Problemen na oppasdag

Hallo allemaal,

sinds een maand of 2 ben ik weer aan het werk gegaan voor 2 dagen per week.
Onze dochter gaat 1 dag naar de ene oma en opa en 1 dag naar de andere oma en opa. Het probleem is dat ze op die dagen 's avonds niet in slaap te krijgen is! Ze ligt dan maar te woelen en te mopperen in haar bed! Soms ben ik bang dat ze al die nieuwe indrukken niet goed aan kan en daar erg over droomt. Wie herkent dit en weet hoe ik hier het beste mee om kan gaan?
Het meiske is 7,5 maandjes oud en verder een schat van een meid hoor!

Liefs van Gwen
 
Hoi Gwen,
Ik kan je alleen maar zeggen dat ik het herken maar heb hier verder ook geen oplossing voor.Ik denk zelf ook dat het komt door al die andere indrukken die ze die dag opdoen.Opa's en oma's zijn vaak heel intensief met zo'n kleintje bezig.
 
Ja ik denk dat het om het verwerken van de verschillende indrukken gaat. Mijn zoontje heeft dit ook soms op de dagen dat hij naar het kdv is geweest. Maar dat komt en gaat in vlagen, dus ik denk dat er ook verband is met de ontwikkelingen die ze op dat moment zelf doormaken. Als je net wat nieuwe vaardigheden leert en je doet in verschillende omgevingen verschillende indrukken op kan het zijn dat je kleintje dat allemaal even moet verwerken. Waarschijnlijk wordt dit binnenkort minder. Als het echt niet minder wordt kun je over een tijdje de conclusie trekken dat een oppasdag niets voor haar is. Maar voorlopig die conclusie nog niet trekken hoor, geef haar de tijd om zich aan te passen aan de situatie. Als haar dat lukt komt ze er weer sterker uit en daarom denk ik dat het helemaal niet zo slecht voor haar is wat er nu gebeurd. In tegenstelling tot wat de eerste anoniem suggereert. Een beetje kortzichtige reactie vind ik zelf.
 
Hoi Gwen,
Misschien is het een idee om de opa's en oma's een poosje bij jullie thuis kunnen oppassen. Dan is ze in een eigen omgeving en dan kun je eens kijken hoe ze daar op reageerd. Ik werk zelf ook 2 dagen en dan komt ook de ene dag de ene oma en de andere dag de andere. Bij ons werkt dit heel goed. Want als ik mijn kids wel een keertje breng, dan vallen ze natuurlijk net in de auto in slaap als ik naar huis ga. En dan komen ze sávonds ook veel moeilijker in slaap en ze aijn dan ook heel onrustig. Dus misschien is het een idee.
Groetjes Renate
 
Gwen,

ik wil je alleen maar zeggen dat ik bevoorrecht bent met oppas die ook opa en oma van je kind zijn.

Heb zelf geen familie (woont ver) en geen vrienden, en sta er dus helemaal alleen voor.

Ik zou in jouw situatie nog even afwachten want ik denk dat het een kwestie van gewenning is. Voor een kind is dit een pracht situatie want vijf dagen bij mama en een dagje bij opa en oma en nog een dagje bij de andere opa en oma: ik kan er alleen maar van dromen.

Ik vind het logisch dat je kleine een beetje onrustig is 's avonds, het is ook heel wat voor een kleine. Maar straks zal ze zich verheugen denk ik om bij opa en oma te zijn hoor. dus: ff doorzetten!

Sterkte!
 
Terug
Bovenaan