Pseudo kroep

Hallo dames,

Vannacht werd mijn dochtertje wakker en toen ik haar op mijn schouder had liggen hoorde ik haar piepen. Ze had het erg benauwd. Toen ik haar vroeg te hoesten kwam er een zeehonden geluid uit. Ik dacht meteen aan pseudo kroep en heb haar met papa de badkamer ingestuurd terwijl ik de huisarts belde. Ik kreeg idd het advies om haar in warme vochtige lucht te brengen en als dat niet hielp moest ik later terug bellen. De stoom gaf wat verlichting maar eenmaal terug in de slaapkamen kwam het in alle hevigheid terug.

Heb toen teruggebeld en de dokter wilde haar even onderzoeken. Wij midden in de nacht de auto in. Diagnose; inderdaad pseudo kroep waar niks aan te doen is. Gaat vanzelf over.

Moet zeggen dat ik zelf verbaasd was dat ik zo rustig bleef. Manlief zag spierwit! Maar natuurlijk was ik zelf ook niet blij met een klein kindje dat moet vechten voor een beetje lucht, snik...

Mijn vraag; wie heeft dit nog meer meegemaakt? Kan ik vanavond weer zo'n aanval verwachten? Ze is niet verkouden, heeft geen koorts, is nu niet meer hees en ik hoor slechts een klein rocheltje.

Hey Janet,

Ik heb het nog nooit meegemaakt met mijn dochtertje, maar het lijkt me erg heftig!

Ik vond het volgende op internet:

Een aanval van pseudokroep gaat vanzelf over. Binnen enkele uren zijn de verschijnselen verdwenen en kan uw kind weer gaan slapen. Een aanval van pseudokroep kan één keer voorkomen, of een aantal avonden achter elkaar. Soms zijn er aanvallen met grotere tussenpozen.

Het zou vanavond dus weer kunnen gebeuren, hier is de link naar de volledige tekst, misschien heb je er wat aan?

http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBA4f.htm

sterkte!

mijn oudste dochter is opgenomen geweest in ziekenhuis voor pseudo-kroep.Ze kreeg toen bij de huisartsenpost eerst ventolin maar dat hielp niet, toen is ze in de ambulance 2x verneveld ook zonder succes en op de eerste hulp kreeg ze iets anders wat de luchtpijp doet slinken was vloeibaar maar weet niet meer precies wat. Ze is toen 3 dagen in ziekenhuis geweest pomdat haar saturatie ook niet op peil bleef...daarna nooit meer last gehad.Bij het ziekenhuis zeiden ze dat je juist de koelte moet op zoeken maar het was buiten 30 graden...
Mijn jongste dochter had van de week precies hetzelfde als wat jij omschrijft toen ze wakker werd 's avonds en ik dacht ook gelijk weer pseudo-kroep hap gebeld mocht komen met haar want ze hoorden haar ook naar adem happen kom ik daar is ze me toch rustig zeg....helemaal niet meer benauwd nou toen voelde ik me wel voor joker zitten hoor...hahahah! Maar goed al moest ik nog 10x rijden had ik het geaan hoor! Je schrikt je een hoedje achteraf!!! Ik hoop voor jou dat het weg blijft. Mijn dochters waren wel verkouden allebei en koorts.

Succes

Dank je wel Evelution! Ik heb zelf ook wat gelezen op het internet maar heel lief dat je gezocht hebt voor me. Het was inderdaad erg heftig en achteraf snap ik eigenlijk niet dat ik niet in paniek was. Normaal schiet ik altijd meteen in de stress maar nu niet; raar is dat. Ik hoop niet dat het vanavond terug komt.

Dootje, dank je wel voor je reaktie. Tjonge, een ziekenhuis opname?? Da's helemaal eng. De dokter sprak vannacht wel over prednison maar vond dat (nog) niet nodig. Interessant dat je iets zegt over de koelte opzoeken want toen we vannacht buiten kwamen haalde ze ineens opgelucht adem!! Eenmaal terug binnen bij de arts begon het weer maar minder heftig. We zijn daarna even met haar rond gaan rijden, raam op een kiertje en het ging toen best goed met haar. Ze zong zelfs mee met de muziek haha. Zit je dan om 2:00 's nachts.

Duimen dat het vannacht niet opnieuw gebeurd!!

Hey Janet,

Ik kwam op mijn eigen speurtocht naar blaasjes, dit ook nog tegen bij kinderziektes:
Pseudokroep
Kinderen tot een jaar of 4 kunnen pseudokroep krijgen: benauwd-zijn tijdens een verkoudheid, met gierende inademing, meestal rond een uur of 11 's avonds. Geen paniek, maar wel de dokter erbij halen.

Pseudokroep is een virale ontsteking van de bovenste luchtwegen in de buurt van de stembanden. Door deze ontsteking zwelt het slijmvlies rondom de stembanden op, met benauwdheid als gevolg. De benauwdheid ontstaat doordat er vanwege de gezwollen bovenste luchtpijp minder lucht ingeademd kan worden. De behandeling is gericht op het doen afnemen van de zwelling, waarna het probleem van de ziekte verholpen is. De infectie zelf gaat altijd binnen een paar dagen over.

Het advies om te stomen bij pseudokroep is verouderd. Tegenwoordig wordt er bij ernstige benauwdheid als gevolg van de pseudokroep vaker met pulmicort gewerkt, omdat dat effectiever is. Pulmicort is een prednison-achtige stof die ervoor zorgt dat de zwelling in de larynx (het deel van de keel dat dicht zit) sterk afneemt.

Stomen met koude (!) vochtige lucht – of wandelen in de vochtige buitenlucht – is niet onzinnig en het helpt wel een beetje, maar het gunstige effect ervan is veel minder dan dat van pulmicort. Het voordeel van stomen of wandelen is echter dat je daarvoor niet naar een dokter hoeft.

Werkt het stomen niet, of is het kind heel erg benauwd, dan kan men alsnog naar een dokter gaan.

Wie weet is het nog wat aanvulling op wat je al gevonden had?

Groetjes en beterschap
Sas

hoi

Wij hebben ook pseuso kroep meegemaakt.
Vorige week nog. Maar dan bij Roderick (15 maanden)
Hij is ook opgenomen in het ziekenhuis,
is verneveld, heeft zuurstof gekregen en dexametason (dat vloeibare medicijn) om de zwelling te doen slinken.
het hielp gelukkig goed en de volgende avond mochten we weer naar huis. Hebben medicijnen meegekregen. heb die de 2 avonden erna echt moeten gebruiken omdat hij het weer zo benauwd had. Heb nu medicijnen op voorraad. Dus als hij het weer zo benauwd heeft kan ik hem iets geven.
Het is echt eng om zoiets mee te maken. Gelukkig raakte ik ook niet in paniek. En in het ziekenhuis liggen is neit leuk. Maar op dat moment vond ik het wel een veilig idee.
Succes ermee.

Groetjes Marianne

ja zo heette dat ja, dexamethason!!
Ik was ook niet echt in paniek toen, pas toen we onderweg waren naar hap. Daarvoor nam ik het maar een beetje (te?) luchtig op...
Ik hoop voor jou dat jullie een rustige nacht hebben. En dat je zo rustig bent is alleen maar goed voor iedreen toch...anders raakt je kind ook in paniek!
Veel sterkte en succes

Hi Dootje,
ik weet wel dat je over dit onderwerp absolúút geen grapjes kan/ mag maken maar ik vind jou woordkeuze in deze context toch wel grappig; "luchtig opnemen"

Sorry moest ik even kwijt, hoop dat ik niemand gekwetst heb, want dat is zéker niet mijn bedoeling!

Groetjes Sas

Terug
Bovenaan