"Tienermoeders"

hoi kim

van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!
zelf ben ik ook 21 en ben nu 19 weken en 5 dagen zwanger van mijn eerste kindje.
ook ik heb me erg afgevraagd wat mensen er van vonden, maar ik had al wel gauw zoiets van het is mijn keus en niet die van iemand anders.
mijn moeder is 47 en vond het ook helemaal te gek dat ze oma werd, heb haar nog nooit zo enthousiast gezien.
ook de rest reageerde erg leuk en er viel toen echt een pak van mijn hart!
wat me wel een beetje irriteert zijn de opmerkingen van je hebt een stabiel leven blabla bla.
want is dat nodig om een goede moeder te zijn?
sorry maar zal even uitleggen wat ik bedoel.
we hebben vandaag ( mijn vriend en ik dus) te horen gekregen dat het huis wat we gekocht hadden niet doorgaat!
ik ben ook al mijn werk kwijt en zit dus in een ongelofelijke nare situatue die ik niemand toewens!
dus omdat mijn leven op dit moment niet stabiel verloopt, ben ik geen goede moeder?
zoals ik zelf zeg, ik mag dan niks hebben,toch heb ik alles!
ik kan mijn kindje natuurlijk wel heel veel liefde en aandacht geven!
dit is geen verwijt naar jou toe, maar naar bepaalde opmerkingen.
want er zullen meer moeders in spe van mijn leeftijd zijn die misschien hier mee te maken hebben!

ik bedoel dit echt niet slecht, ik heb een rotdag vandaag en soms zou ik willen dat ik bij de pakken neer kon gaan zitten.
maar dat heeft geen zin en ik ben sterk genoeg om hier uit te komen.
sorry voor mijn lange verhaal maar moest het even kwijt want het lag me een beetje gevoelig....

liefs sarah
 
Hoi Kim,

allereerst gefeliciteerd!! Prachtig toch, een gewenst kindje!! En wat zegt leeftijd nou... je voelt zelf het beste dat het goed zit. Ik ben moeder geworden op mijn 22e, het was gewenst en we waren dolgelukkig!! Maar inderdaad, de reacties waren vaak negatief. Zo jong nog, een HBO-opleiding en dan ook nog stoppen met werken???????? We hebben ons er niks van aangetrokken en genoten. Na 2 jaar (ik was net 25 geworden) kwam de tweede, toen waren de meesten wel positief, omdat ze zagen hoe goed alles  liep en hoe gelukkig we waren. Toen de jongste naar school ging ben ik weer gaan werken, zoveel mogelijk onder schooltijd.
Nu ben ik 32 jaar en inmiddels 25 weken zwanger van de derde. Zou dit wel de "juiste" leeftijd zijn dan?? Ik ga gewoon genieten en stop straks weer met werken.
Verschillende reacties blijf je altijd houden, of je nu jong of "ouder" moeder wordt, of je nu blijft werken of thuis blijft!! Maak je eigen keuzes en sta daar helemaal achter. En vooral: geniet ervan!  Ik heb in elk geval geen zin meer om me te "verdedigen"

Groetjes, Hille
 
Hoi,

Gefeliciteerd met je zwangerschap!!!

Ik was zelf ook 21 toen ik zwanger werd van mijn zoontje ( nu bijna 2).
In mijn omgeving komt dit niet voor. Iedereen maakt eerst carriere. Moeten ze zelf weten. Maar ik kreeg ook opmerkingen als; ' wat ga je ermee doen? Ik neem toch aan dat het een foutje was'. Of ' ben je niet wat jong, wat heb je te bieden??' Nou ik ben getrouwd op mijn 20e, we kenden elkaar ruim 5 jaar en hebben een hele goede relatie en het heel uitgebreid gehad over kinderen voor we eraan begonnen. En toen hij geboren was ook nog hoor, zeggen ze tegen mijn moeder, lukt het haar wel een beetje, zo'n kind opvoeden? Of nog mooier, loop ik in de stad met mijn ma, zelf ook nog maar 45, zeggen mensen tegen haar; ' wat een leuk zoontje  heeft u, en tegen mij leuk he zo'n klein broertje er nog bij, kan je lekker mama spelen........WWhhoeohaahahah.Ik piste zowat in mijn broek.  Nou ja zeg. Ik durf te zeggen dat ik net zo goed voor mijn zoontje kan zorgen als iemand van 35 of zo......Misschien wel beter. Er zijn tenslotten stellen die kinderen krijgen in een zeer onstabiele omgeving.
Mijn man en ik hebben ervoor gekozen om vroeg te beginnen, dan hebben we later, als de kids groter zijn, genoeg tijd om dingen te doen die we leuk vinden.
En ik geniet elke dag van mijn kleine man en zou hem nooit willen missen en heb er ABSOLUUT geen spijt van!

Liefs Nelle
 
Hoi Kim!

Als eerste proficiat met jullie zwangerschap!
Net als de andere vind ik dat jij niets te jong bent om moeder te worden. Je zegt het eigenlijk zelf ook al, je zal zeker een goede moeder worden! Jullie leven is op orde  en het kindje is gewenst ondanks het een onverwachte zwangerschap is.
Vroeger kregen vrouwen over het algemeen op jouw leeftijd hun 1e kindje!

Geniet er lekker van en probeer je van negatieve reacties zo min mogelijk aan te trekken. Het is jullie leven en jullie willen het zo.

Veel succes!

Groetjes van Jolanda
 
Hai Kim,



Ik ben ook een jonge moeder ben sinds januari 22 en zwanger van de 2e.
Mijn dochtertje van nu 3 jaar kreeg ik toen ik 18 was (2 weken erna
werd ik 19) en ik kan je vertellen dat wij helemaal nog niet zo stabiel
waren zoals jij het beschrijft. Aan onze relatie mankeerd(e) niks maar
we hadden nog geen eigen huis waren net getrouwd zonder dat we
eigenlijk een cent de makken hadden. Ondanks alle negatieve reacties
zijn wij keihard gaan timmeren aan ons geluk en een stabiele toekomst.
Nu 3 jaar verder en daarop terugkijkend kan ik zeggen dat we, ondanks
dat we er nog lang niet zijn, ons goed hebben gered. Tuurlijk zijn er
momenten dat het allemaal wat minder gaat maarja wie heeft dat niet,
niet alles kan over rozen gaan. Wij zijn heel gelukkig onze, dochter
kerngezond, en we houden van elkaar.

Ik kreeg toen onze dochter net geboren was vaak genoeg te horen wat een
lief zusje heb je. Ik haalde mijn schouders op en zei dan ja het is een
schat van een kind ben blij dat het mijn dochter is. Er waren mensen
die echt geinteresseerd waren en echt uit belangstelling vroegen of ik
niet tegen problemen aan liep. Maar er waren er ook zat die met een
rood hoofd wegliepen en in de rij van de kassa stonden te babbelen. Ach
ik heb me er nooit druk omgemaakt. Iedereen heeft een mening en die kan
ik accepteren ik hoef het er alleen niet altijd mee eens te zijn.

Ik kan me in iedergeval geen mooier geschenk wensen als het gezinnetje
wat ik heb mogen krijgen en waar over een 7 maanden een klein
persoontje bij mag komen.

Mijn ouders moesten ook echt ff bijkomen toen ik het ze vertelde want
ook zij werden voor hun 45e opa en oma maar ze zijn er maar wat trots
op als HUN kleinkind komt hihi.

En nu ik weer zwanger ben en ze het vorige week hoorden dacht ik dat de trotsheid van hun gezicht afliep.

Tja we zijn een jong gezin maar wel een trots jong gezin!

Lekker genieten van je zwangerschap en straks van je kindje!



Groetjes Anja.

 
Hoi,

Was zelf net 19 toen ik de eerste kreeg. Was toen wel al getrouwd en ben zelfs na een hormonen behandeling zwanger geworden. De gyn. deed er ook niet moeilijk over.
Mijn dochter is nu 12 en heb nog een zoon van 7. Nu op mijn 31 ste ben ik zwanger van de derde nu 26w3d. Deze zwangerschap is onverwacht, zonder hormoon behandeling.
Ben er wel erg blij mee en de kinderen en mijn man ook. Mijn dochter van 12 vind het heel leuk om mee te maken.Komt net weer even voelen aan m'n buik, want de kleine was flink aan het schoppen.  
Verder heb ik niet veel gemerkt van mensen die er moeilijk over deden. Mijn ouders moesten wel even wennen, maar daarna waren ze erg trots dat ze opa en oma werden.
M'n dochter is nu een leuke meid en gaat bijna naar het voortgezet onderwijs.
Als je terug kijkt is de tijd erg snel gegaan. Ben blij dat ik nu nogmaals kan genieten van een zwangerschap. Dat is dus een voordeel als je jong moeder wordt.
Ben nu nog jong genoeg om weer moeder te worden, maar heb al wel veel ervaring.
Geniet lekker van je zwangerschap. Iedereen die voor het eerst moeder wordt heeft volgens mij  wel zijn onzekerheden, dat heeft niet met leeftijd te maken.
Groetjes,
Sandra
 
Dag allemaal,

Toen ik al jullie reacties las, moest ik even slikken. Wat deed dat me goed zeg !
Echt hartstikke bedankt, dat was net even het duwtje wat ik hebben moest. Nu maar hopen dat alles goed gaat.

Ik wens jullie allemaal net zoveel geluk toe als jullie mij en een fijne zwangerschap !

Groetjes Kim
 
Terug
Bovenaan