: Wat fijn dat het bij jullie goed gaat joh. Saar komt inderdaad goed aan!! Ik ben vandaag met Lise naar het consultatiebureau geweest om haar te wegen en zij was in een week 120g aangekomen. Ook dat is dikke winst!! Met haar gewicht (van inmiddels al 2530g) verwachten ze een groei van ongeveer 80g per week....

Eeeuuuhhh en nu begint ze te huilen, dus ik ga weer even aan de slag hier :)

Veel liefs,
Melian
 
Terug
Bovenaan