Punctie...!!!

A

Anoniem

Guest
Heb gister een intake bij de VU gehad en een afspraak mee gekregen voor 5 maart voor een vruchtwaterpunctie. BEN ZO BANG!!!! Wie o wie herkent dit en hoe hebben jullie hier doorheen weten te slepen?

Groetjes
Patty

Hoi Patty,

Ik kan me je angst heel goed voorstellen. Wij hebben in september 2007 ook een vruchtwaterpunctie moeten laten doen. Dit omdat op de 20-weken echo 2 zogenaamde softmarkers gevonden waren en deze zouden kunnen duiden op een chromosomenafwijking. Omdat wij hier perse zekerheid over wilden hebben, hebben wij met 21 weken een punctie laten doen. De punctie op zich viel mee. Er wordt een naald via je buikwand in je baarmoeder geprikt en daarmee wordt vruchtwater opgezogen. Van de ingreep zelf voel je niet veel. Na de ingreep heb ik 2 dagen plat op de bank gelegen en daarna ben ik weer rustig aan het werk gegaan. Het wachten op de uitslag vond ik zenuwslopend. Omdat mijn zwangerschap al verder gevorderd was, kregen wij na 1 week al de eerste uitslagen. Hiervoor moesten wij zelf contact opnemen met het Diagnostisch Centrum. Na 3 weken was de totale uitslag bekend. Als alles goed was, zou er een brief komen, anders zouden we gebeld worden. Gelukkig was alles goed en inmiddels is ons zoontje in januari alweer 2 geworden. Zoals ik al eerder zei, kan ik me je angst goed voorstellen. Het enige wat je kunt doen is afwachten en hoe moeilijk het ook is, proberen rustig te blijven. Toen wij met 24 weken te horen kregen dat alles goed was, kon ik pas weer rustig op mijn ei kruipen en verder gaan met genieten.
Inmiddels ben ik alweer bijna 39 weken zwanger van nr. 2 en nu is alles goed gegaan. Wel vond ik de 20-weken echo ontzettend spannend!
Heel veel sterkte de komende weken!

gr. Hanneke

Hoi Patty,

ik heb vorige week donderdag een vruchtwaterpunctie gehad, ook in de VU.
Dit was nav de combinatietest, de uitslag daarvan was 1:120.
De punctie is mij erg mee gevallen, het is echt zo achter de rug. Ik zat er ook erg tegen aan te hikken, maar probeerde het een beetje los te laten door aan leuke dingen te gaan denken(ook al lukte dat niet altijd)
Na de punctie heb ik ook 2 dagen rustig aan gedaan, lekker op de bank met een boekje en wat slapen!  
Nu is het echt afwachten, heb stiekem de hoop om eind volgende week (dus na 2 weken en 1 dag) de uitslag te krijgen. Zag erg op tegen het wachten, maar sla me er redelijk doorheen al zeg ik het zelf.
En als de uitslag goed is ga ik helemaal los in de babywinkels, want dan horen we ook meteen wat het is (positief als ik ben zie ik dit als een groot voordeel, hihi!)

Als ik vragen mag, wat is de reden dat je een punctie krijgt? Leeftijd, medisch of ook nav combinatietest?
Als je vragen hebt of gewoon even je verhaal kwijt moet, gewoon doen!!!

Heel veel sterkte de komende tijd, zal aan je denken en voor je duimen!

groetjes Inge

Hoi Patty,

zie nu pas  dat wij van de week ook al op het forum contact hebben gehad...

Begrijp dus dat je toch "te laat" voor een vlokkentest was?

Ik vond de gyn in de VU wel erg lief en professioneel!
Zal heel hard voor je duimen!

groetjes Inge

Hoi Inge, de rede dat ik een vruchtwaterpunctie laat doen is sowieso de uitslag van de combinatietest 1:190. Ben 37 jaar en mijn man heeft zware medicijnen voor zijn ziekte. Het intakegesprek met de assistent arts was heel erg prettig. Zij vertelde me dat de nekplooi op zich er eigenlijk wel goed uitzag. Dus het zou alleen aan mijn bloed en leeftijd liggen. Vind dit echt zo'n raar verhaal!!!!!!!! Maar ja afwachten maar en zal zeker de komende week heel erg voor je duimen.

Groetjes en sterkte
Patty

Hey Patty,

tijdens mijn eerste gesprek in de VU met een verloskundige waren de uitslagen van de combinatietest niet binnen. Dus vroeg ze aan mij wat de nekplooi was, 2.4 mm
toen zij ze dat dit ook niet erg verdikt was, dus het aan mijn bloed zou liggen.
Toen in kwam voor de punctie en de gyn de uitslagen ging bespreken werd er echter wat anders gezegd. Dat het dus niet alleen het bloed was maar de combinatie met de nekplooi samen de uitslag van 1:120 gaf.

Wat was de dikte van de nekplooi bij jou (bedoel natuurlijk bij uk!)???
Ik hou maar steeds in gedachte dat er ook hele gezonde kindertjes worden geboren met een verdikte nekplooi!

Heb wel het idee dat ik sinds vrijdag de kleine in mijn buik voel, alsof er een veertje in de buik aan het kriebelen is. Opzich ben ik daar heel blij mee, maar aan de andere kant kan ik er nog niet helemaal van genieten totdat ik de uitslag heb.....

Jij ook sterkte met het wachten tot de punctie, laat je niet gek maken, probeer het op je af te laten komen, meer kan je toch niet doen!

groetjes Inge

hoi patty, kan me voorstellen dat je bang bent, was ik ook inmiddels 5 jaar geleden. ik heb toen een punctie aangevraagd vanwege mijn leeftijd toen (38) en ik geen kindje wilde met ernstige afwijkingen.

ik ben hiervoor naar nijmegen geweest en de punctie zelf doet geen pijn. de angst die ik wel had was voor een miskraam van een misschien gezond kind.

na de punctie heb ik die dag op bed gelegen en niets gedaan. ook de dag erop heb ik heel rustig aan gedaan en ben niet gaan werken. in week 20 kreeg ik een positieve uitslag en heb een gezonde knul gekregen.

sterkte!

Hoi Patty,
Ik kan me je angst heel goed voorstellen! Begin januari heb ik zelf een vruchtwaterpunctie laten doen en mij is het echt 300% meegevallen. De gyn had van te voren gezegd dat het voelt alsof je een prikje krijgt als je bloed laat prikken en zo was het ook. Wij hebben geen uitgebreid onderzoek laten doen dus kon ik na 3 dagen al bellen voor de uitslag! Gelukkig was alles goed en kon ik daarna eindelijk nog meer genieten van de zwangerschap van onze derde. Veel succes met de vruchtwaterpunctie en ik hoop dat voor jou de uitslag net zo positief is als de onze!
groetjes Annette

Terug
Bovenaan