Hoi, inderdaad niet gezien!!! Ja, ik vlieg natuurlijk al 10 jaar (waarvan 9 jaar fulltime) en mag dus spreken van een behoorlijke bult ervaring. Ik zal echt niet beweren dat vliegen héél slecht is voor jonge kinderen, zeker niet als je binnen europa blijft en het maar een paar keer per jaar gebeurd zeg maar. Mijn bezwaren zitten hem meer in de lange afstandsvluchten met kinderen jonger dan 1,5 a 2 jaar. Ook nog niet eens problematisch, maar, hoe zal ik het het beste uitleggen;..... vliegen is voor niemand gezond. Denk aan de luchtdruk, de luchtkwaliteit (te weinig zuurstof, extreem droge lucht, ziekte kiemen, bacterieën) en straling(!!!). Op langere vluchten wordt je (logisch) langer bloodgesteld aan dit alles.
Ik ben van mening dat luchtdrukverschillen die men aan boord meemaakt niet gezond zijn voor kinderen die nog een fontanelltje hebben. (voorbeeld: neem maar eens een zakje chips mee tijdens de vlucht, 9 van de 10 keer zal het zakje openbarsten vanwege de druk. Diezelfde spanning bouwt zich ook op in een mensenlichaam en dus ook in het hoofdje van je kindje. Het zal echt zeker weten niet openbarsten hoor, echt niet, maaar die druk staat er dus wel op en dat lijkt mij A: niet prettig voor je kindje en B: niet gezond. Daarnaast het bekende van de pijnlijke oortjes, met landingen voornamelijk.
De luchtkwaliteit: Het zuurstofgehalte aan boord van een vliegtuig wordt op hetzelfde niveau gebracht als "de leefbare hoogte op een bergtop" Dus tot de hoogte dat je nog net geen zuurstof nodig hebt om te functioneren. En omdat iedereen tijdens de vlucht voornamelijk rust/zit, zal bijna niemand hier last van ondervinden. (wij als stewardessen wennen in de loop van je carierre aan) De lucht/zuurstof wordt via de motoren de cabine ingebracht, en via filters een aantal keer gerecyceld totdat er geen zuurstof meer inzit/teveel koolmonixide en dan wordt er weer verse lucht van buiten gehaald. Je begrijpt dat deze filters niet elke vlucht verschoont worden (ze blijven zitten tot de wettelijke norm dat ze vervangen moeten worden en dat is errrrg lang) Dus alle bactereiën/virussen/schimmels enz gaan lekker broeden en worden dus steeds opnieuw het vliegtuig ingeblazen (jammie!) Omdat er alle soorten/maten/nationaliteiten in zo'n vliegtuig zitten, komt elke passagier dus ook in aanraking met ziektenkiemen/bacterieën die men niet kent. Een gewzonde volwassene zal zich hier tegen kunnnen wapenen, maar een jong kindje uiteraard niet. Daarnaast is de lucht extreem droog (de lucht die van buiten wordt aangezogen is van 10 kilometer hoog en is extreem droog) Het gevaar bestaat dan ook dat op langere vluchten een kindje uit kan drogen, in ieder geval dusdanig dat het kindje zich oncomfortabel gaat voelen en ook vatbaarder gaat worden voor ziektekiemen. Wij als volwassene kunnen meer gaan drinken omdat we weten dat dat dan moet, maar zo'n kleintje wil dat vaak niet om 2x zoveel te gaan drinken.
Om nog even bij bacterieën te blijven; een vliegtuig blijft nadat het geland is gemiddeld 1,5 uur aan de grond tot de volgende vlucht. In die tijd wordt het volgetankt, beladen en schoongemaakt.....hoe grondig schoon denk je dat de toiletten en andere ruimten zullen zijn waneer er een paar honderd mensen ingezeten hebben en niet iedereeen de handen wast en vervolgens overal aan zit en er in 45 minuten een aantal schoonmakers doorheen (hele vliegtuig)worstelen met een doekje?
Dan straling; een vlucht langer dan 6 uur staat gelijk aan 1 rontgenfoto, vlieg je dan ook nog over/dichbij de noordpool, dan zijn dat 2 foto's. Niet echt gezond voor ons stewardessen!
Dan nog een hele ongrijpbare: ongevallen. Vooral met turbelentie gebeuren er veel ongelukjes. hoe fijn het ook is dat je kindje eindelijk slaapt...bij turbelentie, of dreiging van turbelentie(dit wordt kenbaar gemaakt doordat het bordje riemen vast wordt aangedaan) DOE JE KINDJE VAST!!!!! in 2001 heb ik voor mijn ogen een kindje zien overlijden omdat het niet vast was gemaakt tijdens turbelentie. We hadden de ouders al een aantal keer geaarschuwd, maar ze wilden hun zoontje van 11 maanden niet wakker maken. We kwamen opeens in veel heftigere turbelentie terecht en het kindje vloog uit de armen vande vader tegen de bagagebakken. Het kindje had een schedelbasisfractuur en was een paar minuten later overleden. Ik hoor nog de klap en toen ik me over het mannetje boog werd zijn hoofd 2 keer zo groot, ik vind het nog steeds heel moeilijk om erover te praten. Ik zeg nu ook steeds tegen papas en mamas dat ik liever een huilend kindje zie dan een ernstig gewond kindje! Dit is dan wel een extreem voorbeeld, maar ik heb ook al genoeg gebroken vingers/armen en hersenschuddingen van kinderen en volwassenen moeten behandelen omdat men het riemen-vast bordje negeren. Ja, soms wordt het aangezet en voel je helemaal geen turbelentyie, maar vertrouw mij maar als ik zeg dat het echt niet aangedaan wordt om de passagiers te plagen!! Op de radars zien de piloten wel dat er turbelentie zit, maar niet hoe erg!!
en zo is er nog wel meer om op te noemen, maar dit is voor mij even genoeg!
De Tips om te vliegen met kinderen:
Vliegen tot 2 jaar is gratis, ze mogen dan op je schoot mee. Heel fijn voor korte vluchtjes, maar zeker niet voor langere vluchten omdat je niet altijd de garantie hebt op een plaats speciaal voor kinderen of een extra stoel. Daarnaast is de meest veilige manier om te vliegen met kinderen nog altijd in hun autostoeltje op een eigen stoel!!! Wel duurder, maar veiligheid kent geen prijs. Daarnaast is het voor jezelf en je kindje een stuk comfortabeler. Geloof de reisbureaus aub niet waneer ze je een gezinsplek garanderen, die garantie is er absoluut niet, wie het eerst komt....
Geef je kindje zoveel mogelijk drinken!
Smeer je kindje voor de vlucht helemaal in met een lekkere (vochtregulerende)bodylotion. Gebruik een uurtje voor de landing otrivin baby, zo hebben ze veel minder last van de oortjes! (geldt ook voor volwassenen)
ONTSPAN!!!!! Als je kleine huilt.....jammer dan! Als iemand zich er aan irriteert..........Jammer dan (had ie maar een privejet moeten huren) geef je over aan de situatie en ontspan!
PPfffffff, genoeg denk ik zo.
Mocht je nog vragen hebben.......ik beantwoordt ze graag
groetjes Monique