quote: iljaNY reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('11-07-2007 15:19:23&apos

);
Hiya Momma's,
Ik ga binnenkort met mijn zoon voor het eerst naar Nederland (vanuit New York) zodat hij eindelijk zijn ooms en tantes en opa en oma kan ontmoeten, dus misschien verklaart dat aan jacqueline waarom mensen ervoor keizen die lange vluchten te maken. Heb er trouwens erg veel vragen over gesteld aan mijn kinderarts, want uiteraard maak ik niet zomaar een keus die mijn zoon bloot zou stellen aan allerlei gezondheidsgevaren. En zoals Monique al vertelde in dat vreselijk tragische verhaal, er zijn ongeluken die voorkomen kunnen worden, en ik denk dat die arme arme ouders van dat jongetje daar iedere dag aan denken.
En hoewel ik absoluut denk dat Monique heel veel ervaring heeft waar we allemaal wat aan kunnen hebben (als je gaat vliegen) mijn medische vragen stel ik liever aan mijn arts, en het verhaal over de druk op het fontanelletje maakte mijn arts erg aan het lachen.......hoewel ze het voorbeeld van het zakje chips erg slim gevonden vondt. Maar de vergelijking gaat niet op. De luchtkwaliteit is inderdaad niet zo geweldig in vliegtuigen maar een gezonde baby zou geen blijvende last moeten ondervinden (althans, een verkoudheid kan natuurlijk behoorlijk lastig zijn, en is zo opgelopen in een vliegtuig....maar ook in het zwembad, een tochtige auto, voorop de fiets etc. je kan niet altijd voorkomen.)
Qua bacterien...ugh daar wil ik niet eens aan denken, maar goed, daar wil ik ook niet aan denken als we de trein nemen, of naar een openbaar toilet moeten. Of zelf in het kinderzitje van een winkelwagentje..hoe vaak denk je dat die schoongemaakt worden?! Wat ik bedoel is dat er altijd wel ergens een "gevaar" schuilt, maar dat ik denk dat je je daar niet door kunt laten dicteren in je dagelijks leven. En wat ik stiekem ook een beetje bedoel, Jacqueline, is dat je geen betere of slechtere keus maakt omdat je vlucht korter is. En dat mensen misschien wel een goede rede hebben om langer te moeten vliegen. Maar goed, thats just my opinion
Ajuus, ilja mv Maximus 30-08-2006
Hoi Ilja,
Het vergelijk van een kinderlichaam met een zakje chips is misschien visueel niet het allerbeste en daarom misschien lachwekkend voor jouw kinderarts, maar het is wel een duidelijk voorbeeld wat luchtdruk doet (een mens heeft ook holle ruimten in het lichaam gevuld met lucht en/of vloeistoffen). Nee, ik ben niet medisch onderlegd, maar heb wel voorlichtingen gehad van de KLM-arts over wat er precies gebeurd met een mensenlichaam tijdens een vlucht. En daarnaast ondervind ik iedere vlucht wat er met mijn eigen lijf gebeurd en met alle andere voorwerpen in een vliegtuig. (bijvoorbeeld een plastic fles zal tijdens de daling helemaal vacuum trekken en het zakje chips blaast op, dat zelfde proces gebeurd precies zo ook in je lichaam) Tijdens het opstijgen en landen zal het drukverschil weer geneutralisseerd moeten worden, zoals ik al zei is het klimaat hetzelfde als op een hoge berg waar je net genoeg zuurstof en luchtdichtheid hebt. Als je nadenkt over hoelang bergbeklimmers moeten acclematiseren aan de hoogte (die doen er dagen over) en met een vliegtuig gebeurd het binnen 20 a 30 minuten! Om die snelle drukwisseling te kunnen verwerken zal je dus ontluchten via alle beschikbare gaatjes in je lijf (ja, ook de minder frisse) Dat proces is voor volwassenen meestal goed te behappen, maar ik vind het niet prettig voor een klein (kwetsbaarder) kinderlijfje. Ik zal echt nooit beweren dat een baby/kindje blijvende schade van een vlucht zou kunnen overhouden, ik ben alleen van mening dat het niet echt gezond is. En dat basseer ik op eigen ervaring en voorlichting van de KLM zelf. Ik zal ook de laatste zijn om iemand af te raden om een lange vlucht te maken met een kleintje, ik doe het zelf alleen niet.
Als ik verkouden ben MAG ik niet eens komen vliegen, vanwege het gevaar dat de luchtdruk niet snel genoeg geneutralisseerd kan worden (door neusvertopping is ook je buis van eustaachius verstopt en die is belangrijk voor het(ont)luchten) en ik dus een scheur in mijn trommelvliezen oploop. (het trommelvlies scheurt zodat de luchtdruk sneller uit of in je holle ruimten in je hoofd kan.) En trust me, dat is geen pretje! (spreek wederom uit ervaring) kindjes van jonger dan 6 maanden hebben sneller last hiervan, dus tel uit je winst. Dat jouw kinderarts er wat lachering over doet....ik begrijp hem/haar wel hoor, vliegen is echt geen dreigend gevaar voor een kind. Ik weeg alleen mijn eigen ervaringen, mijn vakkennis en KLMonderzoeken af en dan is mijn mening gevormd. Ik vlieg niet met Marit!
P.S. Om aan te geven hoe ranzig een vliegtuig is; er bestaat geen norm of keuringsdienst die controlleert of er hygienisch schoongemaakt wordt. 4 jaar geleden heeft mijn vader een onderzoek gedaan hierna en monsters afgenomen van verschillende oppervlakten van een reeds schoongemaakt vliegtuig....op het keukenblad werden sporen van urine aangetroffen........sinds ik dat weet gooi ik,zodra ik aan boord kom eerst een beker jenever (alcohol ontsmet) over het aanrecht en maak ik de handvaten schoon!