"slaan"

Is wel grappig om te lezen hoe iedereen als kersverse moeder het van plan is te gaan doen.
Ik hoef hier niet over na te denken, ik ga het hetzelfde doen als bij de oudste.
Sil

Oei, nu ga ik me wat op de hals halen. Ik vrees dat ik niet zo heel veel moeite heb met een corrigerende tik. Ik heb zelf vroeger best wel eens een ''pak slaag'' gehad en ik heb daar geen trauma's aan overgehouden. Natuurlijk heb ik het niet over echt geweld.
Soms heeft praten gewoon echt geen zin en moet je doordringen tot een kind. het verdient geen schoonheidsprijs natuurlijk dat begrijp ik ook wel.
ik denk ook dat er een risico in schuilt. Als je al gewend bent om te slaan ga je misschien sneller een keer te ver,
Maar een tijdje geleden hoorde ik op tv dat ze de corrigerende tik strafbaar willen maken, dat vind ik dus echt te ver gaan!
groeten Elke

Nou Elke,

Ik ben het helemaal met je eens.
Ik heb ook best wel eens tikken gehad en ik heb er niks aan overghouden.

ik weet het nog niet. Ben ook niet zo voor de "corrigerende tik", maar ik geloof ook echt wel dat kinderen het bloed onder de nagels vandaan kunnen halen, was daar zelf het levende voorbeeld van ..... Ik probeer het zonder, maar kan me best voorstellen dat als die kleine niet achter het behang past, er een klein tikje op de billen wordt gegeven!!

groetjes
Mie

Hier nog eentje die wel eens een tik (of de mattenklopper) heeft gevoeld! En ik ben er ook niet slechter van geworden. Ik vind een corigerende tik als het niet anders kan wel gaan maar echt een pak slaag zou ik niet doen.
Wel  zou ik het eerst anders proberen op te lossen.

Groetjes Mikkie

Elke, je schrijft: "soms heeft praten echt geen zin en moet je doordringen tot een kind"
Maar moet dat dan door een tik te geven??? Vind ik dus niet! Er zijn genoeg andere manieren om een kind te "straffen", net zoals ik al eerder aangaf door bijvoorbeeld even "in de hoek" te staan of die dag niet naar buiten ofzo.
Ik vind een tik, een klap op de billen of wat doen ook echt pure onmacht! je weet op dat moment niet wat je moet doen dus geef je maar een klap...
Ik ben het helemaal met jullie eens dat een kind echt heel ver kan gaan, en ik kan natuurlijk ook niet met 100% zekerheid zeggen dat ze nooit een klap op haar billen gaat krijgen, maar ik ben er echt tegen!
Mijn ouders hebben ons nooit een tik gegeven en wij (vooral mijn broertje) kon (en kan nog steeds!!!) ECHT heeeeeeel ver gaan hoor! En toch word het altijd goed opgelost...zonder tik dus!

Enne, sil, jij schrijft dat je zo doorgaat zoals je het bij de eerste doet. Maar hoe pak jij het aan dan als ik vragen mag?? (dat had je er nl niet bijgezet hahaha)

Een corrigerende tik op de vingers vind ik ook geen onmacht/mishandeling.
Soms is het ook van schrik als een ouder ziet dat hun kind iets doet wat ook gevaarlijk is voor hun.
En dan neem ik mezelf even als voorbeeld; als kind zijnde stond er in de huiskamer de moederhaard, waarschuwen heeft op zo een moment echt geen zin, dan is het namelijk al te laat... en je kind verbrand zich dan echt lelijk!
Dus... die tikken had ik echt hangen! En terecht is ook mijn mening.

Ook ik heb menig keer in mijn pubertijd 'dingen' uitgehaald die echt het bloed onder mijn ouders hun nagels  vandaan haalde... soms vraag ik me nog af; hoe hebben ze het in godsnaam met mij uitgehouden?? ik was echt een terroristje...

Groetjes Debby mv B'Elanna

Ik ben ook tegen slaan, want ook naar mijn mening is dit alleen een uiting van pure onmacht.( Afgezien van het voorbeeld van Debby dan, want dat is een automatische handeling uit schrik.)
Maar ook hier zijn momenten geweest dat ze me radeloos maakte en ik haar een tik op de billen heb gegeven. Waar ik later dan weer enorm spijt van had, uiteraard.
Maar ook voordat het zover was heb ik nooit beweerd dat ik nóóit zou slaan, omdat je niet weet hoe ver ze je kunnen brengen.
Daarom vond ik het grappig om de uitspraken van jullie te lezen, maar dacht ik stiekem;
"Ik wil jullie over een jaar of 4 nog wel eens daarover spreken."
Alleen wilde ik dit niet zeggen, omdat het voor jullie misschien nog heel moeilijk voor te stellen is.
Zolang je het maar niet normaal gaat vinden een corrigerende tik, dan is het goed, denk ik. Als je dan slaat, dan is het echt nog uit onmacht en niet omdat het normaal is om een tik te geven.  
Daarnaast vind ik het ook nog een verschil of je nou een tik op de billen geeft of  een klap in het gezicht, dát vind ik echt respectloos!
 Ik probeer het ook altijd op te lossen met bijv. in de hoek. Op dit moment werk ik weer met een sticker-systeem voor de oudste; luistert ze goed, mag ze een sticker plakken. Luistert ze niet, gaat er een sticker van af en bij 10 stickers mag ze een kadootje uitzoeken.
Toen ze jonger was, had ik een heel schilderij gemaakt met een helicopter met klitteband; bij goed luisteren mocht ze omhoog vliegen en bij slecht luisteren, vloog de helicopter weer een stukje naar beneden. En wederom; als de helicopter boven was, dan had ze een kadootje verdiend.
Werkt erg goed en is een stuk leuker dan slaan..
Sil

Terug
Bovenaan