Rapley

Zijn er hier dames die Rapley gaan doen? Ik zou nog wel wat mensen met echte ervaring willen spreken over de methode. Ik ben van plan om met 6 maanden vast voedsel te gaan introduceren, naast de bv.

Vandaaag waren mijn schoonouders op visite: "Nee hoor, dat kan niet met 6 maanden".

Groetjes, Marisa

Hoeveel ervaring wil je??? Hihi, ik ben sinds jongste helemaal om! De oudsten hebben potjes gehad en gruwden nog jaren van stukjes en hele brokken... diverse kleuren op het bord klopte ook niet... hoe zien spercibonen eruit???

De jongste is vanaf zes maanden op rapley methode bijgevoed en zij eet echt alles, draait haar hand nergens voor om. Voedingsmiddelen herkent ze al in de winkel... begon al snel daar al te wijzen en smakgeluiden te maken. Te juichen als ik bepaalde fruitsoorten of groentesoorten pakte om in het karretje te leggen.

Kortom, puur genieten! Rust aan tafel, ze mag het immers zelluf doen... Als je ervaringen zoekt, op borstvoeden.info zitten veel borstvoedende moeders die via rapley bijvoeden.

Groetjes Nynke

At ze direct al met 6 maanden vast voedsel? Hoe is het verloop gegaan? Daar ben ik voornamelijk erg benieuwd naar. Heb wel de theorie van Rapley gelezen, maar ben zo benieuwd naar de praktijk.

Groetjes, Marisa

haha eerste paar keren knijpen, pletten... glibberigheid bekijken en rare gezichten trekken. Toen eens boontje naar mondje brengen, met mond uittesten, sabbelen, zuigen, eens kaakjes op elkaar... maar nog niet gelijk doorslikken. Ook voor onze ukkies is het een leerproces.

Maar al snel gingen er toch een paar hapjes naar binnen. Je kon in ieder geval het resultaat in de luier beoordelen. Ieder kind doet het op een andere manier, de één sneller de ander wat langzamer.

Het is in het begin echt nog bijvoeding, een paar hapjes.... kunnen de darmen ook mooi wennen aan het nieuwe goedje. Ze zullen zich nog een aantal keren "eng" verslikken, maar heb tot nu toe nog niet één keer iets achter uit haar keel hoeven halen. De kokhalsreflex doet zijn werk nog uitstekend en ze krijgen het er bijna altijd zelf weer uit (mama zweten... en op puntje van de stoel toekijken.... maar ging altijd goed)

Groetjes Nynke

hey moeders

Hier nog 1 die volgens de rapley methode eet. Nou ja we noemen het gewoon met de pot mee eten.   Wij prakken helemaal niets in het begin vond ik het best een beetje griezelig.
We zijn iets eerder dan zes maanden begonnen met wat fruit was geloof ik banaan, heerlijk sabbelen vond ze dat. En vervolgens steeds meer met het nodige weggooien, knijpen, naast dr mond en toen in dr mond. Eerst sabbelen en nu ja ze heeft al 6 tandjes probeert ze te bijten. In het begin at ze niet zo veel maar toen gaven we erna nog een fles die ze dan niet helemaal op at maar ja ze had al wel wat gegeten. En nu is ze bijna7 maanden en eet echt alles gourgette is favoriet maar vandaag gingen de doperwten er ook smakelijk in. En net als hierboven als je in winkel loopt begint ze al te smakken als ze de groente afdeling ziet. Erg leuk, gewoon proberen je merkt snel genoeg of het voor jou kindje werkt ja of nee, en gewoon blijven proberen. Ze zal zich vast een keer verslikken maar   ik heb gemerkt dat ze een goed afweer meganisme hebben en even kuchen en het stukje is weer terug in dr mondje.

succes als het voor jou kindje werkt is het heerlijk
altans dat vinden wij want ze wil immers alles zelf doen, tenzij het te glibberig is dan houden wij het even vast.
groetjes auriske mama van lianne

Hoi Marisa,

Wij doen het bij de jongste gedeeltelijk Rapley. Maar niet bewust.. Ik kende de methode wel, onze jongste kreeg gewoon eerst potjes en daarna met de pot mee, eerst prakken en daarna gewoon zo. Ze eet dus wel alles, maar spuugt/kokhalst wel heel snel als er een stukje in zit. Bij onze jongste was het zo dat zij heel veel spuugde (wat later kiss-syndroom bleek te zijn) maar dat wisten we dus niet. Dus als zij een potje kreeg van 4 mnd, dan kwam dit er binnen twee minuten na de laatste hap helemaal weer uit. Dus we zijn haar gewoon hele dingen gaan geven, gewoon zodat ze wat te knabbelen had om maar wat binnen te krijgen. Zij was ook ongeveer zes maanden. Eerst een stukje appel, daarna een sperzieboon en zo gaven we haar eigenlijk alles zo op de hand. Ze eet nu wel potjes van 6 mnd, maar daarnaast eet ze dus van alles op de hand: appel, peer, banaan, sperziebonen, stokbrood/brood, komkommer, wortel, aardappel en ga zo maar door. Ze hoest of kokhalst weleens, maar het gaat nooit fout, ze heeft zich zelfs nog nooit verslikt. Ik blijf er wel altijd bij zitten, gewoon voor de gezelligheid, maar ook voor t geval dat. Omdat ze er netto misschien niet zo heel veel van binnenkrijgt, eet zij dit alles dus naast het potje.
Fruit krijgt ze wel alleen zo en niet uit een potje.
Zo! Heel verhaal weer haha..
Succes ermee!! Liefs Jude

Rapley vind ik echt heel erg leuk! Mijn zoontje is nu 6 maanden en 4 dagen. Sinds 2 weken geven we hem af en toe stukjes fruit en groenten om op te sabbelen, maar vanaf dit weekend gaan we het gestructureerd doen. Gister heeft hij voor het eerst echt met de pot meegegeten (aardappel en spruitjes). Geen idee of hij ook echt wat binnen heef gekregen, maar hij heeft 20 minuten dikke pret gehad. Zelf een stukje eten pakken en naar zijn mond brengen. Proeven, sabbelen, uitspugen (misschien een beetje doorslikken) en weer een nieuw stukje.

Hou er rekening mee dat je kindje in het begin nauwelijks iets binnen krijgt en  af en toe  zal kohalsen als het eten achter in zijn keeltje komt. Dat is heel gewoon. Maar bemoeizuchtige (schoon)moeders kunnen dat aangrijpen als 'bewijs' dat stukjes geven niet werkt.  Ook moet je je er op voorbereiden dat het een grote puinzooi wordt. Je kind moet namelijk zelf de stukjes pakken en mijn zoontje gaat het eten dan eerst uitgebreid fijnknijpen, haha.    

Klein vraagje: Is Rapley net zo geschikt voor kindjes die niet aan de borst hebben gedronken maar  met de fles gevoed worden? Ik kolf (noodgedwongen) fulltime en mijn dochter heeft dus niet haar mond en kaken kunnen oefenen zoals aan de  borst.  

Groetjes,
Ymke

Terug
Bovenaan