Pufcurcus

Ik heb vorige week de eerste les van de zwangers/bevallingscursus gehad. In het begin was ik ook wat sceptisch maar het geeft toch wat handvaten. Heb het vooral ook gedaan om andere zwangere dames te leren kennen. Hopelijk houd ik er nog wat leuke contacten aan over. Komen oorspronkelijk niet uit deze stad/buurt/regio dus vond het wel fijn om wat mensen te leren kennen en dan ook nog in dezelfde fase ?

Hi,
Ik wil je totaal niet ontmoedigen hoor, maar ik doe ook even m'n verhaal ;). Ik was bij de eerste ook bang voor de bevalling. Ging op yoga en kreeg daar ook pufcursus. Op de dag dat mijn weeën begonnen paste ik dat gepuf toe maar werd er werkelijk waar niet goed, duizelig en misselijk van. Verloskundige kwam binnen en zei maar meisje dit doe je helemaal verkeerd. Op haar manier gaan puffen en dat deed wonderen. Dit begon s'ochtends rond 09:00 en ik heb gepuft tot iets over 1 s'nachts toen m'n keizersnede (want dat werd het uiteindelijk) voorbij was ;). Je moet doen waar je je goed bij voelt dat sowieso, maar laat je wel goed informeren. En als ik iets heb geleerd, het gaat echt allemaal niet zoals je het in je hoofd hebt van te voren. Nu zwanger van de tweede en wordt weer een keizersnede dus het puffen is niet meer aan mij besteed als het goed is.. Succes! 

1e zwangerschap niet gedaan en ook totaal niet gemist bij de bevalling. De verloskundige / gynaecoloog helpt jou ook er doorheen. 
Dezd zwangerschap yoga gedaan, maar puur een moment om even met de baby bezig te zijn. Het was niet echt mijn ding.
Beide zwangerschappen heb ik acupunctuur gedaan. Mijn vorige bevalling verliep heel voorspoedig en heb nauwelijks pijn gehad. Hopelijk gaat dat deze keer ook weer op. 
Maar als je bang bent voor de bevalling, dan zou ik als ik jou was wel een cursus doen die bij jou past. 

Niks gedaan, niks gemist. 
Verloskundige leerde me in 10 seconden op het moment supreme hoe ik moest puffen.
Maar het wil niet zeggen dat een ander er niets aan kan hebben, vooral als je je wat onzeket voelt. Dan is wat meer informatie en uitwisseling misschien juist heel fijn vantevoren.
@Sanne1979: was de acupunctuur speciaal gericht ter voorbereiding op de bevalling (om alles goed in balans te krijgen)? Of was het ter behandeling van klachten? Dit is iets dat mij ook wel erg aanspreekt.
Groet, Eefje

Ik heb een zwanger en fit cursus gedaan, en dit is zoveel meer dan alleen pufcursus! Je doet oefeningen om fit te blijven, krijgt een stukje cursus mee over het geboorteproces maar ook tips voor in je zwangerschap en in de kraamweek..
Ik vond het fijn dat ik wist wat ik moest doen en in welke fase van de bevalling je zat. 
Maar bij mij verloskundige kon je ook gewoon naar 1 informatieavond over bevallen ed. Misschien is dat voor jou genoeg.

Ik heb twee keer een zwangersschapscursus gedaan. Zo ga je goed voorbereid de bevalling in en je leert ook dingen die je niet hoort over een bevalling. Daarnaast is het voor je partner ook fijn. Die krijgt meer een idee van wat er bij een bevalling bijkomt kijken en welke rol hij hier in kan spelen. Als je aanvullend verzekerd ben krijg je een deel of soms geheel vergoed.

Ik heb geen pufcursus gedaan, maar ook totaal niet gemist. Het gaat vanzelf, en daarnaast helpt de verloskundige je er ook doorheen met tips! Wel heb ik het boek “Duik in je weeen” van te voren gelezen. Staat ook in beschreven hoe de bevalling verloopt ed. 

Ik heb het wel gedaan. Was ook veel preventief mbt bekkeninstabiliteit. Dus bepaalde houdingen, het sterk houden van je rugspieren, en uiteraard wat ademhaling ed. 
Voor mijn bevalling zelf heb ik er weinig aan gehad want had een keizersnede, maar preventief heel veel, geen last van mijn bekken ed gehad voor mijn bevalling, en ben bijna 42 weken zwanger geweest.

Terug
Bovenaan