Pufcurcus

<p>Hoi lieve mensen,</p><p>momenteel ben ik 27 weken zwanger en twijfel ik echt enorm of ik moet beginnen aan een pufcurcus. Ik heb veel verhalen gehoord dat het zonde van je geld is en dat wanneer het moment daar is je toch alles vergeten bent.. ik ben best bang voor mijn bevalling en ik ben zwanger van mijn eerste kindje. Iemand die me kan helpen?</p><p>groetjes ☺️</p>

Mij werden t ook geadviseerd(nou ja t werd me bijna aangedrongen) maar ik heb het niet gedaan. Was voor mij ook de eerste en ik was ook aardig gespannen. Op moment zelf dat zo ver is is de verloskundige erbij(of ziekenhuispersoneel als je pijnstilling gebruikt) en die slepen je er ook aardig doorheen en geven wel tips. 

Ik had ook graag nog iets van een cursus gedaan maar was daar overal te laat mee. 
Wilde online op youtube daar nog wat over gaan zoeken. Helemaal niks weten lijkt me ook vervelend. Vooral omdat je een beetje wilt weten wat je te wachten staat. Ben nu 33+2

Ik heb het niet gedaan. Niks sprak mij aan, was daar denk ik wat te nuchter voor. Voor mij was het ook de eerste. Ik keek vooral uit naar de bevalling. Vond de zwangerschap veel zwaarder dan de bevalling zelf. 
Daar komt zo’n oerkracht vrij! Je verloskundige en eventueel artsen zijn er om je goed te helpen.. en wie weet is dat niet eens nodig , doe je het uit jezelf al heel goed 
probeer wat te ontspannen voor je bevalling , het is echt bijzonder om het mee te maken 

Ik heb het niet gedaan en ook totaal niet gemist. Ik vond het wel leuk om filmpjes van bevallingen op YouTube te kijken. Dan heb je toch een beetje een beeld erbij. 

Ik heb geen ‘pufcursus’ gedaan, maar wel een cursus zwangerschap/bevallen. Daarbij werden ademhalingstechnieken besproken, maar ook wat er nou precies gebeurt tijdens de bevalling. Wat ik fijn vond is dat we tijdens de cursus ontspanningsterreinen oefenden en tijdens de partneravond leerden partners massagetechnieken. Ben nog biet bevallen, maar voel me redelijk relaxt over de bevalling, doordat ik min of meer weet wat er kan gebeuren. 

Bij onze eerste zwangerschap heb ik vanaf week 16 zwangerschaps yoga gedaan. Zelf niet het idee gehad dat dit een meer waarde had voor het geboorte proces.
Daarom had ik ook de twijfel om nu bij mijn tweede zwangerschap weer een cursus te doen. Toch voor een korte cursus relaxed bevallen gekozen. 6 bijeenkomsten met partner. Het heeft mij meer inzicht gegeven in het hele Beiroet proces en waar ik zelf bang voor ben tijdens de bevalling. Maar of het echt gaat helpen weet ik helaas nog niet vandaag 40+1
Als je bang bent voor de bevalling zou ik dit sowieso ook bespreken met je verloskundige ook zei kunnen je hierin begeleiden. 

Terug
Bovenaan