raar zo verschillend

A

Anoniem

Guest
Hoi dames,

ik ben nu 8 weken zwanger, heb vanmorgen de vk gebeld voor een afspraak.
Ik mag prescies komen op me verjaardag, maar ze vertelde me wel dat ik pas het hartje kan horen van af twaalf weken en niet eerder.

Wat vreemd ik lees hier dat het al van af 7 weken kan, ik ben op het moment erg onzeker, blij maar ook bang.

Kan iemand mij vertelen wat er precies gaat gebeuren met zo`n gesprek en krijg je wel een echo of niet.

Sorry dat ik zeur maar ik heb niet echt mensen in mijn omgeving waar ik mee kan praten.

Liefs kattie

Hoi Kattie,

Het zou kunnen dat jouw vk alleen uitwendige echo's maakt; dan kan het wat langer duren voor je iets kunt zien. Als je meer vragen hebt hierover, moet je het je vk vragen hoor! Ze is er om je vragen te beantwoorden.

Veel sterkte en probeer er vertrouwen in te hebben!
~Hilde

Hoi Kattie,

Je krijgt helaas geen echo, die krijg je alleen met 12 weken.  En met 20 weken eventueel op verzoek.
Bij de verloskundige wordt er wel elke afspraak naar het hartje geluisterd met de doptone.  Maar met 8 weken kunnen ze met de doptone nog niet het hartje horen omdat het kindje nog achter je schaambot ligt.
Het is eigenlijk alleen een soort intakegesprek en ze vragen je of je bepaalde onderzoeken wilt. Dat doen ze al met acht weken omdat je voor die onderzoeken er vroeg bij moet zijn.

Veel succes en spannend allemaal he?

Groetjes Juffie

Hoi hoi,

ik denk dat dat bij elke vk weer anders gaat. Vorige week heb ik mijn eerste echo gehad was toen 10 weken. Je kon het hartje wel zien kloppen, maar met 14 weken moet ik weer terug voor een uitgebreider gesprek en dan luisteren we naar het hartje.
Ik moest trouwens 2 glazen water een uur van te voren drinken, zodat het kindje beter te zien zou zijn, doordat je blaas dan vol is.  Moet jij dat ook? Anders krijg je misschien eerst dat intake gesprek, dan lichten ze je ook gelijk voor ivm voedsel etc.
Hoeveel weken ben je trouwens als je naar de vk gaat?

Oja, nog gefeliciteerd met je zwangerschap en geniet ervan.

Liefs,

Hoi katty.
Ik heb bij de eerste controle alleen maar wat informatie gekregen.
Ik moest voor de eerste echo (rond 10-12 weken)  naar het diagnostisch centrum,die deden ze bij ons niet zelf. Het hartje heb ik pas met 12 weken gehoord,bij ons doen ze dat niet eerder maar dat is verschillend.
Bij ons gaven ze als reden op dat je het pas rond 12 weken kunt horen en anders gaat iedereen zich druk maken en dat is niet de bedoeling.
Succes. Groetjes Mikkie

Hoi Kattie,

Het eerste bezoekje van mij bij de VK was met 10 weken. Ik heb toen eerst een uitwendige en direct daarna een inwendige echo gehad omdat het plaatje anders niet duidelijk was. Het eerste gesprek is een intakegesprek waarbij ze zoveel mogelijk informatie proberen te achterhalen over jouw en je eventuele partner's gezondheid. Het hartje kun je dan wel zien kloppen, maar horen kun je het nog niet.

Ben gisteren weer geweest (nu 15 weken) en heb het hartje nu wel gehoord.

Het gaat bij elke VK anders. En zoals de anderen ook al aangeven, bij twijfel gewoon bellen, daar zijn ze voor, vinden ze echt niet erg.

Geniet van je zwangerschap.

Roebertha

Hallo,

Het hartje kan je inderdaad pas via een doptone horen vanaf een week of twaalf. Bij mij hebben ze het geprobeerd met 9 weken (op de eerste afspraak) maar inderdaad nog geen teken. Het is wel te zien op een echo of het klopt. Dat kan vanaf ongeveer 6 weken. Eerder klopt het  hartje van je kindje in wording nog niet. Ik zou me absoluut geen zorgen maken. Je kindje is nog niet groter dan een centimeter en diep weggestopt in je lichaam Logisch dus dat je dit nog niet hoort.

Je krijgt tussen de 10 en 12 weken een termijnecho om je zwangerschapsduur te bevestigen. Daarna met 20 weken een screeningsecho, die per 1 januari vergoed wordt door de verzekering. De termijnecho kan inwendig zijn maar ook uitwendig. Ik was 10 weken en bij mij kon het al uitwendig (weinig vet en een hoge baarmoeder).

Nogmaals: geen zorgen maken, het is volledig volgens het boekje wat je verloskundige verteld. Degene die met 7 weken het hartje al via de doptone hoorde neem ik niet serieus.

Succes,
Ingeborg

quote: kattie schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('11-09-2006 21:12:14'));

Ten eerste: Ik vind niet dat je zeurt, het forum is er voor iedereen!

Je krijgt een uitwendige echo. Een inwendige echo krijg je alleen als het niet duidelijk is wanneer je precies zwanger bent geworden. Bijvoorbeeld als je een onregelmatige cyclus hebt. Of als er complicaties zijn zoals niet makkelijk kunnen zwanger raken, zwanger via icsi of dat soort dingen.

Het is heel normaal dat je een uitwendige echo krijgt bij ongeveer 8 tot 12 weken. Dan kun je het hart zien maar nog niet horen. Horen kun je het vanaf de 14e week met een doptone.

Ik heb volgende week mijn 1e echo (termijnbepaling) uitwendig trouwens. En ja ik moet daar ook met een volle of enigszinds volle blaas heen. Dan is het contrast tussen baarmoeder en blaas beter te zien.

Beetje geholpen zo??

In elk geval een goede zwangerschap toegewenst en heel veel geluk!!!!

corinda

Terug
Bovenaan