Problemen met slapen

Mijn zoontje is nu 5 maanden en vanaf het begin is het hopeloos geweest met slapen. Hij wil overdag nog wel een beetje slapen (ook niet altijd) maar 's avonds gaat hij rond 7 uur naar bed en wordt tussendoor vaak wel nog een paar keer wakker maar dan geef ik hem zijn speentje en slaapt hij weer verder. Hij krijgt nu rond 22.00 uur zijn laatste flesje en wordt dan 's nachts een keer of drie wakker en dan rond half vier weer en wil dan vaak niet meer slapen.
Daardoor krijg ik vanaf zijn geboorte niet meer dan een uurtje of 4, 5 slaap en dat breekt me aardig op.

Ik heb al van alles geprobeerd, flesje geven 's nachts, inbakeren, cranio-sacraal therapie, etc. Ook het consultatiebureau weet niet echt wat ze er mee aan moeten. Soms gaat het een paar nachten heel iets beter (krijg ik een uurtje meer slaap) maar het blijft een probleem.

Nu krijgt hij tandjes en slaapt daardoor weer veel slechter.
Als iemand nog een tip heeft dan hoor ik het graag, maar ik zou ook graag reacties willen van moeders die dit ook zo hebben meegemaakt of nog meemaken.

Groetjes, Angela
 
Hoi Angela,

Misschien zou je eens kunnen proberen om in de laatste fles Nutrix te doen? Bij mijn dochter hielp dat enorm goed! Ik moet zeggen dat het niet echt een moeilijke slaper is.Maar van de ene op de andere dag, werd ze 's nachts weer wakker. Er is mij vertelt dat het te maken zou kunnen hebben, met te weinig voeding overdag. Wat ik nu doe, is mijn dochter zo rond half elf een fles melk met Nutrix geven. Dat drinkt ze dan slapend op.

Het is 't proberen waard!
Succes hoor,
Marion
 
Hallo Marion,

Dank je wel voor je reactie. Mijn zoontje kreeg allang geen flesje 's nachts meer (met 2 maanden) en toen werd mij gezegd dat hij misschien honger had, en daardoor steeds wakker werd. Dus ik ben toen weer begonnen met een flesje 's nachts, toen nog met speciale voeding voor hongerige baby's (want dat is hij wel), maar ook dat hielp niet. Hij werd nog net zo vaak wakker.

Nu krijgt hij geen flesje meer 's nachts, zijn laatste fles drinkt hij rond 10 uur slapend op. De ellende begint meestal rond half 3, half 4 's morgens. Daarvoor wordt hij ook wel wakker maar slaapt dan door als hij zijn speentje weer heeft.

Hij kan zich nu ook op zijn buik draaien dus dat doet hij ook regelmatig en huilt dan omdat hij zich niet terug kan draaien! Dus weer tig keer uit mijn bed. Mijn man hoort het niet dus ik sta er 's nachts ook nog alleen voor...

Groetjes, Angela
 
Hoe lang heb je hem ingebakerd? Slaapt hij in een slaapzak?(wordt het moeilijker om zich op zijn rug buik te draaien). Ik weet niet of je een voedingskussen hebt? Dat werkt bij mijn dochter uitstekend! Die leg ik in een hoefijzervorm neer en dan leg ik haar daartussen met speen en poppetje half op haar gezicht. Sindsdien slaapt ze super! Veel babies worden s'nachts wakker door hun eigen bewegingen (maaien ed)en doordat hun speen uitvalt. Door dit voedingskussen wordt dit tegengegaan en voelen ze zich veilig (soort inbakereffect). Zie maar wat je met mijn info doet. Heel veel succes!
 
Hoi,

Mijn zoontje is nu 9 maanden maar de 1e 6 maanden waren erg zwaar. Hij sliep heel slecht 's nachts, en wilde om de 3 uur drinken. Dat brak mij vreselijk op (ik ga trouwens BV). Ik ben toen de fles van 23.00 uur gaan afkolven en gaf hem 200cc met de fles en daarin 3 scheppen rijstebloem. Dat hielp echt heel goed. Van de ene dag op de andere dag sliep hij opeens door! Hij wordt af en toe nog wel wakker en heel soms moet ik hem ook in de nacht nog voeden. Maar dat is slechts 1x in de 3 weken ofzo. Rijstebloem werkte bij ons dus heel goed. En ik merkte ook dat hij met 6 maanden beter sliep omdat hij naast de borstvoeding ook anders voedsel kreeg: warm eten en een fruithapje. Dat viel wat zwaarder dan alleen de BV.
Verder heb ik mijn zoontje vanaf 3 maanden in een slaapzak. En dat werkt ook fantastisch. Eindelijk kan hij de dekens niet meer van zich af schoppen en kan hij zich niet meer omdraaien. Hij ligt namelijk in zijn slaapzakje onder een dekentje die ik heel stevig onder de matras heb gestopt. Die krijgt hij niet van zich afgeschopt omdat zijn beentjes niet zo hoog kunnen schoppen in een slaapzakje.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. En echt...het zal een keer beter gaan. Ik geloofde dat nooit. Vooral niet na 6 maanden. Maar het is gelukkig toch gebeurd!

groetjes
Esther
 
oh ja, en dat was ik vergeten. Wat bij ons ook heeft geholpen is een vaste avondstructuur. Rond 18.00 eten. Nog even spelen en om half 8 beginnen met zijn vaste avondritueel. Schone luier, andere broek aan, een boekje voorlezen, tanden poetsen (zodra hij die had), zijn slaapzakje aandoen en dan de fles. Door dit vaste ritueel weet hij dat het tijd is voor de nacht. En als ik hem in bed leg, geef ik hem altijd hetzelfde zachte knuffeltje. Dat houdt hij tegen zijn wang aan. Hij weet dat de nacht is begonnen. Dus met de rijstebloem om 23.00 uur, zijn slaapzakje en onze vaste avondritueel is het slapen een stuk verbeterd. En het ritueeltje doen we ook als we bij vrienden zijn. Dan slaapt hij ook goed op vreemde plekken.
Succes en wie weet helpt het jullie ook.

groetjes
Esther
 
Bedankt voor alle tips weer!! Nutrix, en een slaapzak heb ik al uitgeprobeerd, helaas zonder verbetering. Zijn vaste ritme heeft hij inmiddels, omdat hij een nogal onrustige baby is heeft hij regelmaat heel erg nodig. Maar het slapen blijft een probleem.

De tip van het voedingskussen kan ik nog uitproberen!! Momenteel is hij een beetje ziek dus dit is niet het goede moment, maar zodra hij beter is zal ik het gaan uitproberen!

Groetjes, Angela
 
Hoi Angela,

Dat is jammer dat de tips niet hebben gewerkt. Veel succes met het voedingskussen. Misschien dat dat helpt. Helaas kan ik nu geen tips meer voor je verzinnen.

groetjes
Esther
 
Terug
Bovenaan