Raaf bijna gestikt, wat zouden jullie doen!?

Raaf krijgt, zoals sommige jullie weten, fysiotherapie voor zijn voorkeurshouding. Zijn voorkeur is gewoon op zijn achterhoofd liggen en heeft dus een plat achterhoofd. Heel licht maar er moest wel wat aangedaan worden.
Hij slaapt dus sinds 2 maanden in een zij-slaap-kussen. 2 driehoekvormige kussen, verbonden met een stukje stof. Raaf is een hele lange dunne baby en past makkelijk tussen de 2 kussens, en draaide zo nu en dan terug op zijn rug, dan lag ie er precies tussen.

Sinds een maand kan Raaf van zijn rug op zijn buik rollen. Is ie wat snel mee, maar de fysio zei dat er weinig kans bestond dat ie nu ook naar zijn buik ging rollen als ie in zijn kussen ligt, want hij heeft een slaapzakje aan en het laken is strak ingestopt. Maar nu is het wel gebeurt. Hij lag met zijn gezicht in het matras gedrukt, was knalrood... ik schrok me echt dood. Normaal als ie op zijn buik draait, dan legt ie zijn hoofd wel naar een kant toe, maar nu heeft ie het niet gedaan. Ik durf het kussen nu niet meer te gebruiken, hij is namelijk zo bewegelijk... en ik ben bang dat het weer gebeurd..

wat zouden jullie doen?

Ik had de fysio een dag eerder gebeld om advies te vragen over het terugdraaien naar de rug en daar had ze tips voor gegeven, maar die werken niet voor naar de buik toe draaien... De fysio komt dinsdag, dus ik ga het sowieso met haar bespreken, maar ik wil niet meer dat ie in dat kussen slaapt...
Straks stikt ie!

Wat naar zeg!
Ik zal onmiddelijk stoppen met dat kussen.
Ook mijn zoon kreeg fysio voor zijn voorkeurshouding.
Ook ons werd dit kussen geadviseerd.
Tijn werd er hysterisch in. Vond het niks.
Dus mee gestopt. In de box en in de wagen legde ik een opgerolde handdoek in zijn rug.
En verder stimuleerde ik hem met speeltjes etc, om hem de gewensde kant te laten opkijken.
Anders gebruik je dat kussen toch alleen als je er bij bent.
Dus overdag in de box en evt in de wandelwagen. Veilgheid voor alles!
Succes!

Gadver!!!!
Mijn moeder gevoel zegt stoppen!!
Je kan het idd ook met een handdoekrolletje gaan proberen.............
Ach die lieve Raaf.........
Ik zou er idd mee stoppen en dan de fysio meteen bellen maandag.......
vannacht dus lekker niet...........

Sterkte ermee!!!

Liefs Rimke

Dat is even schrikken zeg!!
Nick heeft ook een sterke voorkeushouding gehad. Ik had ook zo'n kussen gekocht.
De fysio en het cb zeiden dat ik Nick ABSOLUUT  niet in zo'n kussen mocht leggen als ik hem niet in de gaten kon houden. Dus niet 's nachts. Ik heb Nick er alleen maar ingelegd in de box zodat ik hem te alle tijde zag.
Ik vind het wel heel raar dat het van de ene geen probleem is om je baby erin  te leggen en dat het van de ander absoluut niet mag  .
Gelukkig is het goed afgelopen maar ik zou het niet meer doen 's nachts. Vooral niet omdat hij al kan draaien.
Wat bij ons wel een beetje hielp is een handdoek opgevouwen onder het matrasje leggen zodat de ene kant wat hoger ligt dan de andere. Zo is het wat moeilijker om  in de voorkeushouding te gaan liggen.
Al met al heeft het niet zo veel geholpen want Nick moet waarschijnlijk een redressie helm....

Groetjes Mootje
Mama van Nick (17-08-2008)

We mochten hem in het begin er ook niet 's nachts in leggen, maar omdat het zo goed ging, had ze er wel vertrouwen in. Raaf vind het kussen niet vervelend om in te liggen. Wij gebruiken het kussen wel andersom, want anders kon ie over het kussen heen rollen. Een opgerolde handdoek hadden we in het begin ook, maar dat werkte niet goed bij hem.
We hebben ook inderdaad met speeltjes hem moeten aanleren de andere kant op te kijken, dat ging redelijk, tot meneertje nu zelf op zijn rug door de box schuift en ook zichzelf draait zodat zijn hoofd in ene aan de andere kant ligt.
Dinsdag komt de fysio, dus dan gaan we maar eens het een en ander bespreken, maar dat kussen is exit!

Hoi Saskiasas,

Onze zoon is 6 maand en heeft ook een voorkeurshouding.
Wij zijn al met dat kussen begonnen toen hij 2 en half maand was.
Onze fisio zegt dat het alleen nut heeft tot een maand of 6 afgezien van het feit dat het gevaarlijk is na 6 maand (bij de een meer en vroeger  dan bij de ander)  beweegt je baby vanaf 6 maand zo veel dat het geen nut meer heeft om hem er in te leggen.   Als ik jou was zou ik het kussen direct weg halen.     Je kunt die twee kussens trouwens we met veiligheidspelden dichter bij elkaar brengen maar nogmaals in jou situatie zal ik het direct weg halen.

Tjonge wat een schik.
Wat misschien zou kunnen helpen is een matrasbeschermer van aerosleeper. Deze heeft een honiggraatstructuur waardoor als het kindje met zijn gezichtje erop ligt hij toch kan ademhalen. Wij hebben deze nu voor onze zoon. Hij rolt danwel nog niet in bed om, maar voor het geval dat.
Ander voordeel is dat je met deze beschermer nooit een vies matras krijgt. Onder andere prenatal verkoopt hem.

En overleggen met Fysio, daar zijn ze voor.

Gr Froukje

Hoi Saskia,
Bij Reef heb ik het ook gebruikt, wat trouwens niet mocht van het CB om de reden die jou overkomen is. Vanaf dat Reef 4 maanden was heb ik 'm weggehaald, hij werd te groot. Nu ligt hij op  zijn zij met een kussen in zijn rug (stevig kusen, zo 1 met een golf erin die aan je nek  kant hoger is, ken je die?) en een knuffel tussen zijn handjes. Hij kan draaien  maar doet dat in bed (nu nog) niet. Misschien ook iets voor Raaf? Reef is inmiddels +7 kg en +67 cm en het werkt nog prima.
Sterkte en succes!

Terug
Bovenaan