rauw vlees eten tijdens de zwangerschap

Hallo allemaal

Ik heb mij zojuist voor het eerst aangemeld op het forum.
Ik heb gisteren al veel gelezen en vind het een reuze fijn om zoveel herkenbare punten te lezen.
Ik ben nu pas 1 dag overtijd maar heb 6 dagen terug al een duidelijke positieve test gedaan.
Ik maak mij alleen druk over een aantal dingen.
Vorige week zaterdag heb ik een half bakje filet american op gegeten en de week daarvoor carpaccio . Gisteren met een paar vriendinnen tappas wezen eten en daar kwam ik bij het derde stukje er pas achter dat het biefstuk   was die   vooral erg rauw was van binnen.
Ik heb in een boek gelezen dat vooral in het prille begin een bacterie van rauw vlees (waar je zelf helemaal niks van hoeft te merken) er voor kan zorgen dat het vruchtje beschadigt en je baby bv blind kan worden.
Heeft iemand ervaring met zoiets?
Ik maak mij erg ongerust ook omdat ik tot dat ik wist dat ik zwanger was ook een fles wijn in de week heb gedronken.
We wilde wel beginnen met zwanger worden deze maand maar omdat ik meer last kreeg van mijn hartritme stoornis hadden we op het laatst besloten eerst de onderzoeken van de cardioloog af te wachten.
We hebben het één keer onveilig gedaan(ik was ook gestopt 3 weken geleden met foliumzuur)en had dus nog niet verwacht al zwanger te zijn.
Ik ben ben benieuwd en ga wachten op de reacties.

groetjes van mammazoe

Hoi, gefeliciteerd met je zwangerschap.

Als ik het goed begrijp, heb je de filet gegeten +/- een week na de verwekking en de carpaccio nog eerder. De biefstuk is wat recenter, maar niet zoveel dus.
Ik weet niet heel goed hoe het zit, maar ik had hetzelfde probleem met wijn. Ik heb de twee weken na de verwekking tot aan de zwangerschapstest nog gewoon wijn gedronken. Mijn verloskundige zei dat dit geen kwaad kon, omdat je baby in het begin nog geen gebruik maakt van jouw bloedsomloop. Het lijkt me haast dat dit dan voor het rauwe vlees ook geldt.

Voor de zekerheid zou ik maandag even een verloskundige in je buurt bellen en het probleem uitleggen.

Hi,

Ik zou me niet zo heel druk maken, hoor. Er zijn genoeg vrouwen die er later achter komen, dat ze zwanger zijn, en die hebben ook al die dingen gegeten en gedronken.
Niet druk maken, schiet niet op.
X

Ik zou me er ook niet te druk over maken als ik jou was. Het gaat erom dat nu jij weet dat je zwanger bent, dat je het niet meer doet.
Gedane zaken nemen nu eenmaal geen keer en je kunt in de aanloop naar het zwanger raken nu eenmaal niet altijd er rekening mee houden.

Ik heb dat ook niet gedaan, vooral om dat zwanger raken nu eenmaal niet altijd direct lukt. De avond voordat ik positief testte heb ik nog wijn gedronken en geitenkaas gegeten......en tot nu toe gaat alles voorspoedig!

gr mama van MD

25 wkn zwanger

Hey,

Zou me ook niet te druk maken hoor...heb in het begin ook dingen gedaan die je als zwangere niet zou doen,nog stevig uit de bol geweest en ook alcohol gedronken en zo...
Ik heb iets aan men rug en heb in de tien eerste weken nog drie keer na elkaar epuderale infiltraties gehad en zo,was wel niet van plan om zwanger te worden dus had er totaal ook niet aan gedacht..
Nu na een tijdje wist ik dus dat ik zwanger was en bij de gyn geweest en jaja tien weken al toen en toen begon ik echt hard te panikeren want ja ik wist het niet en met die spuiten en zo dacht ik wel van ai nee wat nu...
Met het babytje was alles dik in orde en nu ben ik ondertussen al bijna 34 weken...
Denk ook dat echt niet alles besmet is met die bacterie(toxoplasmose) en het kan zelfs zijn dat je het al hebt gehad en dat je het nu niet meer kan krijgen...
Dat zal wel blijken als ze het bloedonderzoek doen dat je het al hebt gehad of niet...
Ikzelf heb het dus nog niet gehad ondanks ik al heel men leven katten heb en ja nu let ik er natuurlijk op maar ik bedoel maar dat het daarvoor niet besmet was met de baterie he dus zou me geen zorgen maken hoor,mss voor de zekerheid eens naar je gyn bellen en hij/zij zal je hier zeker nog meer over kunnne vertellen hoor...
Liefs orchideke

Hoi allemaal

Leuk dat er zoveel mensen hebben gereageerd!
Zelf maak je je altijd drukker , een ander kan er wat nuchterder naar kijken.
Ik moet inderdaad gewoon afwachten en mij net zo druk maken.
Nog bedankt voor de reacties.

groetjes van mammazoe

Hoi Mama van MD,

Geitenkaas mag je toch gewoon eten? Het is geen rauw melkse kaas. Ik heb het nooit ergens tussen zien staan in de lijstjes. En heb het van de week nog gegeten...........

Terug
Bovenaan