rare vraag? iemand ervaring met staand bevallen? of onder de douche

Helemaal geen rare vraag hoor!
Als verloskundige die een studie heeft gemaakt van verticale baringshoudingen kan ik die douche warm aanbevelen voor zowel ontsluiting als uitdrijving.

Een paar praktische overwegingen:
Als het niet een 1e kind betreft, kan de uitdrijving in 1 of 2 persweeën klaar zijn. Voor je eigen bovengenoemd "zicht" en je hulpverlener is het
handiger als je buiten de douche bent (en een beetje droog). Maar je hoeft daarna niet op bed te gaan liggen. Je kunt steunend "op iets", blijven
staan en i.g.v. een bijzonder grote baby liefst zo lang mogelijk met gestrekte heupen. Dit laatste voorkomt beklemming van de schoudertjes.

Volg je natuurlijke instincten, die je doen voelen of en wanneer je moet hurken op een gegeven moment (en niet eerder!). Dat gaat makkelijker als
je een hielondersteuning hebt zodat je gehele voetzolen je gewicht kunnen dragen (een paar pumps met een hakje?). De baarschelp is vooral nuttig bij een 1e bevalling.

Gré Keijzer - Landkroon, verloskundige en trainer bij Midwifery Business.

Ik ben op de baarkruk bevallen en ik kan het iedereen aanbevelen. Je zit in een natuurlijke houding... je kunt steun zoeken aan je partner die achter je zit en je kind komt sneller door de zwaartekracht.... als je staat wordt je misschien sneller moe... zittend op de kruk vermoeid misschien minder!

Natuurvolken mag je van aannemen dat ze ook "natuurlijke" zitgewoonten hebben. Ze hurken met de hielen aan de grond om te zitten tijdens werk of ontspanning. Het zelfde geldt voor hun bevalling of toiletgang. Op een stoel (of kruk) tijdens de uitdrijving worden de bekkengewrichten "vastgezet" en het bekken kan zich qua afmetingen niet meer aanpassen aan die van de passerende baby. Ook kun je behoorlijke stuwing van onderen oplopen door afknelling van bloedvaten, vooral als je een lange vrouw bent. Met een 2e of volgende bevalling speelt dat minder een rol allemaal. Dan zou je desnoods op je kop kunnen gaan staan en dan komt dat kind ook nog wel. Nogmaals een steuntje onder de hielen maakt het hurken op de gehele voet gemakkelijk. Je man en de kraamverzorgster/doulah of verloskundige kunnen je samen aan beide kanten ondersteunen, zeker als je ook nog met je rug ergens tegen kunt leunen. (muur of rug/kussensteun). Bij een 1e bevalling duurt het hurken (mits niet te vroeg begonnen) meestal 10-15 minuten. Tussendoor kun je achter- of voorover leunend uitrusten. Bij volgende bevallingen is de zaak in een paar minuten meestal gepiept. Kijk eens hoe onze kleine peutertjes "van nature" zitten!

Gré Keijzer - Landkroon, verloskundige en trainer bij Midwifery Business.

hey hoi bedankt voor al jullie adviezen
en eigen ervarings.
zal ook nog eens over de baarkruk na denken.
het bad is ook nog erg aantrekkelijk.
al denk ik misschien toch dat dat het niet wordt.
onder de douche staan tijdens de weeen ga ik zeker weer doen.
werkte voor mij wel lekker ontspannen.
de rest zullen we nog over denken. en wie weet loopt het op dat moment net een tikje anders of wil ik het net een tikje anders.
ieder geval bedankt voor alle reactie s
meer zijn natuurlijk van harte welkom.

even een vraagje, weet iemand of je dan ook staand of gehurkt mag bevallen als je poliklinisch wilt......

want bij mij eerste was ikook in t ziekenhuis (was wel een inleiding) en daar zat ik al vrij snel aan de apparaten en draadjes waardoor k eigenlijk aan het bed bekluisterd werd....

groetjes mamapeet

38wk,2e kind

Ik ben op bed bevallen, dus ik heb geen ervaring met de douche. Ik zou ook het advies geven om een baarkruk te overwegen. Dan kun je lekker onder de douche staan tot je persweeen krijgt. Succes!

Vorig jaar ben ik thuis, staand bevallen onder de douche :) Bij volledige ontsluiting zei mijn verloskundige (tevens mijn vriendin) om te verhuizen naar de slaapkamer. Ik zei: Oke, na de volgende wee!... De volgende wee was een perswee en kon en wilde ik me niet meer verplaatsen. Na de 2e perswee heeft mijn verloskundige de douche uitgedraaid en de baby opgevangen :) Dit was voor mij de makkelijkste en mooiste bevalling van de 3, ook met dank aan mijn vriendin natuurlijk!(vorige 2 bevallingen waren liggend op bed in het ziekenhuis) 

De volgende bevalling hoop ik ook staand te kunnen doen, waarbij de uitdrijving niet persee onder de douche hoeft, maar ik vond dit een prettige manier van bevallen. 

Terug
Bovenaan