Ik vraag mij even wat af. Je noemt dat de hond van jouw schoonouders al meerdere malen mensen gegrepen heeft. Bijt de hond echt door, tot bloeden toe? Of haalt hij alleen uit? In welke situaties doet de hond dat, wordt hij uitgelokt, in het nauw gedreven, heeft hij pijn? En is er nooit naar gekeken waarom de hond dat doet? Vaak zit er een reden achter... (met een gedragsdeskundige, of dat er medisch iets aan de hand is?) Dit zijn wel standpunten die je mee kunt nemen in je overwegingen.
Ik begrijp jouw standpunt overigens heel goed! En dit mag je ook zeker aangeven! De reactie van jouw schoonouders vind ik dan ook erg overdreven en kinderachtig. Wel zou je misschien bepaalde afspraken kunnen maken en compromis kunnen sluiten.
Wij hebben zelf twee honden. Schatjes zijn het. Maar het zijn en blijven honden en kunnen bijvoorbeeld uithalen als je aan hun haren trekt (vinden kindjes heel interessant die lange haren!) 100% vetrouwen kan je ze nooit. Wij hebben ze, toen ons zoontje pas thuiskwam na de bevalling, aan hem laten snuffelen toen hij bij mij op schoot lag. En dan voornamelijk alleen aan de voetjes en beentjes. Hoofdje zoveel mogelijk buiten bereik. En zo hebben wij dat een tijdje gedaan. Elke keer als ik bijvoorbeeld ging voeden, of hem bij me had, de honden toelaten en laten snuffelen aan de voetjes en beentjes. Zo zouden jullie ook met de hond van je ouders kunnen beginnen. Kijk hoe hij reageert en overleg de stappen met je schoonouders. Zijn er bijvoorbeeld wel afspraken te maken? Zoals wanneer de baby bijvoorbeeld op de grond ligt/speelt, dat de hond dan wel even in de bench gaat? En er alleen uit mag als de baby op schoot is of in de box/wieg ligt? Misschien zijn er compromis te sluiten, die voor jou veilig voelen en jouw ouders ook wat tegemoet komen.