"slaan"

A

Anoniem

Guest
Hoe   willen jullie je kind(eren) opvoeden?
Als ze iets doen wat niet mag, vinden jullie dat er dan een tik gegeven mag worden?
Dan bedoel ik dus bijvoorbeeld op de billen of de vingers?
Of zijn er ook ouders die verder gaan?
Ik ben persoonlijk (mijn vriend gelukkig ook) helemaal tegn "slaan"! Zowiezo is er natuurlijk een verschil tussen echt slaan en een kleine tik geven maar ik wil het zelf absoluut niet! Dus ook geen klap op de billen of tik op de vingers!
Maar goed, zeg nooit nooit natuurlijk, want ik weet ook dat ze het bloed onder je nagels uit kunnen halen hoor! Maar ik ben dus meer van het praten, uitleggen waarom, en even apart laten zitten/op de trap laten zitten of als ze ouder zijn niet buiten spelen of niet afspreken die dag...
Ik las hier toevallig een stukje over in een boek en was benieuwd hoe jullie  hierover denken?

Hoi,
Wij willen ook opvoeden zonder "slaan". Wanneer ik vroeger iets verkeerd had gedaan, telde mijn moeder tot drie; bij drie moest ik dan boven op mijn kamer zijn. Ik mocht pas weer naar beneden wanneer mijn moeder of vader dat zei. Dit heeft altijd goed gewerkt.

Petra, mama van Tessa (03.10.2006)

Ik ben hier heeeel strikt in, mijn kind wordt niet geslagen, geen corrigerende tik, niets. Persoonlijk vind ik het vrij bizar dat je als volwassene bij een kind je gelijk moet halen dmv fysiek geweld. Ik denk ook niet dat er  een opvoed-technische waarde zit aan een corrigerende tik,  de ouder doet het volgens mij alleen uit pure frustratie omdat al het andere niet werkt.  

En daarnaast,  leg dan nog maar eens uit dat slaan niet mag.

Groetjes, KT

ps, wel een leuk onderwerp om over te praten!

Hoi,

Hier ook een "anti-slaag beleid"
Ik ben ook van mening dat slaan niet werkt, vanuit mijn ouderlijk huis heb ik wel een aantal tikken gekregen op mijn vingers (niet dramatisch) maar ik (denk) dat ik dat niet gaat doen.
Het praten met kinderen gaat alleen maar tot een bepaalde hoogte, zowiezo met die hele kleintjes gaat het niet.
En het klinkt mss ouderwets, maar met sommige dingen hebben ze maar gewoon te luisteren... klaar. (hihi... ik lijk me moeder wel!  )

En naar de kamer sturen, leg er maar net aan wat voor een kind je hebt, bij mij werkte dat dus niet (ik wilde op zo een moment maar als te graag "naar boven")
Dus lieten mijn ouders me expres beneden in de huiskamer zijn.. dat was voor mij al een straf. Dan kon ik niet "ontvluchten" zeg maar.

Groetjes Debby mv B'Elanna

Ja precies! ook hierin is elk kind weer anders, en niet ieder kind vind het inderdaad erg om naar zijn/haar kamer te moeten. Dus je zult tegen die tijd moeten kijken wat je kind leuk vind, en hem/haar dat op zo'n moment ontnemen denk ik..ik denk dat dat het beste werkt!
Maar slaan vind ik gewoon echt niet kunnen, slaan doe je uit onmacht! Heeft Inderdaad niets met opvoeden te maken!
Mijn ouders hebben ons nooit geslagen, ook nooit een tik gegeven en zo wil ik het ook!
Mijn vriend heeft genoeg tikken (echt slaan!) gekregen en wil dus dus ook ECHT niet bij zijn eigen kind!
In het begin van onze relatie vond hij het raar dat mijn ouders zoveel praten met ons (vooal mijn broertje, die is een aantal jaren jonger dan ik)  als er iets was, dat was hij niet gewend. Hij kreeg in zijn jeugd gewoon een klap, moest om 18.00 uur zonder eten naar boven   en dat was het!
Brrrrr daar krijg ik het koud van, vind ik echt mishandeling!
Als ik merk dat ook maar iemand mijn kind slaat.....pfffff

hahaha... zal ik je eens wat vertellen;

Op mijn 10e ofzo had ik wat geflikt... en mijn moeder ging met mij daarover praten...
en uiteindelijk ging ik dus huilen... dus ik zeg: MA!!! Kan je AJB een paar tikken geven??want dan ben ik er vanaf!! Stop met praten!! hahaha, dat vond ik pas een straf... mijn moeder die met me ging praten (uuuuuuuuuuuuren) hahaha

Groetjes Debby mv B'Elanna

slaan zou ik nooit doen ook niet de zogenaamde corrigerende tik
er zijn genoeg andere mogelijkheden om kleintjes duidelijk te maken dat iets niet mag

Ik ben vroeger als kind heel veel geslagen en dat vind ik dus echt NIET  goed. Was inderdaad uit onmacht en het kind de eigen wil/mening afpakken. Ik ben er dus heel fel op tegen dat kinderen geslagen worden.
Ik ben meer van het belonen als iets goed gaat, dus als het kind luistert of bv de tafel dekt als je dat gevraagd hebt, dat hij/zij dan een complimentje krijgt. Ik hou niet zo van dreigen met straffen, maar als het niet anders kan dan afkoelen in de gang. Ikzelf ga ook wel eens afkoelen in de slaapkamer als het lastig wordt. Helpt voor mij ook.

Terug
Bovenaan