pukkeltjes

Hey kan het ook dauwworm zijn? Dat komt vaak voor bij babys. De 5e of 6e ziekte komt vaak op latere leeftijd voor.

volgens de site "huidziekten.nl": Dauwworm is een huidaandoening, die veel last kan veroorzaken, maar die gelukkig meestal goed behandeld kan worden. Deze huidziekte komt voor bij 5% van de zuigelingen en peuters. De ziekte is ook bekend onder de namen atopisch eczeem en constitutioneel eczeem. Dauwworm is een oud-Nederlands woord. "Dauw" geeft aan dat de huiduitslag vochtig is; "worm" betekent dat de uitslag vaak ringvormig is.

Bij Iris is de uitslag niet vochtig, en ook niet ringvormig. Het ziet er gewoon uit als kleine puistjes, op haar hele gezicht behalve bij de mond en kaak, tot in haar haartjes rond het voorhoofd...
Ik denk dat ze misschien toch eczeem heeft ofzo, of allergisch is, omdat Daniël ook eczeem krijgt met stresssituaties en ikzelf lichte vorm van  hooikoorts heb heeft ze wel een hogere kans dat ze ergens op reageert. Morgen dus toch maar de HA bellen voor een afspraak...
Toch bedankt voor het meedenken!

Esther

Hee Essie

Het klinkt nog steeds het zelfde als wat Dewi heeft!!
Bij haar begon het met een klein plekje met wat (rode)pukeltjes en een beetje schraal op haar voorhoofd. Het breidde zich alleen steeds uit en zit nu ook bijna overal en voelt erg ruw aan...

Ik had hierboven aan het begin ook al gereageerd. Ik heb het aan mijn huisarts laten zien omdat ik zelf ook snel uitslag krijg. Hij zei dat het vaak voorkomt bij baby's vooral in de winter. Het gaat vanzelf ook weer weg. Ze doen er alleen echt iets aan als de baby hevige jeuk heeft. Hiervoor kunnen ze dan een cortisonen creme geven, maar dat is slecht voor je huid. Vette neutrale creme kun je er wel opsmeren. Ik doe er bepanthene op (dat had ik nog over). Verder mag ze nu niet vaak meer in bad (2x per week) en niet (te vaak) geparfumeerd spul gebruiken (zoals zwitsal...)

PS ze heeft jeuk als ze heel erg met haar handen aan haar hoofd zit en de hele tijd haar hoofd ergens langs schuurd

groetjes Cathelijne

Hee Cathelijne,

bedankt voor de tips, ik ga vanavond gelijk proberen of de Bepanthen werkt... :eek:)

Iris gaat maar 2-3 keer per week in bad, met balneum extra vettende olie, vanwege haar drogere huidje. De rest van de dagen is het alleen "kop-en-kont"-wassinkje met wat warm water.

Ik laat weten wat de uitslag bij de huisarts morgen is  (haha-woordgrapje).

Esther

hoi hoi,

Ik was even  bang dat Iris ergens allergisch voor was ofzo, maar ik maakte me dus zorgen om niks. Het is idd hetzelfde als Dewi heeft... erg gevoelige droge huid.

De huisarts zei dat ze wat overgevoelig kan reageren omdat ze overal nog aan moeten wennen qua stoffen die in en om het huis rondwaren waar ons afweermechanisme allang aan gewend is. Dus dat ze wat kan reageren dingen zoals bijvoorbeeld op het overstappen van BV naar flesvoeding (ook al is dat al 3 weken geleden). Ik moet haar gewoon lekker insmeren met creme of baby-bodylotion, lekker vettig houden dus. Pas als het ruw wordt met schilfertjes of als Iris er echt hele erge jeuk van heeft dan moet ik terugkomen. Maar dan krijgt ze idd een cortisonenzalfje tegen de jeuk en voor de schilfertjes en verder niks. Ik heb een hekel aan die zalf, je huid wordt er zo dun van.. Daniël heeft m ook wel vaker gehad omdat  hij ook snel eczeem krijgt en uitslag.

Maarja, dus lekker blijven smeren... Vind Iris ook lekker, dat gepulk en getuttel aan haar lijf... En de PND-Mama bouwt zo een steeds betere band op met ukkie :eek:)

Esther

Wel fijn dat het verder ook niets is om je zorgen over te maken! Gelukkig vind ze insmeren ook leuk :)
Dewi vind het ook lekker als ik haar insmeer dus smeer ik haar ook regelmatig in. Ze heeft nu al een week of 3 a 4 last van haar huid en het wordt hier nog niet echt minder... maarja het zal ook gewoon wel tijd nodig hebben. Ze hebben tenslotte 9 maanden heerlijk in een vertrouwde gecontroleerde omgeving gezeten!

Veel plezier met smeren!!

Terug
Bovenaan