Proeftijd op het werk

<p>Hi dames,</p><p>Ik ben nu 9 weken zwanger en helaas is mijn contract bij mijn werk niet verlengd aangezien ze teveel personeel hadden en ik als laatste bij ben gekomen.</p><p>Gelukkig heb ik nu al wel gelijk nieuw werk dat 1 september ingaat op contract. Ik start dan weer met een proeftijd van 1 maand. Ik ben dan dus al 12/13 weken als ik begin met werken! Nu zit ik in een dilemma over wanneer ik het moet vertellen dat ik zwanger ben.. De bazin wilde me al gelijk hebben dus in principe ben ik daar ‘gevraagd’ mijn uren, salaris en reiskosten alles is al geregeld alleen de handtekening moet nog gezet worden.. Ik ben nu zo bang voor wat ik moet doen! Dalijk wordt ik in mijn proeftijd ‘ontslagen’ omdat ik zwanger ben en geven ze een andere reden op. Heeft iemand tips of dit ook meegemaakt wat ik nu het beste kan doen?</p><p> </p><p>liefs </p>

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Wat fijn dat je al zo snel werk hebt gevonden. Wat betreft je vraag, ik zal dit niet voor mij kunnen houden en zal open kaart spelen. Je bent het uiteraard niet verplicht maar ik denk dat je nieuwe werkgever het meer waardeert dat je het vooraf zegt dan achteraf. 

Ik heb het zelf meegemaakt en wel verteld. Zonder dat ik het wist, was ik al zwanger bij binnenkomst bij mijn nieuwe werkgever. Deze heeft het onwijs gewaardeerd dat ik het juist vertelde in mn proeftijd. Inmiddels een contract voor onbepaalde tijd daar. 
Ik bracht het als: ik wil graag iets bespreken wat natuurlijk blij nieuws is, maar waarschijnlijk onverwachts voor jullie. Gelukkig reageerden zij met: ja vrouwen worden zwanger en dat is gewoon mooi nieuws!
Hopelijk kan je het geluk van je zwanger zijn vooral laten overheersen. Dus het belangrijkste: gefeliciteerd! 

Dankjewel voor jullie reacties! Ik kan het ook echt niet voor me houden.. ik vind het zo lastig! Mijn nieuwe werkgever is wel super enthousiast over mij en wilt mij heel graag in hun team, dus hopelijk komt het goed!

ik ga het zeggen zoals hierboven. Dankjewel voor de tip! Heel fijn ❤️

Ik heb helaas een andere ervaring... ik heb ook meteen open kaart gespeeld, maar mijn contract werd daardoor niet verlengd. Dat heeft ze ook expliciet benoemd dus nu ga ik met Colle voor de Rechten van de Mens een klachtenprocedure in. 
Mijn leidinggevende was heel tevreden over me en het was een zorginstelling. Daarom dacht ik dat het wel goed zou komen. Mijn vk vertelde me dat in het grootste deel van de gevallen contracten niet worden verlengd, vaak met een smoesje. Het is discriminatie en helemaal illegaal, toch gebeurt het. 
Ik zou je aanraden om het sowieso niet te zeggen voor je proeftijd voorbij is. Eventueel ook daarna, maar snap dat dat super moeilijk en raar is. Officieel hoef je pas 3 weken voor je verlof aan te geven dat je zwanger bent! Ik zou me heel naar hebben gevoeld bij het niet vertellen, maar de rottigheid van de discriminatie, het in de WW zitten en het gat op m'n CV blijken nu nog heel veel naarder.

Ik zou het altijd zeggen. Heel jammer als je daardoor ontslagen wordt maar het is ook niet fijn ergens te werken waar ze uiteindelijk niet blij met je zijn dat je het verzwegen hebt.

Ik zou het ook altijd eerlijk zeggen. En wellicht al eerder, dus voor je eerste dag. En dan inderdaad als " ik wil graag open kaart met jullie spelen omdat ik erg uitkijk naar mijn nieuwe functie" iets in die trant. En erbij vermelden dat het nog een erg prille zwangerschap is en dat je je gewoon goed voelt en er erg uitkijkt naar je nieuwe functie.
Heel veel succes!

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ook ik zou open kaart spelen, grote kans dat ze wel gewoon leuk reageren en ze je inderdaad nog even graag binnen het team willen hebben. Zodra je het vertelt, heb je extra rechten en bescherming m.b.t. tot je zwangerschap op het werk, dat is ook wel fijn natuurlijk als je je bijvoorbeeld niet zo goed voelt. En dan begrijpen ze ook waarom je sommige dagen misschien wat 'aanweziger' en fitter bent dan andere dagen. 
Je kan hier meer lezen over wanneer je het je werkgever het beste kan vertellen: https://mybabywatcher.com/wanneer-vertel-ik-mijn-werkgever-dat-ik-zwanger-ben/

Terug
Bovenaan