Problemen met KDV (kind 18 maanden)

Hallo!

Ik weet even niet meer wat ik moet doen en zou graag jullie ervaringen willen horen. Excuses dat dit een lange verhaal is…

Onze kind is sinds ze 4 maanden oud is standaard drie dagen in opvang omdat wij moet werken. Verder is ze ook 2 dagen bij opa en oma met haar neefje (hier gaat alles prima).

In november 2022 zijn de groepen aangepast en is onze kind overgestapt naar de dreumesgroep (ze was toen 13 maanden), en sinds dan is het mis gegaan. In november/december kreeg ik de hele tijd te horen dat ze het erg zwaar had (veel verdriet en wordt snel boos), de juffen had geen idee waarom. Ze ging normaal gesproken wel netjes eten, drinken en slapen (af en toe was er een dagje waar ze niet wou eten en weinig ging drinken). Na de kerstvakantie ging het plotseling weer goed, beetje verdriet wanneer wij haar ging brengen maar dat was ook binnen paar minuten weer goed.

Nu sinds halverwege februari is het weer helemaal mis. Ik heb haar meerder keren vroeg moeten ophalen omdat ze zo boos en verdrietig was dat ze niet een wou eten en drinken en niks hielp. Ze wou niet op schoot, niet spelen, niet eens haar lievelingsknuffel en speen hielp. Slapen ging gelukkig wel prima. Het aparte is dan dat na haar de middagslaapje is ze volgens de juffen een heel andere kind. Super vrolijk, lekker spelen, drinkt en eet goed. Alsof er dus niks aan de hand is.

Maar de ochtenden zijn nu zo pittig voor haar en de andere kindjes (ze wordt zo boos de juffen kunnen niet eens gaan voorlezen of liedjes zingen met andere kinderen) dat de KDV hebben de beslissing genomen dat onze kind momenteel alleen halve dagen kan komen om weer op te bouwen. Ik moet haar nu brengen net voor de groep gaan slapen (rond 12:30-13:00 uur) en dan ophalen rond 17 uur omdat de middag gaat over algemeen wel goed.
Ik was hier niet mee eens omdat ik verwachtte dat de kleine dan niet meer zou willen slapen. Maar de juffen hebben deze regeling meer of minder nu geforceerd sinds vorige week. Onze kind sliep 30-45 minuten ipv haar gewone dutjes van 2-3.5 uur. Het resultaat is dat wij een oververmoeide kind ging ophalen die zelfs thuis niet meer blij was. Normaal haal ik haar lopend op van opvang en dan gaan wij lekker spelen in de speeltuin onderweg naar huis, wat ze normaal super leuk vind (zelfs hier had ze nu geen zin in). De hele weekend is ze humeurig geweest en ze gedraagt zich opvallend anders dan normaal.

Wij maken ons nu erg zorgen en zijn op zoek naar andere alternatieven maar wij weten niet of dat echt het probleem gaat oplossen… thuis is ze normaal gesproken super vrolijk, is altijd heerlijk aan het spelen en rond lopen. Bij opa en oma is dit ook zo. Als wij ergens op bezoek zijn is het ook geen probleem. De kinderen van vrienden vind ze ook heerlijk. Als vrienden of andere familie gaat oppassen is het ook geen probleem (ook niets als het mensen zijn die ze niet super vaak ziet). Speeltuinen (zoals Monkeytown) vind ze ook geweldig en is ze ook de hele tijd lekker aan het spelen met andere kindjes. Het gedrag dat de opvang aantoonde herkennen wij dus helemaal niet, onze vrienden en familie ook niet…

Ik heb de voorstel bij de KDV gedaan dat ik of haar vader bij hun op de groep even blijven tot ze tot rust is gekomen en gaan spelen, maar dat is door de KDV afgewezen als een mogelijkheid.

Zijn er anderen die hier ervaring en advies hebben? Wij weten echt niet meer wat wij voor onze meid kunnen doen..

Ik hoor het graag

Vriendelijke Groeten
 
Hmmm, dat is lastig zeg. Het lijkt me dat zijbook zullen zien dat ze deze week een vermoeider en lastiger meisje terugkrijgen en dat halve dagen dus niet de oplossing zijn. Misschien was ze daardoor niet moe genoeg om langer te slapen... 
Ik weet wel dat onze zoon ook fases heeft gehad waarin het heeel lastig was om hem weg te brengen, maar dat ging altijd vrij snel over. Kan het zijn dat er een favoriet vriendje/leidster in de andere groep terecht is gekomen en dat het daar fout is gegaan? Of zijn er op het thuisfront dingen veranderd? Heel vreemd dat het eerst wrl goed ging, en toen opeens niet meer. Bij ons was het juist na vakanties/ziekte weer even lastig en werd het steeds beter. Kan ze zich al duidelijk verstaanbaar maken? Misschien komt de frustratie door een spraakverwarring..  
Ik heb helaas geen oplossing voor je, maar ik hoop dat de situatie snel verbetert!
 
Wat vervelend .
Mijn oudste had ook altijd veel moeite met het kdv. Pas op de 3plus groep kwam dit goed.
Het verschil is dat die alleen niet boos werd maar heel verdrietig. Zowel bij het afzetten als de hele dag.
Hier ging die 1 dag naar de opvang en omdat ze dachten dat die niet kon wennen met 1 dag in de week hebben we dit tijdelijk 2 ochtenden gedaan. Volgens mij maakte dat geen verschil.
Wat ze hier deden en wat denk ik ook wel een beetje heeft geholpen is wat 1 op 1 tijd met hem . Waar mogelijk was als er een juf over was op de groep namen ze hem even appart en gingen ze wat 1 op 1 spelletjes met hem doen. Ook besteden ze wat meer tijd aan hem ook in de groep. Door hem wat vaker te knuffelen of op schoot te nemen .
Volgens mij tegenwoordig zijn ze al blij als ze de groep opgevuld krijgen met leidsters. Dus weet niet of dit voor nu nog een oplossing is 
Ik heb het ook altijd heel lastig gevonden hem zo achter te laten  . Wetende dat die de hele dag verdrietig was,  dit brak mijn mama hart echt.
Mijn jongste heeft het alleen met weg brengen en daar weet ik als ik eenmaal weg ben is het ook weer goed. En red die zich wel
Vind het een beetje makkelijk je zo af te schepen met halve ochtenden  . Kan me voorstellen dat het een soort van vervelend is voor de leidsters en groep  maar ook zeker voor jou en je kindje.
Wat mijn kdv altijd goed deed is  veel praten over de aanpak zodat hij zich fijn ging voelen op de groep.
Dat zouden zebij jou ook moeten doen, en als je dan als idee mee denkt over de vader eventjes op de groep. Vind ik het raar dat ze dit afwijzen.
Voor de corona tijd ging ik met de oudste bij het afzetten altijd even 10 minuutjes mee spelen zodat die een beetje gewend raakte en rustig binne kwam. Ik merkte dat die dat heel fijn vond .
 
Laat je niet afschepen hoor, je betaald overigens genoeg voor het kdv  dus dan mogen ze echt wel wat moeite doen voor jou kindje. En niet gelijk jullie ideeën afwijzen. ?
Sterkte 
 
Onze zoon heeft een periode gehad dat hij veel huilde, we moesten hem dan ophalen terwijl hij niet ziek was. Super onhandig en ondertussen wij maar betalen.
Het continu ophalen en dan vrije dagen van werk moeten opnemen was voor ons niet te doen. Ik werk in de zorg dus thuiswerken gaat gewoon niet. We hebben gevraagd of ze konden herleiden hoe of wat en of er een gedragsdeskundige mee kon kijken. Zelfs de regiomanager gesproken, ook zij was het ermee eens dat het eigenlijk niet kon dat we hem, zonder dat er een goed plan of onderzoek was gedaan zomaar werd gezegd continu: haal maar op, direct.
Het sloeg weer helemaal om de goede kant op vanaf het moment dat we hem iets later zijn gaan brengen. Wat blijkt, de inloop van ouders die hun kinderen komen brengen was voor hem te veel. Sindsdien een super blij ventje weer op de opvang!
Heeft er bij jullie al een gedragsdeskundige meegekeken?
 
 
Ik zou vragen of een pedagogisch coach kan observeren. Bij ons bleek één van de boosdoeners een leidster die geen ritme in de dag aan kon brengen. 
 
Ik ben geen voorstande van dr opvamg. Kan ze misschien die 3 dagen ergens anders terecht? 
 
Wauw zo lief met alle de reacties. Ik ga even een op een hier doorheen

[quote quote=10610135]

Kan het zijn dat er een favoriet vriendje/leidster in de andere groep terecht is gekomen en dat het daar fout is gegaan? Of zijn er op het thuisfront dingen veranderd? Heel vreemd dat het eerst wrl goed ging, en toen opeens niet meer. Bij ons was het juist na vakanties/ziekte weer even lastig en werd het steeds beter.
Kan ze zich al duidelijk verstaanbaar maken? Misschien komt de frustratie door een spraakverwarring.. [/quote]



Toen ze ging overstappen was er nieuwe groepen gemaakt. Twee van haar gewone leidsters zijn meegegaan naar haar nieuwe groep en haar twee vriendinnen en vriendje waar ze erg goed mee gaat zijn ook meteen mee overgestapt. Wij dachten dat het probleem misschien de ene leidster was dat ze misschien minder leuk vond, maar wanneer de leidster op vakantie was was het nog niet goed helaas. 
Wat taal betreft wordt ze tweetaalig opgevoed (ik ben niet nederlands en mijn familie kunnen dus geen nederlands), dus het kan hier wel iets mee te doen hebben dat er een spraakverwaaring is... Maar bij opa en oma of andere oppas (vrienden of familie van beide kanten) is er geen probleem dus twijfel of de taal het probleem is. 


[quote quote=10610141]

Wat ze hier deden en wat denk ik ook wel een beetje heeft geholpen is wat 1 op 1 tijd met hem . Waar mogelijk was als er een juf over was op de groep namen ze hem even appart en gingen ze wat 1 op 1 spelletjes met hem doen. Ook besteden ze wat meer tijd aan hem ook in de groep. Door hem wat vaker te knuffelen of op schoot te nemen .
Wat mijn kdv altijd goed deed is veel praten over de aanpak zodat hij zich fijn ging voelen op de groep. Dat zouden zebij jou ook moeten doen,
en als je dan als idee mee denkt over de vader eventjes op de groep. Vind ik het raar dat ze dit afwijzen. Laat je niet afschepen hoor, je betaald overigens genoeg voor het kdv dus dan mogen ze echt wel wat moeite doen voor jou kindje. En niet gelijk jullie ideeën afwijzen. ? Sterkte[/quote]



De leidsters zeggen dat ze veel 1 op 1 doet omdat ze anders niet leuke dinges met de andere kinderen kunnen doen (zoals samen zingen of voorlezen) omdat onze kind gewoon zo boos en verdrietig is.. Ze wilt bij de juffen vaak niet op schoot of ze is dan verdrietig bij hun op schoot. Thuis en met vrienden houd ze van knuffelen en op schoot zitten / spelletjes doen. 
Ik vind het ook raar dat ik of mijn man niet erbij mogen zijn in de ochtend zodat ze even tot rust en tot speel kan komen. Ik ga dit nog een keer proberen aan te vragen morgen.
Kommunicatie met hun is momenteel erg slecht. Als ik probeer te bellen wordt er niet opgenomen. Heb zelf de leidster van de KDV probeert te bellen en daar lukt het ook niet...  Wij betalen inderdaad veel te veel voor wat wij krijgen. Zelf met de halve dagen moet wij voor de volle dagen betalen. Ook zijn wij niet met de halve dagen eens. 


[quote quote=10610204]

Onze zoon heeft een periode gehad dat hij veel huilde, we moesten hem dan ophalen terwijl hij niet ziek was. Super onhandig en ondertussen wij maar betalen. Het continu ophalen en dan vrije dagen van werk moeten opnemen was voor ons niet te doen.
Ik werk in de zorg dus thuiswerken gaat gewoon niet. We hebben gevraagd of ze konden herleiden hoe of wat en of er een gedragsdeskundige mee kon kijken. Zelfs de regiomanager gesproken, ook zij was het ermee eens dat het eigenlijk niet kon dat we hem, zonder dat er een goed plan of onderzoek was gedaan zomaar werd gezegd continu: haal maar op, direct.
Het sloeg weer helemaal om de goede kant op vanaf het moment dat we hem iets later zijn gaan brengen. Wat blijkt, de inloop van ouders die hun kinderen komen brengen was voor hem te veel. Sindsdien een super blij ventje weer op de opvang!
Heeft er bij jullie al een gedragsdeskundige meegekeken?[/quote]



Jaa wij betalen ook gewoon voor volle dagen...  Ik heb haar ook meerdere keeren moeten ophalen ook was ze niet ziek. Gewoon omdat ze erg verdrietig of boos was.
Ik heb zo veel vakantieuren moeten gebruiken of mij werk in de avond of in de weekend inhalen. Het heeft mij zo veel stress gegeven dat ik nu ondertussen ziek ben gemeld ivm overspanning (ik ben uit eindelijk flauw gevallen door stress) 
Misschien is een optie haar later te brengen, maar wij brengen haar al voor onze gevoel best laat (rond 8:30-9:00 uur soms pas om 9:30) omdat wij haar gewoon laten uitslapen aangezien ik vaak thuis werk en mijn man pas later op kantoor moet zijn hebben wij hier wel de ruimte om haar te laten slapen tot ze zelf wakker wordt. Ik zie geen verschil tussen de tijden waar wij haar brengen helaas. 
Morgen komt er een coach om de juffen te begleiden om te zien hoe ze onze kind aanpakt. De coach komt echter pas in de middag, en de middagen zijn normaal gesproken de probleem niet, dus weet niet hoe veel zin dit heeft maar goed wij zien het wel. 


[quote quote=10610213]Ik zou vragen of een pedagogisch coach kan observeren. Bij ons bleek één van de boosdoeners een leidster die geen ritme in de dag aan kon brengen.[/quote]
Er komt deze week een coach van hun hoofdkantoor om te observeren. Ik hoop dat dit wat doet maar aangezien de coach in de middag komt ipv de ochten heb ik niet veel vertrouwen meer in. 
[quote quote=10610227]Ik ben geen voorstande van dr opvamg. Kan ze misschien die 3 dagen ergens anders terecht?[/quote]
\Enige andere optie zou gastouder zijn. Als het niet binnenkort beter wordt was onze volgende stap om over te stappen na een gastouder. Wij zijn alleen bang voor als het daar ook niet goed gaat dan hebben wij geen opties meer.. 
 
Vindt het een rare beslissing van de opvang. En heel vreemd dat er nu pas een coach komt kijken en dan ook in het verkeerde dagdeel. 
Snap wel dat het in de huidige tijd misschien moeilijk kan zijn elders plek te vinden. Maar zou dit toch niet accepteren. Zeker niet als ze het dagdeel dat ze niet mag komen, wel in rekening brengen.
 
Terug
Bovenaan