Problemen met werkgever.

Hallo allemaal.

Ik moet even wat kwijt. Al vanaf het moment dat ik zwanger ben heb ik problemen met mijn werkgever. Hij probeert me aan alle kanten zo te  pesten in de hoop dat ik zelf ontslag zal nemen. Laatst had ik een gesprek met hen beiden (ik heb 2 bazen) omdat ik wilde aankaarten dat ik voor minder uren wilde terugkomen. Ik werk nu 32 uur en wilde terug naar 16 uur.Nou, dat viel niet in goede aarde. Hun vraag daarop was als ze zeggen dat de baan door 1 persoon voor 4 dagen ingevuld moet worden, of ik dan zelf ontslag zou nemen. Ik heb daar gelukkig niet op geantwoord.

Met als gevolg dat ik na de zoveelste aanvaring met hen nu volledig thuis zit op doktersadvies. Ik moest eigenlijk nog 5 weken werken.
Als ik eraan denk om te gaan werken, krijg ik maagpijn en kan ik alleen nog maar huilen.

Sorry dat ik zo'n rotsituatie op dit forum zet. De periode dat je zwanger bent, moet je toch eigenlijk van kunnen genieten. Maar soms kan het je zo dwars zitten, dat je het toch even kwijt moet.

Wie herkent zo'n situatie?

Liefs,
Claudia77 (28 wkn en 6 dgn)

Ik herken de situatie niet maar vind het wel een hele rare situatie.Ik wou eigenlijk alleen effe zeggen dat zolang je een contract voor onbepaalde tijd hebt ze niks hebben om je te maken! Je kan dit trouwens alwel aankaarten bij het CWI zodat jij in het ergste geval nooit verwijtbaat werkloos wordt gezien.

Groetjes Brechtje

Hoi Claudia,

Ik kan me heel goed voorstellen dat je hier op z'n zachtst gezegd niet blij mee bent. Maar..... laat hier je zwangerschap niet door verpesten! Eerst jij en je kleintje en dan pas de rest hoor! Wat betreft je werkgever: ik ben personeelsmanager bij een middelgroot bedrijf en bij ons zou dit niet gebeuren. Alles gaat in goed overleg.
Nu kan ik me voorstellen dat je werkgever een functie heeft voor 4 dagen die jij altijd hebt vervuld. En nu wil je 16 uur gaan werken. Ik weet niet wat voor functie het is, maar veel functies kunnen prima door 2 deeltijders ingevuld worden. De situatie kan er alleen maar beter op worden als jij (en de andere deeltijder) flexibel kunnen zijn dus bij ziekte en vakantie bijvoorbeeld elkaar tijdelijk opvangen.
Mocht je willen blijven werken daar dan zou ik zeker een gesprek aangaan (hebben jullie een PZ-functionaris? die kan er dan evt. bij komen zitten) en een oplossing proberen te zoeken. Zo niet, probeer het van je af te zetten en zie dan aan het einde van je verlof wat je wil gaan doen. Als de werksfeer zodanig is verpest dat je er geen heil meer in ziet dan is een andere baan zoeken ook een optie. Maar NOOIT opzeggen voordat je iets anders hebt...en als ze van   jou afwillen doe dit dan altijd samen met iemand die er verstand van heeft, iemand met een arbeidsrechtelijke achtergrond. Dan mogen ze je een mooie regeling aanbieden, onder andere afhankelijk van het aantal jaren dat je daar gewerkt hebt.

Ik wens je heel veel succes!
Taatje, mama van Jamey (26-9-2005)

Hoi,

Nou ik zit ook een beetje in zo'n situatie op m'n werk.
Niet dat ze me er perse uit willen gooien, maar er is weinig
begrip voor m'n zwangerschap, komt niet echt gelegen na
2 zwangerschappen het afgelopen jaar op het werk zeggen ze.
Pfff ik werk met alleen maar vrouwen, tja dan is dat toch niet
zo vreemd??!
Maar goed, neem NOOIT zelf ontslag hoor,voordat je wat anders
hebt, je baas zou dit erg handig vinden natuurlijk, maar echt niet
doen!!
Ik zou zeggen, wat iedereen ook tegen mij zegt, denk aan jezelf en
de kleine! Probeer toch nog wat te genieten van je zwangerschap
en laat je werk nu maar ff voor wat het is....

xx Syrah

Hallo Claudia77,

Ik heb in 2004 toen ik zwanger was van mijn eerste kindje het zelfde mee gemaakt.
Ik had een vast contact en die heeft hij laten ontbinnden via de kanton rechter.
( hij heeft aan getoon dat het zo slecht ging met het bedrijf dat ze mijn niet meer konden houden) Die ( lul sorry voor het woord maar heeft het nog voor elkaar gekregen ook en zit al vanaf de geboorte van mijn zoontje 01-12-2004  in de zw en ik ben inmiddels weer in verwachting van de tweede.
Ja en het is heel rot als je werkgever zo doet maar meid denk aan je zelf en je kindje en ga lekker de zw in zodat je lekker even tot rust kan komen en op dokters advies kan je daar nog een heletijd ook naar je bevalling in blijven zitten hoor.
En kijk dan rustig of je terug wilt komen bij je huidige werkgever of dat je mischien in de tussen tijd dat je thuis thuis loopt voor iets anders kan gaan kijken.

Groetjes

Ik weet niet hoe groot je bedrijf is, maar je hebt in ieder geval recht op ouderschapsverlof (behalve als het bedrijf te klein is en de werkgever aantoont dat het echt niet kan). Maak je gebruik van ouderschapsverlof dan heb je in ieder geval een kans om aan te tonen dat je het wel met z'n tweeen en dus in deeltijd kan doen.

Miep

neem nooit zelf ontslag en teken niks. Ze kunnen je heel moeilijk ontslaan in een zwangerschap tenzij er financiele redenen zijn.
Je zit nu thuis en probeer nog een beetje te genieten. Ze kunnen niks en moeten zich wel aanpassen. je bent niet verplicht om voor 32 uur terug te komen.
http://www.hetjl.nl   is een site waar je via de mail je situatie kan voorleggen. Zij kunnen je advies geven wat te doen of juist niet te doen. Hoop dat je hier wat aan hebt.
succes en jij en je kind eerst dan pas je werk!
groetjes sacha

Kijk tevens op www.cgb.nl en bel daar heen. Meid het is echt heel belangijk om in dit geval keihar voor jezelf op te komen. Want wat jou baas doet kan echt niet!

Groetjes,
Wietske

Terug
Bovenaan